Π. Πέρκα: «Καθυστερήσεις και διακριτική μεταχείριση εις βάρος των ΜμΕ για τη δίκαιη μετάβαση, φωτογραφική διάταξη για το Ξινό Νερό και ελλιπής ρύθμιση για τη Γεωπονική Σχολή της Φλώρινας» (video)

Π. Πέρκα: «Καθυστερήσεις και διακριτική μεταχείριση εις βάρος των ΜμΕ για τη δίκαιη μετάβαση, φωτογραφική διάταξη για το Ξινό Νερό και ελλιπής ρύθμιση για τη Γεωπονική Σχολή της Φλώρινας» (video)

Π. Πέρκα: «Καθυστερήσεις και διακριτική μεταχείριση εις βάρος των ΜμΕ για τη δίκαιη μετάβαση, φωτογραφική διάταξη για το Ξινό Νερό και ελλιπής ρύθμιση για τη Γεωπονική Σχολή της Φλώρινας» (video)

Ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΑΝ για άρθρα που αφορούν στη Φλώρινα στη Γ΄ συνεδρίαση της Επιτροπής.

Η κ. Πέρκα ξεκίνησε την ομιλία της με άρθρα του πολυνομοσχεδίου, που αφορούν άμεσα την περιοχή της, τη Φλώρινα.

Το άρθρο 7 αφορά τη δυνατότητα προκήρυξης του καθεστώτος της «Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ)» με τη μορφή διακριτών καθεστώτων ενίσχυσης του αναπτυξιακού νόμου. Οι πόροι του ειδικού καθεστώτος (ΔΑΜ) είναι 380 εκ. για 2 χρόνια. Όμως προβλέπεται όριο των 150 εκ. ανά καθεστώς, ανά έτος. Για να μπορέσει να ξεπεραστεί το όριο αυτό, σπάνε τους πόρους σε δυο διακριτά καθεστώτα. Προφανώς το επιτελικό κράτος θα έπρεπε να το έχει προβλέψει αυτό πολύ νωρίτερα.

