Σε μια σημαντική κίνηση προς την ενίσχυση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, το Υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει 3.448 νέα Τμήματα Ένταξης (Τ.Ε.) σε σχολεία όλης της επικράτειας.
Η απόφαση της Υπουργού Παιδείας, Σοφίας Ζαχαράκη, ανεβάζει τον συνολικό αριθμό των Τμημάτων Ένταξης σε επίπεδα αυξημένα κατά 89,6%, δημιουργώντας νέες δυνατότητες στήριξης για μαθητές με εκπαιδευτικές ή αναπτυξιακές δυσκολίες.
Η πρωτοβουλία στοχεύει να καλύψει το σύνολο των εκπαιδευτικών βαθμίδων – από τα Νηπιαγωγεία έως τα Επαγγελματικά Λύκεια – με ιδιαίτερη έμφαση στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου παρατηρούνταν διαχρονικά σοβαρά κενά σε ειδικές δομές. Μόνο στα Γυμνάσια προβλέπεται η ίδρυση 682 νέων Τμημάτων Ένταξης, ενώ στα Λύκεια και τα ΕΠΑΛ η ποσοστιαία αύξηση ξεπερνά το 600% και το 750% αντίστοιχα, υποδηλώνοντας σαφή πολιτική επιλογή για καθολική εφαρμογή της ενταξιακής προσέγγισης.
Η απόφαση αυτή εντάσσεται στο ευρύτερο όραμα του Υπουργείου για ένα σχολείο χωρίς αποκλεισμούς. Όπως τόνισε η υπουργός, το ζητούμενο είναι να διασφαλιστεί ίση πρόσβαση όλων των μαθητών στη γνώση, αλλά και στην υποστήριξη που έχουν ανάγκη. Η παρουσία εξειδικευμένων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής σε όλες τις σχολικές μονάδες θεωρείται κρίσιμη όχι μόνο για την υποστήριξη των μαθητών, αλλά και για τη διαμόρφωση σχέσεων εμπιστοσύνης με τις οικογένειές τους, καθώς και για την έγκαιρη εκπαιδευτική παρέμβαση, κυρίως στα πρώτα στάδια της εκπαίδευσης.
Το σχέδιο καταρτίστηκε με βάση τεκμηριωμένες εισηγήσεις των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και των Κέντρων Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), επιδιώκοντας τη δίκαιη γεωγραφική κατανομή των Τ.Ε. και την κάλυψη πραγματικών αναγκών. Παράλληλα, δρομολογείται και η ίδρυση μόνιμων θέσεων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας και της συνέχειας στην παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών.
Τα Τμήματα Ένταξης λειτουργούν εντός των σχολείων και υποστηρίζουν τους μαθητές μέσω εξατομικευμένων εκπαιδευτικών σχεδίων, προσφέροντας τους τη δυνατότητα να συμμετέχουν στη γενική τάξη με τη βοήθεια ειδικού προσωπικού, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο. Πρόκειται για μια μορφή υποστήριξης που όχι μόνο εστιάζει στη μαθησιακή πρόοδο, αλλά και στη συνολική ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού.
Η ενίσχυση των Τμημάτων Ένταξης συμβάλλει ουσιαστικά στην έγκαιρη ανίχνευση και αντιμετώπιση των δυσκολιών, ιδιαίτερα στο Νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό, και διευκολύνει τη μετάβαση των μαθητών στην εφηβεία και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με τις κατάλληλες εκπαιδευτικές δομές. Επίσης, καλύπτονται νέες και σύνθετες ανάγκες, όπως η ψυχολογική στήριξη και οι κοινωνικές δεξιότητες.
Η ίδρυση 3.448 νέων Τ.Ε. αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς έναν δημόσιο εκπαιδευτικό μηχανισμό πιο ανοιχτό, δίκαιο και αποτελεσματικό. Αποτελεί απτή απόδειξη ότι η συμπεριληπτική εκπαίδευση δεν είναι πλέον μόνο μια αρχή ή ένας στόχος, αλλά μια πράξη που υλοποιείται στην πράξη, ενισχύοντας την ισότητα ευκαιριών και την παιδαγωγική φροντίδα για όλους τους μαθητές.
ΣΥΝΟΛΟ ΣΧΟΛΕΙΩΝ | ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ Τ.Ε. | ΙΔΡΥΣΗ ΝΕΩΝ Τ.Ε. | ΝΈΟ ΣΥΝΟΛΟ Τ.Ε | |
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ | 4728 | 548 | 1842 | 2390 |
ΔΗΜΟΤΙΚΑ | 4139 | 2472 | 714 | 3186 |
ΓΥΜΝΑΣΙΑ | 1747 | 713 | 480 | 1193 |
ΓΕΛ | 1065 | 39 | 231 | 270 |
ΕΠΑΛ | 422 | 24 | 181 | 205 |
ΣΥΝΟΛΟ | 12101 | 3796 | 3403 | 7199 |