Για πρώτη φορά από τον ερχόμενο Ιούλιο όποιος πραγματοποιεί αγορές αγαθών ή υπηρεσιών μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας (π.χ. e-bay, amazon κ.τ.λ.) ή απευθείας από επώνυμο ηλεκτρονικό κατάστημα χώρας του εξωτερικού θα επιβαρύνεται με τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας της χώρας προορισμού.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν κάποιος που μένει στην Ελλάδα παραγγείλει μέσω πλατφόρμας ένα προϊόν, π.χ. από Γερμανία, αυτό το προϊόν δεν θα επιβαρυνθεί με τον ΦΠΑ που ισχύει στη χώρα αποστολής, αλλά με τον ΦΠΑ που εφαρμόζεται στην Ελλάδα.
Aθέμιτος ανταγωνισμός
Αυτό θα ισχύσει για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και στόχο έχει, πρώτον, να μην υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ των χωρών και μεταξύ ηλεκτρονικού εμπορίου και αγοραπωλησιών με φυσική παρουσία του πελάτη σε κάποιο κατάστημα και, δεύτερον, τα έσοδα από ΦΠΑ να πηγαίνουν στα ταμεία του κράτους όπου καταλήγει το προϊόν, και όχι στα ταμεία του κράτους που γίνεται η εξαγωγή.
Για παράδειγμα, αν κάποιος από την Ελλάδα αγοράσει μέσω ενός ηλεκτρονικού καταστήματος στη Γερμανία έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή θα επιβαρυνθεί με ΦΠΑ 19%, ενώ αν το αγοράσει από ένα κατάστημα στην Ελλάδα θα επιβαρυνθεί με ΦΠΑ 24%.
Με τη νέα κεντρική στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την «ενιαία ψηφιακή αγορά» που θα ισχύσει από 1η Ιουλίου, από οπουδήποτε αγοράζει κάποιος ένα προϊόν μέσω του Διαδικτύου θα επιβαρύνεται με τον ΦΠΑ της χώρας που θα καταλήξει, εν προκειμένω με 24%.
Η επιβάρυνση θα είναι ίδια
Η επιχείρηση που πουλάει το προϊόν στο εξωτερικό οφείλει να στείλει στα ταμεία του κράτους προορισμού το ποσό του ΦΠΑ που αντιστοιχεί κάθε φορά μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Αν, για παράδειγμα, γίνει ηλεκτρονική παραγγελία για ένα προϊόν από Ουγγαρία σε Ελλάδα, αυτό θα επιβαρυνθεί με ΦΠΑ 27% (ανώτατος συντελεστής που εφαρμόζει η συγκεκριμένη χώρα) αντί για 24%, που είναι στην Ελλάδα.
Με το νέο σύστημα σε όποια χώρα και αν γίνεται η ηλεκτρονική παραγγελία, η επιβάρυνση για τους έλληνες καταναλωτές θα είναι με ΦΠΑ 24%.
Είναι προφανές ότι ο νέος αυτός τρόπος υπολογισμού του ΦΠΑ θα φέρει τα πάνω κάτω στις συναλλαγές πολιτών που επιλέγουν το απομακρυσμένο ηλεκτρονικό εμπόριο και το σημαντικότερο, τα έσοδα που χάνουν έως σήμερα πολλές χώρες με τεράστιο όγκο εισαγωγών από τα διάφορα μικροδέματα δεν θα καταλήγουν πλέον στα ταμεία των χωρών που πραγματοποιούνται οι εξαγωγές-αποστολές αλλά στα κρατικά ταμεία τους.
Για την Ελλάδα το νέο αυτό σύστημα αναμένεται να ενισχύσει την προσπάθεια που γίνεται κατά της φοροδιαφυγής και την αύξηση των εσόδων από ΦΠΑ σε συνδυασμό με την πλήρη ανάπτυξη των συστημάτων καταγραφής των ηλεκτρονικών συναλλαγών, της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και της τήρησης ψηφιακών βιβλίων μέσω του MyData της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Τα 2/3 των Ελλήνων έχουν κάνει τουλάχιστον μία online αγορά
Κατά 30% αυξήθηκαν τους πρώτους τρεις μήνες του 2021 οι online αγορές στην Ελλάδα. Πλέον το Διαδίκτυο δεν αποτελεί πεδίο αγοραστικής δράσης μόνο για τις μικρότερες ηλικίες. Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΠΕ, τα 2/3 των Ελλήνων (68%) έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον μία online αγορά το τελευταίο εξάμηνο.
Οι περισσότεροι e-shoppers ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα των 18-54 ετών. Ωστόσο, σε όλες τις ηλικιακές ομάδες των καταναλωτών, τα ποσοστά αύξησης των online αγορών είναι εντυπωσιακά. Πιο εντυπωσιακά, μάλιστα, είναι τα ποσοστά αύξησης των αγορών από μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. Για παράδειγμα, οι online αγορές από άτομα ηλικίας 65+ ετών αυξήθηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2021 κατά 91%. Στην ηλικιακή ομάδα 55-64 ετών η αύξηση ήταν 56%.
ot.gr