Το σημαντικότερο όμως για το οποίο εξέφρασε την έντονη διαφωνία της, είναι η αναλογία ενίσχυσης μεταξύ μεγάλων επιχειρήσεων και ΜμΕ. Προβλέπεται ότι θα δοθούν στις μεγάλες επιχειρήσεις 250 εκ., ενώ στις ΜμΕ 130 εκ. Αυτό είναι ενδεικτικό για τον τρόπο που βλέπει η ΝΔ την πράσινη μετάβαση και εντάσσεται στη βασική και συνεχή κριτική του ΣΥΡΙΖΑ προς την κυβέρνηση στον τομέα της απολιγνιτοποίησης και στον τρόπο που συντελείται η πράσινη μετάβαση.
Για το θέμα του ειδικού καθεστώτος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) του αναπτυξιακού νόμου, είχε υποβάλει ερώτηση προς τον ΥΠΑΝ, με την συνυπογραφή συνολικά 46 Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ( διαβάστε εδώ την ερώτηση). Στην ερώτηση αφενός, έθιγαν το γεγονός της μεγάλης καθυστέρησης της προκήρυξης του καθεστώτος ΔΑΜ και της διάψευσης των προσδοκιών που είχε διαμορφώσει η κυβέρνηση και αφετέρου ότι δεν ήταν σαφής ο καταμερισμός των πόρων ανάμεσα στις πολύ μικρές ΜμΕ και τις μεγάλες επιχειρήσεις. Υπενθύμιζαν ότι βάσει του Κανονισμού του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης πρέπει να δίνεται έμφαση κυρίως στη στήριξη της μικρομεσαίας και τοπικής επιχειρηματικότητας. Η ενίσχυση των μεγάλων επενδύσεων εμφανίζεται ως αποδεκτή εξαίρεση στον κανονισμό του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης και μάλιστα με συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Ο κ. Παπαθανάσης δήλωνε, σε όλες τις συνεντεύξεις και επισκέψεις του στις λιγνιτικές περιοχές, ότι εντός του 2022 θα προκηρυχθούν και τα 13 καθεστώτα του αναπτυξιακού νόμου με ενισχύσεις συνολικού προϋπολογισμού σχεδόν 2 δισ. ευρώ. Επισήμαινε δε ότι το πρώτο καθεστώς, του οποίου θα δημοσιευτεί η σχετική προκήρυξη τον Μάρτιο του 2022, θα είναι η Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση.
Δυστυχώς ούτε αυτή η υπόσχεση της κυβέρνησης της ΝΔ έχει τηρηθεί. Μέχρι τώρα έχουν εκδοθεί μόνο τέσσερις προκηρύξεις ειδικών καθεστώτων ενίσχυσης του αναπτυξιακού νόμου. Το καθεστώς ΔΑΜ προδημοσιεύτηκε ως σχέδιο και δεν υπάρχει ακόμα επίσημα με ΦΕΚ. Αντί για πρώτο, επομένως θα είναι το πέμπτο καθεστώς, μετά την ψήφιση αυτού του νόμου, διότι οι άριστοι του επιτελικού κράτους δεν είχαν προβλέψει τα όρια που έχουν τεθεί αλλά ούτε και το κατάλληλο πληροφοριακό σύστημα. Επομένως τροποποιούν τώρα το δικό τους αναπτυξιακό νόμο του 2022 και προσθέτουν το Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (Ο.Π.Σ.Κ.Ε.).
Εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό της για το άρθρο 27 που αφορά στο δικαίωμα επί εμπορίας πόσιμων ιαματικών ή μη υδάτων. Κατ’ αρχήν δεν υφίσταται ως έννοια η εμπορία πόσιμων ιαματικών υδάτων. Το ιαματικό δεν εμπορεύεται βάσει και του ν. 3498/2006. «Πιθανόν να πρόκειται για λάθος, το οποίο πρέπει να διορθωθεί», ανέφερε χαρακτηριστικά και ζήτησε διευκρινήσεις από τον Υπουργό.
Το άρθρο αυτό φαίνεται να είναι φωτογραφική διάταξη για τη Μονομετοχική Δημοτική Επιχείρηση του Ξινού νερού στο Αμύνταιο της Π.Ε Φλώρινας. Στην παρ.1 και 3 προστέθηκε ότι η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου εκδίδεται εντός προθεσμίας πενήντα (50) ημερών από την υποβολή της αίτησης και πλήρους φακέλου από τον ενδιαφερόμενο. Σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της ως άνω προθεσμίας, η άδεια εμπορίας τεκμαίρεται ως εκδοθείσα. Μάλιστα η διάταξη εφαρμόζεται και σε αιτήσεις για άδεια εμπορίας, οι οποίες εκκρεμούν μέχρι την 1η Μαρτίου 2023, ενώπιον Δημοτικών Συμβουλίων.
Οι προθεσμίες που μπαίνουν στη διοίκηση για την έγκριση αδειών κ.τ.λ. και η πρόβλεψη ότι σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της προθεσμίας, η άδεια τεκμαίρεται ως εκδοθείσα είναι απαράδεκτες. Πόσω μάλλον αν οι προθεσμίες αφορούν στην τοπική αυτοδιοίκηση, ένα αιρετό όργανο, όπως το Δημοτικό Συμβούλιο. Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που μπορεί να προκαλέσουν καθυστερήσεις στη διαδικασία για παράδειγμα οι εκλογές, ελλείψεις στο φάκελο, έλεγχος περιβαλλοντικών ζητημάτων κλπ. Δεν είναι δυνατόν αν περάσουν οι 50 ημέρες να θεωρείται ότι έχει εγκριθεί η άδεια. Πρόκειται για αντιστροφή βασικής αρχής του Διοικητικού Δικαίου, της σιωπηρής άρνησης της διοίκησης, δηλαδή η πάγια διοικητική τακτική είναι ότι η μη απάντηση της διοίκησης σημαίνει απόρριψη και όχι έγκριση. Βεβαίως σε αυτήν την περίπτωση προβλέπονται και άλλες διαδικασίες προσφυγής σε ανώτερα διοικητικά όργανα, όπως για παράδειγμα στο Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Δεν είναι δυνατόν να εκβιάζεται έτσι το Δημοτικό Συμβούλιο και επομένως ζήτησε την απόσυρση του άρθρου 27.
Σε ότι αφορά στο άρθρο 126 για την άσκηση του επαγγέλματος του γεωπόνου, το πρόβλημα είναι γνωστό, πολύ σοβαρό και πολύ άδικο. Για τα επαγγελματικά δικαιώματα των γεωπόνων και την Γεωπονική σχολή της Φλώρινας είχε αναφερθεί εκτενώς πριν λίγες μέρες σε ν/σ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, (διαβάστε εδώ την παρέμβαση της Π. Πέρκα), στο οποίο ο αρμόδιος Υπουργός είχε υποσχεθεί στην ακρόαση των φορέων ότι πρέπει να βρεθεί τρόπος επίλυσης του θέματος.

Το ζήτημα αφορά άμεσα τη Φλώρινα, που ενόψει απολιγνιτοποίησης και αναπροσαρμογής του παραγωγικού μοντέλου της περιοχής, θα έπρεπε να ενισχύεται τόσο ο πρωτογενής τομέας, όσο και το πανεπιστήμιο. Δυστυχώς η κυβέρνηση δεν ενισχύει ούτε τον έναν ούτε τον άλλον τομέα. Μετά την κατάργηση του Τμήματος Επιστήμης Τεχνολογίας Τροφίμων της Γεωπονικής σχολής (ήταν 1 από τα 6 τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας που ίδρυσε ο ΣΥΡΙΖΑ και καταργήθηκαν από τη ΝΔ) -όπως καταργήθηκαν και τα Διετή Προγράμματα Αμπελουργίας-Οινοποιίας τα οποία θα μπορούσαν να συμβάλουν ιδιαιτέρως στην μεταλιγνιτική εποχή – η ενίσχυση του τμήματος Γεωπονίας της Φλώρινας είναι μονόδρομος. Ενίσχυση προφανώς σημαίνει και αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων.

