Bluesky, η προσπάθεια του Τζακ Ντόρσεϊ να φτιάξει το νέο Twitter – Ο Έλον Μασκ έγινε πέρυσι ιδιοκτήτης του Twitter και ακολούθησε μια σειρά σαρωτικών αλλαγών στην πλατφόρμα που οδήγησαν στην… πόρτα της εξόδου πλήθος χρηστών. Αυτά ήταν καλά νέα για το Bluesky, τον νέο παίκτη στην αγορά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Πρόκειται για μία εφαρμογή στην οποία μπορείς να συμμετάσχεις μόνο κατόπιν πρόσκλησης που κέρδισε γρήγορα θαυμαστές από τότε που έκανε το ντεμπούτο του τον Φεβρουάριο. Μέχρι στιγμής, η εφαρμογή έχει «κατέβει» 360.000 φορές από το κατάστημα εφαρμογών της Apple σε όλο τον κόσμο, ανέφερε στο Fortune η ομάδα δεδομένων καταναλωτών Data.ai και πάνω από ένα εκατομμύριο ακόμη χρήστες βρίσκονται στη λίστα αναμονής για συμμετοχή.
Οι περισσότεροι από τους νέους χρήστες προστέθηκαν αυτόν τον μήνα, σύμφωνα με το Bloomberg.
Η ανοικτή πλατφόρμα του Bluesky
Ιδιαίτερο σημείο αναφοράς το γεγονός ότι το Bluesky δημιουργήθηκε από τον Τζακ Ντόρσεϊ, ο οποίος υπήρξε εκ των συνιδρυτών του Twitter. Με τη νέα πλατφόρμα, και σε αντίθεση με το Twitter, ο Ντόρσεϊ ήθελε να δημιουργήσει μια αποκεντρωμένη υπηρεσία, που σημαίνει ότι τα δεδομένα χρήστη της αποθηκεύονται σε ανεξάρτητους διακομιστές και όχι σε αυτούς που ανήκουν σε μία εταιρεία, δίνοντας έτσι στους χρήστες μεγαλύτερη αυτονομία στον τρόπο αλληλεπίδρασης στην πλατφόρμα.
O Τζακ Ντόρσεϊ άφησε πίσω του το Twitter, το όραμα όμως παραμένει (Reuters)
«Οραματιζόμαστε ένα ανοιχτό οικοσύστημα μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπου οι προγραμματιστές έχουν περισσότερες ευκαιρίες να οικοδομήσουν και να καινοτομήσουν και οι χρήστες να έχουν περισσότερες επιλογές και έλεγχο σχετικά με τις υπηρεσίες που χρησιμοποιούν και την εμπειρία τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συνολικά», έγραψε η Τζέι Γκράμπερ, Διευθύνων Σύμβουλος της Bluesky, σε ανάρτηση ιστολογίου πέρυσι.
Το μεγαλύτερο λάθος
Άλλωστε ο ίδιος ο Ντόρσεϊ έχει δηλώσει ότι ένα από τα λάθη του για το οποίο αισθανόταν τύψεις ήταν η εμπορευματοποίηση του Twitter, παραδεχόμενος ότι αν είχε την ευκαιρία να το ξανακάνει, θα το έκανε περισσότερο σαν έργο ανοιχτού κώδικα.
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα και η μεγαλύτερη λύπη μου είναι ότι [το Twitter] έγινε εταιρεία», έγραψε ο Dorsey τον Αύγουστο, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το αν η πλατφόρμα έγινε όπως ήθελε.
Η άνοδος του Bluesky έρχεται εν μέσω αυξανόμενου ελέγχου σχετικά με την ασφάλεια των δεδομένων σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης καθώς και των καταγγελιών για το Twitter υπό την ηγεσία του Μασκ.
Τι θα μπορούσε να προσφέρει η Bluesky
Η ιστορία του Bluesky συνδέεται στενά με το Twitter. Έλαβε την αρχική του χρηματοδότησητο 2021 από το Twitter – στο οποίο ο Ντόρσεϊ ήταν διευθύνων σύμβουλος έως τον Νοέμβριο του 2021 – χωρίς να είναι ξεκάθαρο πότε ακριβώς ελήφθη η χρηματοδότηση. Ο Ντόρσεϊ είναι επίσης στο διοικητικό συμβούλιο του Bluesky. Η υπηρεσία εξακολουθεί να θεωρείται ότι βρίσκεται σε δοκιμαστική φάση και διαθέτει λίστα αναμονής για χρήστες που θέλουν να εγγραφούν σε αυτήν. Το χρονοδιάγραμμα οποιασδήποτε ευρύτερης διάθεσης είναι ασαφές.
Παρά τους βαθείς δεσμούς μεταξύ των δύο εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης, η αναζήτηση των χρηστών για μια εναλλακτική κοινωνική πλατφόρμα θα μπορούσε να είναι άμεσο αποτέλεσμα της απόκτησης του Twitter από τον Μασκ και των αλλαγών που καθιέρωσε.
Όταν ο Μασκ ανέλαβε τα ηνία της εταιρείας στα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου, απολύθηκαν κορυφαία στελέχη και, μέσα σε εβδομάδες, το ήμισυ του προσωπικού της εταιρείας. Το Twitter δεν διαθέτει πλέον μεγάλο μέρος της ομάδας συντονισμού περιεχομένου λόγω έλλειψης μηχανικών ενώ έχουν παρατηρηθεί και διακοπές στη λειτουργία του. Σύμφωνα με την Washington Post, η πλατφόρμα προσφέρει γόνιμο έδαφος για της εκφορά ρητορικής μίσους και ρατσιστικού περιεχομένου.
Η δεύτερη εναλλακτική
Το Bluesky ωστόσο δεν αποτελεί τη μόνη εναλλακτική του Twitter. Υπάρχει και το Mastodon, μια άλλη αποκεντρωμένη υπηρεσία, που ιδρύθηκε το 2016 και αναπτύχθηκε ραγδαία το τελευταίο διάστημα.
Λίγο μετά την αγορά του Twitter από τον Μασκ, ο αριθμός των χρηστών του Mastodon αυξήθηκε απότομα. Αυξήθηκαν από 300.000 χρήστες στα τέλη Οκτωβρίου σε 2,6 εκατομμύρια στο αποκορύφωμά τους στα τέλη Νοεμβρίου, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει το Wired. Παρόλα αυτά, αυτή η ανάπτυξη ήταν δύσκολο να διατηρηθεί. Μέχρι τον Φεβρουάριο, ο αριθμός των λήψεων μειώθηκε κατά 99%.
Ακόμη και με προκλήσεις, οι αποκεντρωμένες πλατφόρμες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν ορισμένες από τις μεγαλύτερες ανησυχίες σχετικά με τα δεδομένα χρηστών στα χέρια μεμονωμένων εταιρειών – ένα από τα βασικά θέματα που οδήγησε και στην ακρόαση του TikTok στο Κογκρέσο τον περασμένο μήνα.
«Πιστεύουμε ότι η αποκέντρωση είναι ένα μέσο για τον τερματισμό», έγραψε η Γκράμπερ σε ανάρτηση ιστολογίου τον προηγούμενο μήνα. «Ο τελικός στόχος είναι να παρέχουμε επιλογές στους χρήστες, ελευθερία στους προγραμματιστές και έλεγχο στους δημιουργούς», κατέληξε.
Πηγή: OT.gr