
Σαν σήμερα 8 Δεκεμβρίου: Η τραγωδία του «Ηράκλειον»
Στις 8 Δεκεμβρίου 1966, η Ελλάδα βιώνει ένα από τα πιο σκοτεινά της πρωινά, όταν το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Ηράκλειον» βυθίζεται κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα. Η τραγωδία αυτή, με εκατοντάδες θύματα και έναν αβέβαιο αριθμό αγνοουμένων, γίνεται σύμβολο των παθογενειών της ελληνικής ναυτιλίας.
Η μοιραία πορεία του «Ηράκλειον»
Το «Ηράκλειον», ένα κλειστού τύπου επιβατηγό-οχηματαγωγό της εταιρείας Αδελφών Τυπάλδου, εξυπηρετούσε τη γραμμή Κρήτη–Πειραιάς. Το μοιραίο ταξίδι ξεκινά από τη Σούδα το βράδυ της 7ης Δεκεμβρίου, μεταφέροντας επιβάτες, φορτηγά και εμπορεύματα. Παρά τις κακές καιρικές συνθήκες, το πλοίο αναχωρεί χωρίς καμία επίσημη προειδοποίηση για επικινδυνότητα.
Γύρω στις 2.30 τα ξημερώματα, το «Ηράκλειον» χάνεται σχεδόν ακαριαία. Η Ανωτάτη Επιτροπή Ναυτικών Ατυχημάτων θα διαπιστώσει αργότερα ότι το πλοίο παρουσίασε κακή διακυβέρνηση, χάνοντας τον δεξιό καταπέλτη του και κατακλυσμένο από νερά στο γκαράζ. Οι καιρικές συνθήκες καθιστούν κάθε προσπάθεια διάσωσης σχεδόν αδύνατη.
Η κρίσιμη παρουσία του φορτηγού–ψυγείου
Ένας υπέρβαρος φορτηγός–ψυγείο, που σύμφωνα με μαρτυρίες είχε φορτωθεί τελευταίος και δεν είχε δεθεί σωστά, αποδεικνύεται καθοριστικός. Με τους ισχυρούς κλυδωνισμούς, αρχίζει να χτυπά τις θύρες του πλοίου, σπάζοντας τελικά τον δεξιό καταπέλτη και προκαλώντας μαζική εισροή νερού. Το γκαράζ πλημμυρίζει, το πλοίο χάνει την ευστάθειά του και η ανατροπή είναι αναπόφευκτη.
Μόνο 47 άνθρωποι καταφέρνουν να σωθούν, ενώ δεκάδες σοροί εντοπίζονται στη θάλασσα τις επόμενες ημέρες. Ο πραγματικός αριθμός των θυμάτων παραμένει αβέβαιος: οι επίσημες εκδοχές κυμαίνονται μεταξύ 217 και άνω των 270, με πολλούς να πιστεύουν ότι ο αριθμός είναι ακόμα μεγαλύτερος, λόγω μη καταγεγραμμένων ή ανασφάλιστων επιβατών. Για πολλές οικογένειες, η Φαλκονέρα γίνεται ένα άδειο μνήμα.
Δικαστική έρευνα και οι συνέπειες
Η δικαστική έρευνα αποκαλύπτει ότι το πλοίο είχε μετασκευαστεί σε φέρι μποτ με παρατυπίες και συνέχιζε να ταξιδεύει χάρη σε πλαστογραφημένα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Η δίκη του 1968 στο Κακουργιοδικείο Πειραιά καταλήγει σε καταδίκες στελεχών της εταιρείας Τυπάλδου, ωστόσο, όταν ο φάκελος κλείνει οριστικά το 1969, πολλοί πιστεύουν ότι η Δικαιοσύνη δεν απέδωσε τις πραγματικές ευθύνες.
Η τραγωδία του «Ηράκλειον» παραμένει στη μνήμη των Ελλήνων ως ο «Τιτανικός της Κρήτης», υπενθυμίζοντας τις σοβαρές αδυναμίες του ναυτιλιακού τομέα και τις ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν εκείνη τη νύχτα.