Είναι θετικό το γεγονός, δηλαδή είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η προσπάθεια επίλυσης, γιατί πριν δεν υπήρχε καμία αναφορά για τα νέα τμήματα. Όμως διατύπωσε την έντασή της «προφανώς δεν είναι ικανοποιητική η ρύθμιση και δεν μας καλύπτει, γιατί δεν λύνει το ζήτημα επί της ουσίας, αλλά το μεταθέτει στο μέλλον, με ΚΥΑ, ύστερα από γνώμη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.) και του (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.) και μάλιστα χωρίς να προβλέπονται και σχετικές προθεσμίες ολοκλήρωσης της διαδικασίας για τα συναρμόδια Υπουργεία, την (ΕΘ.Α.Α.Ε.) και του (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.)». Αντίστοιχες γνώμες δεν είχαν απαιτηθεί για τα προβλεπόμενα τμήματα του ΠΔ 344/2000, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Ακούστηκαν κατά την ακρόαση των φορέων, απαιτούμενες νομοτεχνικές αλλαγές στη διάταξη. Έτσι ο ΣΥΡΙΖΑ θα καταθέσει εμπρόθεσμα τροπολογία για την ορθή ρύθμιση του ζητήματος των επαγγελματικών δικαιωμάτων, όπως ανέφερε και ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Επομένως εύλογα εξακολουθεί να δημιουργεί ανησυχία και προβληματισμό σε χιλιάδες φοιτητές και διπλωματούχους των γεωπονικών σχολών. Σχολές βρίσκονται υπό κατάληψη ή σε απεργία, καθηγητές παραιτούνται και φοιτητές διαμαρτύρονται έντονα, είτε με υπομνήματα είτε με πορείες.

Υπέρ της επίλυσης του ζητήματος είναι και οι Συνελεύσεις των ενδιαφερόμενων Τμημάτων, οι Κοσμητείες των αντίστοιχων Σχολών, οι Σύγκλητοι των οικείων Πανεπιστημίων και η Σύνοδος Πρυτάνεων και Προέδρων των Ελληνικών Πανεπιστημίων και έχουν σταλεί οι απαιτούμενες εισηγήσεις στα αρμόδια Υπουργεία.

Τα νέα Τμήματα συνέταξαν ήδη από το 2018 και κατέθεσαν στην τότε Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) και πλέον Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) νέα, σύγχρονα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών πενταετούς πανεπιστημιακής κατεύθυνσης και με την έγκρισή της, τα εφαρμόζουν. Τα προγράμματα αυτά είναι ίδια με τα αντίστοιχα προγράμματα των κλασικών Τμημάτων Γεωπονίας, που αναφέρονται στην υφιστάμενη νομοθεσία (πχ ΑΠΘ).

Η κ. Πέρκα ολοκλήρωσε την ομιλία της, λέγοντας: «δεν υπάρχει κανένας λόγος μη ολοκλήρωσης της ρύθμισης της διαδικασίας αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των γεωπόνων άμεσα. Όλα όσα προβλέπει η διάταξη υφίστανται, τουλάχιστον για τη Φλώρινα που γνωρίζω με βεβαιότητα και ενόψει απολιγνιτοποίησης πρέπει να επιλυθεί άμεσα το ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων της Γεωπονικής Σχόλης Φλώρινας, η οποία μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη δίκαιη μετάβαση της περιοχής. Άλλωστε ο ρόλος της σχολής στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης, έχει αναλυθεί εκτενώς και στη μελέτη για την κοινωνικο-οικονομική μετάβαση της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας στη μεταλιγνιτική εποχή, του ΓΕΩΤΕΕ, παραρτήματος Δυτικής Μακεδονίας».

Π. Πέρκα: «Καθυστερήσεις και διακριτική μεταχείριση εις βάρος των ΜμΕ για τη δίκαιη μετάβαση, φωτογραφική διάταξη για το Ξινό Νερό και ελλιπής ρύθμιση για τη Γεωπονική Σχολή της Φλώρινας» (video)

Ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΑΝ για άρθρα που αφορούν στη Φλώρινα στη Γ΄ συνεδρίαση της Επιτροπής.

Η κ. Πέρκα ξεκίνησε την ομιλία της με άρθρα του πολυνομοσχεδίου, που αφορούν άμεσα την περιοχή της, τη Φλώρινα.

Το άρθρο 7 αφορά τη δυνατότητα προκήρυξης του καθεστώτος της «Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ)» με τη μορφή διακριτών καθεστώτων ενίσχυσης του αναπτυξιακού νόμου. Οι πόροι του ειδικού καθεστώτος (ΔΑΜ) είναι 380 εκ. για 2 χρόνια. Όμως προβλέπεται όριο των 150 εκ. ανά καθεστώς, ανά έτος. Για να μπορέσει να ξεπεραστεί το όριο αυτό, σπάνε τους πόρους σε δυο διακριτά καθεστώτα. Προφανώς το επιτελικό κράτος θα έπρεπε να το έχει προβλέψει αυτό πολύ νωρίτερα.

