Αυξάνεται η ευαισθησία των Ελλήνων και των νέων για την κλιματική κρίση – Τι δείχνει νέα έρευνα

Αυξάνεται η ευαισθησία των Ελλήνων και των νέων για την κλιματική κρίση – Τι δείχνει νέα έρευνα

Αυξάνεται η ευαισθησία των Ελλήνων και των νέων για την κλιματική κρίση – Τι δείχνει νέα έρευνα

Αυξάνεται η ευαισθησία των Ελλήνων για την κλιματική κρίση και τις βιώσιμες πρακτικές, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της νέας πανελλαδικής έρευνας, που πραγματοποιήθηκε από την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ) σε συνεργασία με τη METRON ANALYSIS. Η έρευνα διεξήχθη από τις 13 έως τις 26 Σεπτεμβρίου 2024, με τη συμμετοχή 1.000 ατόμων ηλικίας 17 έως 70 ετών από όλη την Ελλάδα και επικεντρώθηκε στις περιβαλλοντικές αντιλήψεις των πολιτών, στις ταξιδιωτικές τους συνήθειες και στην προθυμία τους να υποστηρίξουν βιώσιμες τουριστικές πρακτικές.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η κλιματική κρίση, η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος και τα ακραία καιρικά φαινόμενα αναγνωρίζονται από τους Έλληνες ως τα πιο σημαντικά παγκόσμια προβλήματα. Παράλληλα, η ευαισθησία προς το περιβάλλον είναι πιο έντονη στις γυναίκες και στις νεότερες ηλικίες. Ωστόσο, όταν οι πολίτες εξετάζουν τα εθνικά ζητήματα που τους απασχολούν, η οικονομική πίεση αναδεικνύεται ως η κυριότερη ανησυχία, με την ακρίβεια να παραμένει το μεγαλύτερο πρόβλημα, ειδικά για τις νέες ηλικίες. Η ανησυχία για την οικονομική κατάσταση υπερτερεί σε σχέση με τις περιβαλλοντικές ανησυχίες, κάτι που αντικατοπτρίζει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πολίτες λόγω της αυξανόμενης ακρίβειας.

Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα βιωσιμότητας στον τουρισμό, η έρευνα ανέδειξε τον ρόλο των οικονομικών παραμέτρων στην επιλογή καταλυμάτων. Παρά την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για την προστασία του περιβάλλοντος, η τιμή είναι το πιο σημαντικό κριτήριο για το 84% των ερωτηθέντων, ενώ ακολουθούν η καθαριότητα (44%) και οι κριτικές από ταξιδιωτικές πλατφόρμες (37%). Η περιβαλλοντική ευαισθησία κατατάσσεται στο τέλος της λίστας, με μόλις το 6% των συμμετεχόντων να τη θεωρεί καθοριστικό παράγοντα στην επιλογή καταλύματος. Αυτό υπογραμμίζει τη σημαντική επιρροή των οικονομικών δυσκολιών στην καθημερινότητα των Ελλήνων, που επηρεάζουν τις τουριστικές τους αποφάσεις και περιορίζουν την προτίμησή τους για βιώσιμες πρακτικές.

Η έρευνα επικεντρώθηκε επίσης στις οικολογικές πιστοποιήσεις στον τουρισμό, όπως η Γαλάζια Σημαία και το Green Key, οι οποίες κερδίζουν έδαφος στις επιλογές των Ελλήνων. Η Γαλάζια Σημαία, που είναι γνωστή στους 7 στους 10 πολίτες, αναγνωρίζεται ως σύμβολο ποιότητας για την καθαρότητα των υδάτων και την προστασία του περιβάλλοντος στις παραλίες και τα τουριστικά σκάφη. Αντίστοιχα, το Green Key, που απονέμεται σε καταλύματα που ακολουθούν βιώσιμες πρακτικές, κατατάσσεται ως το πιο αξιόπιστο κριτήριο για την επιλογή καταλύματος. Το 52% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θεωρούν σημαντική την ύπαρξη τέτοιων οικολογικών πιστοποιήσεων και το 38% είναι πρόθυμο να πληρώσει περισσότερα για καταλύματα με αυτές τις πιστοποιήσεις. Η προθυμία αυτή είναι ιδιαίτερα υψηλή στις νεότερες ηλικίες, με τους νέους 17-24 ετών να δείχνουν έντονη διάθεση να στηρίξουν την περιβαλλοντική βιωσιμότητα μέσω της επιλογής πιστοποιημένων καταλυμάτων.

Αξιοσημείωτο είναι ότι, παρά την περιορισμένη αναφορά στο περιβάλλον ως καθοριστικό κριτήριο για την επιλογή καταλυμάτων, οι περισσότεροι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι εφαρμόζουν βιώσιμες πρακτικές κατά τη διάρκεια των διακοπών τους.

Ειδικότερα, το 93% εξοικονομεί ενέργεια απενεργοποιώντας ηλεκτρικές συσκευές όταν δεν τις χρησιμοποιεί, το 92% ανακυκλώνει όπου αυτό είναι δυνατόν, το 83% επαναχρησιμοποιεί πετσέτες και το 61% προτιμά επαναχρησιμοποιούμενα δοχεία νερού αντί για πλαστικά μπουκάλια. Επιπλέον, το 57% επιλέγει τοπικά και βιολογικά προϊόντα. Αυτές οι πρακτικές δείχνουν την αυξημένη περιβαλλοντική συνείδηση, κυρίως μεταξύ των γυναικών και όσων ανησυχούν έντονα για την κλιματική αλλαγή.

Η έρευνα επισημαίνει επίσης τη σημασία των ψηφιακών καναλιών στην ενημέρωση για βιώσιμες πρακτικές. Το διαδίκτυο είναι η κύρια πηγή ενημέρωσης για το 88% των ερωτηθέντων, με τις νεότερες ηλικίες να χρησιμοποιούν κυρίως τα social media και τις ταξιδιωτικές πλατφόρμες για να ενημερώνονται σχετικά με περιβαλλοντικά θέματα. Αυτό δείχνει τη σημασία των ψηφιακών εργαλείων στην προώθηση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και στη διαμόρφωση μιας πιο βιώσιμης τουριστικής κουλτούρας.

Συνολικά, τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι, παρά τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πολίτες, υπάρχει αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για την κλιματική αλλαγή και τις βιώσιμες πρακτικές. Η αναγνώριση των οικολογικών σημάτων, η προθυμία για υποστήριξη καταλυμάτων με οικολογικές πιστοποιήσεις και η εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών δείχνουν ότι υπάρχει προοπτική για την ανάπτυξη ενός πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνου τουριστικού μοντέλου στην Ελλάδα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ ΣΤΟ ONCAMERA

Με αφορμή την ανακοίνωση που εξέδωσε ο πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικράτειας κ. Π. Πικραμένος, μετά την προσφυγή των Δήμων στη Δικαιοσύνη για το ζήτημα των διατάξεων του ΝΟΚ, με…

Η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ που έκρινε αντισυνταγματικά τα «μπόνους δόμησης» του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ), και δικαιώνει πλήρως τη στάση του Δήμου Χαλανδρίου και όλων των άλλων Δήμων…

Η Αγία Παρασκευή ψήφισε την μεγαλύτερη αύξηση τελών στην ιστορία του Δήμου, λέει ο Γιάννης Σταθόπουλος επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης ΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ο οποίος με ανακοίνωσή του λέει…