Το σημαντικότερο όμως για το οποίο εξέφρασε την έντονη διαφωνία της, είναι η αναλογία ενίσχυσης μεταξύ μεγάλων επιχειρήσεων και ΜμΕ. Προβλέπεται ότι θα δοθούν στις μεγάλες επιχειρήσεις 250 εκ., ενώ στις ΜμΕ 130 εκ. Αυτό είναι ενδεικτικό για τον τρόπο που βλέπει η ΝΔ την πράσινη μετάβαση και εντάσσεται στη βασική και συνεχή κριτική του ΣΥΡΙΖΑ προς την κυβέρνηση στον τομέα της απολιγνιτοποίησης και στον τρόπο που συντελείται η πράσινη μετάβαση.
Για το θέμα του ειδικού καθεστώτος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) του αναπτυξιακού νόμου, είχε υποβάλει ερώτηση προς τον ΥΠΑΝ, με την συνυπογραφή συνολικά 46 Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ( διαβάστε εδώ την ερώτηση). Στην ερώτηση αφενός, έθιγαν το γεγονός της μεγάλης καθυστέρησης της προκήρυξης του καθεστώτος ΔΑΜ και της διάψευσης των προσδοκιών που είχε διαμορφώσει η κυβέρνηση και αφετέρου ότι δεν ήταν σαφής ο καταμερισμός των πόρων ανάμεσα στις πολύ μικρές ΜμΕ και τις μεγάλες επιχειρήσεις. Υπενθύμιζαν ότι βάσει του Κανονισμού του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης πρέπει να δίνεται έμφαση κυρίως στη στήριξη της μικρομεσαίας και τοπικής επιχειρηματικότητας. Η ενίσχυση των μεγάλων επενδύσεων εμφανίζεται ως αποδεκτή εξαίρεση στον κανονισμό του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης και μάλιστα με συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Ο κ. Παπαθανάσης δήλωνε, σε όλες τις συνεντεύξεις και επισκέψεις του στις λιγνιτικές περιοχές, ότι εντός του 2022 θα προκηρυχθούν και τα 13 καθεστώτα του αναπτυξιακού νόμου με ενισχύσεις συνολικού προϋπολογισμού σχεδόν 2 δισ. ευρώ. Επισήμαινε δε ότι το πρώτο καθεστώς, του οποίου θα δημοσιευτεί η σχετική προκήρυξη τον Μάρτιο του 2022, θα είναι η Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση.
Δυστυχώς ούτε αυτή η υπόσχεση της κυβέρνησης της ΝΔ έχει τηρηθεί. Μέχρι τώρα έχουν εκδοθεί μόνο τέσσερις προκηρύξεις ειδικών καθεστώτων ενίσχυσης του αναπτυξιακού νόμου. Το καθεστώς ΔΑΜ προδημοσιεύτηκε ως σχέδιο και δεν υπάρχει ακόμα επίσημα με ΦΕΚ. Αντί για πρώτο, επομένως θα είναι το πέμπτο καθεστώς, μετά την ψήφιση αυτού του νόμου, διότι οι άριστοι του επιτελικού κράτους δεν είχαν προβλέψει τα όρια που έχουν τεθεί αλλά ούτε και το κατάλληλο πληροφοριακό σύστημα. Επομένως τροποποιούν τώρα το δικό τους αναπτυξιακό νόμο του 2022 και προσθέτουν το Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (Ο.Π.Σ.Κ.Ε.).
Εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό της για το άρθρο 27 που αφορά στο δικαίωμα επί εμπορίας πόσιμων ιαματικών ή μη υδάτων. Κατ’ αρχήν δεν υφίσταται ως έννοια η εμπορία πόσιμων ιαματικών υδάτων. Το ιαματικό δεν εμπορεύεται βάσει και του ν. 3498/2006. «Πιθανόν να πρόκειται για λάθος, το οποίο πρέπει να διορθωθεί», ανέφερε χαρακτηριστικά και ζήτησε διευκρινήσεις από τον Υπουργό.
Το άρθρο αυτό φαίνεται να είναι φωτογραφική διάταξη για τη Μονομετοχική Δημοτική Επιχείρηση του Ξινού νερού στο Αμύνταιο της Π.Ε Φλώρινας. Στην παρ.1 και 3 προστέθηκε ότι η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου εκδίδεται εντός προθεσμίας πενήντα (50) ημερών από την υποβολή της αίτησης και πλήρους φακέλου από τον ενδιαφερόμενο. Σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της ως άνω προθεσμίας, η άδεια εμπορίας τεκμαίρεται ως εκδοθείσα. Μάλιστα η διάταξη εφαρμόζεται και σε αιτήσεις για άδεια εμπορίας, οι οποίες εκκρεμούν μέχρι την 1η Μαρτίου 2023, ενώπιον Δημοτικών Συμβουλίων.
Οι προθεσμίες που μπαίνουν στη διοίκηση για την έγκριση αδειών κ.τ.λ. και η πρόβλεψη ότι σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της προθεσμίας, η άδεια τεκμαίρεται ως εκδοθείσα είναι απαράδεκτες. Πόσω μάλλον αν οι προθεσμίες αφορούν στην τοπική αυτοδιοίκηση, ένα αιρετό όργανο, όπως το Δημοτικό Συμβούλιο. Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που μπορεί να προκαλέσουν καθυστερήσεις στη διαδικασία για παράδειγμα οι εκλογές, ελλείψεις στο φάκελο, έλεγχος περιβαλλοντικών ζητημάτων κλπ. Δεν είναι δυνατόν αν περάσουν οι 50 ημέρες να θεωρείται ότι έχει εγκριθεί η άδεια. Πρόκειται για αντιστροφή βασικής αρχής του Διοικητικού Δικαίου, της σιωπηρής άρνησης της διοίκησης, δηλαδή η πάγια διοικητική τακτική είναι ότι η μη απάντηση της διοίκησης σημαίνει απόρριψη και όχι έγκριση. Βεβαίως σε αυτήν την περίπτωση προβλέπονται και άλλες διαδικασίες προσφυγής σε ανώτερα διοικητικά όργανα, όπως για παράδειγμα στο Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Δεν είναι δυνατόν να εκβιάζεται έτσι το Δημοτικό Συμβούλιο και επομένως ζήτησε την απόσυρση του άρθρου 27.
Σε ότι αφορά στο άρθρο 126 για την άσκηση του επαγγέλματος του γεωπόνου, το πρόβλημα είναι γνωστό, πολύ σοβαρό και πολύ άδικο. Για τα επαγγελματικά δικαιώματα των γεωπόνων και την Γεωπονική σχολή της Φλώρινας είχε αναφερθεί εκτενώς πριν λίγες μέρες σε ν/σ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, (διαβάστε εδώ την παρέμβαση της Π. Πέρκα), στο οποίο ο αρμόδιος Υπουργός είχε υποσχεθεί στην ακρόαση των φορέων ότι πρέπει να βρεθεί τρόπος επίλυσης του θέματος.

Το ζήτημα αφορά άμεσα τη Φλώρινα, που ενόψει απολιγνιτοποίησης και αναπροσαρμογής του παραγωγικού μοντέλου της περιοχής, θα έπρεπε να ενισχύεται τόσο ο πρωτογενής τομέας, όσο και το πανεπιστήμιο. Δυστυχώς η κυβέρνηση δεν ενισχύει ούτε τον έναν ούτε τον άλλον τομέα. Μετά την κατάργηση του Τμήματος Επιστήμης Τεχνολογίας Τροφίμων της Γεωπονικής σχολής (ήταν 1 από τα 6 τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας που ίδρυσε ο ΣΥΡΙΖΑ και καταργήθηκαν από τη ΝΔ) -όπως καταργήθηκαν και τα Διετή Προγράμματα Αμπελουργίας-Οινοποιίας τα οποία θα μπορούσαν να συμβάλουν ιδιαιτέρως στην μεταλιγνιτική εποχή – η ενίσχυση του τμήματος Γεωπονίας της Φλώρινας είναι μονόδρομος. Ενίσχυση προφανώς σημαίνει και αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων.

Είναι θετικό το γεγονός, δηλαδή είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η προσπάθεια επίλυσης, γιατί πριν δεν υπήρχε καμία αναφορά για τα νέα τμήματα. Όμως διατύπωσε την έντασή της «προφανώς δεν είναι ικανοποιητική η ρύθμιση και δεν μας καλύπτει, γιατί δεν λύνει το ζήτημα επί της ουσίας, αλλά το μεταθέτει στο μέλλον, με ΚΥΑ, ύστερα από γνώμη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.) και του (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.) και μάλιστα χωρίς να προβλέπονται και σχετικές προθεσμίες ολοκλήρωσης της διαδικασίας για τα συναρμόδια Υπουργεία, την (ΕΘ.Α.Α.Ε.) και του (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.)». Αντίστοιχες γνώμες δεν είχαν απαιτηθεί για τα προβλεπόμενα τμήματα του ΠΔ 344/2000, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Ακούστηκαν κατά την ακρόαση των φορέων, απαιτούμενες νομοτεχνικές αλλαγές στη διάταξη. Έτσι ο ΣΥΡΙΖΑ θα καταθέσει εμπρόθεσμα τροπολογία για την ορθή ρύθμιση του ζητήματος των επαγγελματικών δικαιωμάτων, όπως ανέφερε και ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Επομένως εύλογα εξακολουθεί να δημιουργεί ανησυχία και προβληματισμό σε χιλιάδες φοιτητές και διπλωματούχους των γεωπονικών σχολών. Σχολές βρίσκονται υπό κατάληψη ή σε απεργία, καθηγητές παραιτούνται και φοιτητές διαμαρτύρονται έντονα, είτε με υπομνήματα είτε με πορείες.

Υπέρ της επίλυσης του ζητήματος είναι και οι Συνελεύσεις των ενδιαφερόμενων Τμημάτων, οι Κοσμητείες των αντίστοιχων Σχολών, οι Σύγκλητοι των οικείων Πανεπιστημίων και η Σύνοδος Πρυτάνεων και Προέδρων των Ελληνικών Πανεπιστημίων και έχουν σταλεί οι απαιτούμενες εισηγήσεις στα αρμόδια Υπουργεία.

Τα νέα Τμήματα συνέταξαν ήδη από το 2018 και κατέθεσαν στην τότε Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) και πλέον Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) νέα, σύγχρονα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών πενταετούς πανεπιστημιακής κατεύθυνσης και με την έγκρισή της, τα εφαρμόζουν. Τα προγράμματα αυτά είναι ίδια με τα αντίστοιχα προγράμματα των κλασικών Τμημάτων Γεωπονίας, που αναφέρονται στην υφιστάμενη νομοθεσία (πχ ΑΠΘ).

Η κ. Πέρκα ολοκλήρωσε την ομιλία της, λέγοντας: «δεν υπάρχει κανένας λόγος μη ολοκλήρωσης της ρύθμισης της διαδικασίας αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των γεωπόνων άμεσα. Όλα όσα προβλέπει η διάταξη υφίστανται, τουλάχιστον για τη Φλώρινα που γνωρίζω με βεβαιότητα και ενόψει απολιγνιτοποίησης πρέπει να επιλυθεί άμεσα το ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων της Γεωπονικής Σχόλης Φλώρινας, η οποία μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη δίκαιη μετάβαση της περιοχής. Άλλωστε ο ρόλος της σχολής στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης, έχει αναλυθεί εκτενώς και στη μελέτη για την κοινωνικο-οικονομική μετάβαση της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας στη μεταλιγνιτική εποχή, του ΓΕΩΤΕΕ, παραρτήματος Δυτικής Μακεδονίας».

Π. Πέρκα: «Καθυστερήσεις και διακριτική μεταχείριση εις βάρος των ΜμΕ για τη δίκαιη μετάβαση, φωτογραφική διάταξη για το Ξινό Νερό και ελλιπής ρύθμιση για τη Γεωπονική Σχολή της Φλώρινας» (video)

Ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΑΝ για άρθρα που αφορούν στη Φλώρινα στη Γ΄ συνεδρίαση της Επιτροπής.

Η κ. Πέρκα ξεκίνησε την ομιλία της με άρθρα του πολυνομοσχεδίου, που αφορούν άμεσα την περιοχή της, τη Φλώρινα.

Το άρθρο 7 αφορά τη δυνατότητα προκήρυξης του καθεστώτος της «Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ)» με τη μορφή διακριτών καθεστώτων ενίσχυσης του αναπτυξιακού νόμου. Οι πόροι του ειδικού καθεστώτος (ΔΑΜ) είναι 380 εκ. για 2 χρόνια. Όμως προβλέπεται όριο των 150 εκ. ανά καθεστώς, ανά έτος. Για να μπορέσει να ξεπεραστεί το όριο αυτό, σπάνε τους πόρους σε δυο διακριτά καθεστώτα. Προφανώς το επιτελικό κράτος θα έπρεπε να το έχει προβλέψει αυτό πολύ νωρίτερα.

Το σημαντικότερο όμως για το οποίο εξέφρασε την έντονη διαφωνία της, είναι η αναλογία ενίσχυσης μεταξύ μεγάλων επιχειρήσεων και ΜμΕ. Προβλέπεται ότι θα δοθούν στις μεγάλες επιχειρήσεις 250 εκ., ενώ στις ΜμΕ 130 εκ. Αυτό είναι ενδεικτικό για τον τρόπο που βλέπει η ΝΔ την πράσινη μετάβαση και εντάσσεται στη βασική και συνεχή κριτική του ΣΥΡΙΖΑ προς την κυβέρνηση στον τομέα της απολιγνιτοποίησης και στον τρόπο που συντελείται η πράσινη μετάβαση.
Για το θέμα του ειδικού καθεστώτος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) του αναπτυξιακού νόμου, είχε υποβάλει ερώτηση προς τον ΥΠΑΝ, με την συνυπογραφή συνολικά 46 Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ( διαβάστε εδώ την ερώτηση). Στην ερώτηση αφενός, έθιγαν το γεγονός της μεγάλης καθυστέρησης της προκήρυξης του καθεστώτος ΔΑΜ και της διάψευσης των προσδοκιών που είχε διαμορφώσει η κυβέρνηση και αφετέρου ότι δεν ήταν σαφής ο καταμερισμός των πόρων ανάμεσα στις πολύ μικρές ΜμΕ και τις μεγάλες επιχειρήσεις. Υπενθύμιζαν ότι βάσει του Κανονισμού του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης πρέπει να δίνεται έμφαση κυρίως στη στήριξη της μικρομεσαίας και τοπικής επιχειρηματικότητας. Η ενίσχυση των μεγάλων επενδύσεων εμφανίζεται ως αποδεκτή εξαίρεση στον κανονισμό του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης και μάλιστα με συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Ο κ. Παπαθανάσης δήλωνε, σε όλες τις συνεντεύξεις και επισκέψεις του στις λιγνιτικές περιοχές, ότι εντός του 2022 θα προκηρυχθούν και τα 13 καθεστώτα του αναπτυξιακού νόμου με ενισχύσεις συνολικού προϋπολογισμού σχεδόν 2 δισ. ευρώ. Επισήμαινε δε ότι το πρώτο καθεστώς, του οποίου θα δημοσιευτεί η σχετική προκήρυξη τον Μάρτιο του 2022, θα είναι η Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση.
Δυστυχώς ούτε αυτή η υπόσχεση της κυβέρνησης της ΝΔ έχει τηρηθεί. Μέχρι τώρα έχουν εκδοθεί μόνο τέσσερις προκηρύξεις ειδικών καθεστώτων ενίσχυσης του αναπτυξιακού νόμου. Το καθεστώς ΔΑΜ προδημοσιεύτηκε ως σχέδιο και δεν υπάρχει ακόμα επίσημα με ΦΕΚ. Αντί για πρώτο, επομένως θα είναι το πέμπτο καθεστώς, μετά την ψήφιση αυτού του νόμου, διότι οι άριστοι του επιτελικού κράτους δεν είχαν προβλέψει τα όρια που έχουν τεθεί αλλά ούτε και το κατάλληλο πληροφοριακό σύστημα. Επομένως τροποποιούν τώρα το δικό τους αναπτυξιακό νόμο του 2022 και προσθέτουν το Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (Ο.Π.Σ.Κ.Ε.).
Εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό της για το άρθρο 27 που αφορά στο δικαίωμα επί εμπορίας πόσιμων ιαματικών ή μη υδάτων. Κατ’ αρχήν δεν υφίσταται ως έννοια η εμπορία πόσιμων ιαματικών υδάτων. Το ιαματικό δεν εμπορεύεται βάσει και του ν. 3498/2006. «Πιθανόν να πρόκειται για λάθος, το οποίο πρέπει να διορθωθεί», ανέφερε χαρακτηριστικά και ζήτησε διευκρινήσεις από τον Υπουργό.
Το άρθρο αυτό φαίνεται να είναι φωτογραφική διάταξη για τη Μονομετοχική Δημοτική Επιχείρηση του Ξινού νερού στο Αμύνταιο της Π.Ε Φλώρινας. Στην παρ.1 και 3 προστέθηκε ότι η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου εκδίδεται εντός προθεσμίας πενήντα (50) ημερών από την υποβολή της αίτησης και πλήρους φακέλου από τον ενδιαφερόμενο. Σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της ως άνω προθεσμίας, η άδεια εμπορίας τεκμαίρεται ως εκδοθείσα. Μάλιστα η διάταξη εφαρμόζεται και σε αιτήσεις για άδεια εμπορίας, οι οποίες εκκρεμούν μέχρι την 1η Μαρτίου 2023, ενώπιον Δημοτικών Συμβουλίων.
Οι προθεσμίες που μπαίνουν στη διοίκηση για την έγκριση αδειών κ.τ.λ. και η πρόβλεψη ότι σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της προθεσμίας, η άδεια τεκμαίρεται ως εκδοθείσα είναι απαράδεκτες. Πόσω μάλλον αν οι προθεσμίες αφορούν στην τοπική αυτοδιοίκηση, ένα αιρετό όργανο, όπως το Δημοτικό Συμβούλιο. Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που μπορεί να προκαλέσουν καθυστερήσεις στη διαδικασία για παράδειγμα οι εκλογές, ελλείψεις στο φάκελο, έλεγχος περιβαλλοντικών ζητημάτων κλπ. Δεν είναι δυνατόν αν περάσουν οι 50 ημέρες να θεωρείται ότι έχει εγκριθεί η άδεια. Πρόκειται για αντιστροφή βασικής αρχής του Διοικητικού Δικαίου, της σιωπηρής άρνησης της διοίκησης, δηλαδή η πάγια διοικητική τακτική είναι ότι η μη απάντηση της διοίκησης σημαίνει απόρριψη και όχι έγκριση. Βεβαίως σε αυτήν την περίπτωση προβλέπονται και άλλες διαδικασίες προσφυγής σε ανώτερα διοικητικά όργανα, όπως για παράδειγμα στο Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Δεν είναι δυνατόν να εκβιάζεται έτσι το Δημοτικό Συμβούλιο και επομένως ζήτησε την απόσυρση του άρθρου 27.
Σε ότι αφορά στο άρθρο 126 για την άσκηση του επαγγέλματος του γεωπόνου, το πρόβλημα είναι γνωστό, πολύ σοβαρό και πολύ άδικο. Για τα επαγγελματικά δικαιώματα των γεωπόνων και την Γεωπονική σχολή της Φλώρινας είχε αναφερθεί εκτενώς πριν λίγες μέρες σε ν/σ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, (διαβάστε εδώ την παρέμβαση της Π. Πέρκα), στο οποίο ο αρμόδιος Υπουργός είχε υποσχεθεί στην ακρόαση των φορέων ότι πρέπει να βρεθεί τρόπος επίλυσης του θέματος.

Το ζήτημα αφορά άμεσα τη Φλώρινα, που ενόψει απολιγνιτοποίησης και αναπροσαρμογής του παραγωγικού μοντέλου της περιοχής, θα έπρεπε να ενισχύεται τόσο ο πρωτογενής τομέας, όσο και το πανεπιστήμιο. Δυστυχώς η κυβέρνηση δεν ενισχύει ούτε τον έναν ούτε τον άλλον τομέα. Μετά την κατάργηση του Τμήματος Επιστήμης Τεχνολογίας Τροφίμων της Γεωπονικής σχολής (ήταν 1 από τα 6 τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας που ίδρυσε ο ΣΥΡΙΖΑ και καταργήθηκαν από τη ΝΔ) -όπως καταργήθηκαν και τα Διετή Προγράμματα Αμπελουργίας-Οινοποιίας τα οποία θα μπορούσαν να συμβάλουν ιδιαιτέρως στην μεταλιγνιτική εποχή – η ενίσχυση του τμήματος Γεωπονίας της Φλώρινας είναι μονόδρομος. Ενίσχυση προφανώς σημαίνει και αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων.

Είναι θετικό το γεγονός, δηλαδή είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η προσπάθεια επίλυσης, γιατί πριν δεν υπήρχε καμία αναφορά για τα νέα τμήματα. Όμως διατύπωσε την έντασή της «προφανώς δεν είναι ικανοποιητική η ρύθμιση και δεν μας καλύπτει, γιατί δεν λύνει το ζήτημα επί της ουσίας, αλλά το μεταθέτει στο μέλλον, με ΚΥΑ, ύστερα από γνώμη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.) και του (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.) και μάλιστα χωρίς να προβλέπονται και σχετικές προθεσμίες ολοκλήρωσης της διαδικασίας για τα συναρμόδια Υπουργεία, την (ΕΘ.Α.Α.Ε.) και του (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.)». Αντίστοιχες γνώμες δεν είχαν απαιτηθεί για τα προβλεπόμενα τμήματα του ΠΔ 344/2000, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Ακούστηκαν κατά την ακρόαση των φορέων, απαιτούμενες νομοτεχνικές αλλαγές στη διάταξη. Έτσι ο ΣΥΡΙΖΑ θα καταθέσει εμπρόθεσμα τροπολογία για την ορθή ρύθμιση του ζητήματος των επαγγελματικών δικαιωμάτων, όπως ανέφερε και ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Επομένως εύλογα εξακολουθεί να δημιουργεί ανησυχία και προβληματισμό σε χιλιάδες φοιτητές και διπλωματούχους των γεωπονικών σχολών. Σχολές βρίσκονται υπό κατάληψη ή σε απεργία, καθηγητές παραιτούνται και φοιτητές διαμαρτύρονται έντονα, είτε με υπομνήματα είτε με πορείες.

Υπέρ της επίλυσης του ζητήματος είναι και οι Συνελεύσεις των ενδιαφερόμενων Τμημάτων, οι Κοσμητείες των αντίστοιχων Σχολών, οι Σύγκλητοι των οικείων Πανεπιστημίων και η Σύνοδος Πρυτάνεων και Προέδρων των Ελληνικών Πανεπιστημίων και έχουν σταλεί οι απαιτούμενες εισηγήσεις στα αρμόδια Υπουργεία.

Τα νέα Τμήματα συνέταξαν ήδη από το 2018 και κατέθεσαν στην τότε Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) και πλέον Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) νέα, σύγχρονα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών πενταετούς πανεπιστημιακής κατεύθυνσης και με την έγκρισή της, τα εφαρμόζουν. Τα προγράμματα αυτά είναι ίδια με τα αντίστοιχα προγράμματα των κλασικών Τμημάτων Γεωπονίας, που αναφέρονται στην υφιστάμενη νομοθεσία (πχ ΑΠΘ).

Δείτε εδώ το video: https://youtu.be/Ry4CzAdPeOU

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ ΣΤΟ ONCAMERA

https://www.youtube.com/watch?v=kd6Pc5mv0Ys Τι είναι κλιματική αλλαγή και ποια η διαφορά όταν μιλάμε για κλιματική κρίση; Ποια είναι η εικόνα στις πόλεις μας και πώς θα φτάσουμε στις Κλιματικά ουδέτερες πόλεις; Ποιες…

https://youtu.be/LTP5esataPY Λίγο πριν πέσει η αυλαία της προεκλογικής περιόδου για τις Ευρωεκλογές, ο πρώην Υπουργός και σύμβουλος του Πρωθυπουργού σε θέματα υγείας -την περίοδο της πανδημίας- Βασίλης Κοντοζαμάνης παραχώρησε συνέντευξη…

https://youtu.be/B9Rw2Vz6abY «Ζωντανός θρύλος» στον χώρο της, κρίνοντας από τις δεκάδες σημαντικές βραβεύσεις και διακρίσεις, η συνιδιοκτήτρια και Διευθύνουσα Σύμβουλος του Mideast Travel ενός από τα μεγαλύτερα Ταξιδιωτικά Πρακτορεία της Ευρώπης,…