Χωρίς σύγχρονα συστήματα ασφαλείας και κυκλοφορίας θα παραμείνει ο προαστιακός στη διπλή σιδηροδρομική γραμμή του ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Κιάτο) έως το 2028 με αποτέλεσμα η κίνηση στο τμήμα αυτό, στο οποίο υπήρξαν αρκετά ζητήματα αστοχιών και υπερβάσεων και το τελευταίο διάστημα να συνεχίσει να εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από την πιστή συμμόρφωση στον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας.
Αυτό προκύπτει από την απάντηση που έδωσε η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργου Ψυχογιού αναφορικά με την έλλειψη σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης σε ένα σημαντικό τμήμα και το ένα χρόνο μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών και ενώ πρόσφατα ενδεχόμενα ατυχήματα αποφεύχθηκαν χάρη στη λειτουργία αυτών των συστημάτων.
Μόνη ασφάλεια ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας
Σύμφωνα με την υφυπουργό, για την αποκατάσταση του τμήματος τηλεδιοίκησης ΕTCS και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, σηράγγων της συγκεκριμένης γραμμής ο ΟΣΕ συντάσσει ήδη τα τεύχη δημοπράτησης, ενώ έχει υποβληθεί πρόταση χρηματοδότησης από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Συνδέοντας την Ευρώπη – 2” (CEF 2) τον Ιανουάριο στη διπλή σιδηροδρομική γραμμή ΣΚΑ – Κιάτο.
«Η δημοπράτηση του έργου θα γίνει μετά την έγκριση της πρότασης χρηματοδότησης. Ο εκτιμώμενος χρόνος ολοκλήρωσης του έργου, όταν εγκριθεί, είναι ο Απρίλιος του 2028 και κατά το μεταβατικό στάδιο, μέχρι να λειτουργήσει πλήρως το σύστημα, η ασφάλεια της κυκλοφορίας και των επιβατών επιτυγχάνεται πλήρως με την πιστή εφαρμογή του ισχύοντος Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας επί διπλής γραμμής με έλεγχο από συστήματα CCTV των σηράγγων Ευταξία, Κακιά Σκάλα 1 και 2 και Αγίων Θεοδώρων, καθώς και από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Κορίνθου», ανέφερε η κυρία Αλεξοπούλου.
Πού οφείλεται η έλλειψη συστημάτων στο εν λόγω τμήμα
Η ίδια απέδωσε την έλλειψη συστημάτων στο εν λόγω τμήμα της Γραμμής του Προαστιακού σε ζητήματα, τα οποία οφείλονται διαχρονικά σε διαρκείς παραβατικές συμπεριφορές ατόμων που δρουν στην περιοχή και εξωγενείς παράγοντες, αναφερόμενη στους βανδαλισμούς που κατέστησαν ανενεργά και παντελώς απαξιωμένα τα συστήματα που είχαν εγκατασταθεί. Κάνοντας μια αναδρομή στο ιστορικό της γραμμής, είπε ότι τα συστήματα τηλεδιοίκησης είχαν εγκατασταθεί στα τέλη του 2007 όταν εκδόθηκε η βεβαίωση περαίωσης του έργου. Ακολούθησε δικαστική διένεξη και η οριστική παραλαβή κρίθηκε ότι συντελέστηκε αυτοδίκαια από τις 6/2/2011 με την 14/2015 Απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου.
Ωστόσο «από το 2009 ξεκίνησαν και συνεχίστηκαν τα επόμενα χρόνια κλοπές και βανδαλισμοί από παραβατικά άτομα τα οποία συνέχισαν τις εγκληματικές τους πράξεις στις εγκαταστάσεις του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού των σηράγγων, στον εξοπλισμό γραμμής σε καλώδια, ερμάρια, ηλεκτρονικές συσκευές, αλλά και στα εγκατεστημένα συστήματα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης ETCS, καθώς και σε άλλα υποσυστήματα, με αποτέλεσμα τα συστήματα αυτά να τίθενται σταδιακά εκτός λειτουργίας και εν τέλει να απαξιωθούν τελείως, καθώς η ΕΡΓΟΣΕ και η κοινοπραξία που εκτέλεσε το έργο βρίσκονται σε δικαστική διένεξη. Από το 2015 έως σήμερα το έργο δεν έχει μεταφερθεί με σχετικό πρωτόκολλο στον ΟΣΕ».
Από την πλευρά του ο κ. Ψυχογιός κάλεσε το υπουργείο να λάβει άμεσα μέτρα σε δύο επίπεδα: Πρώτον, στην άμεση στήριξη του σιδηροδρόμου σε υποδομές, προσωπικό και μέσα και στους κανονισμούς λειτουργίας και δεύτερον, στις απαραίτητες κινήσεις που πρέπει να γίνουν ώστε να εκτελούνται με ασφάλεια τα σιδηροδρομικά δρομολογια κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου έως την ολοκλήρωση των έργων δεδομένου ότι υπάρχει δυσκολία να αντιμετωπιστεί ακόμα και το υπαρκτό πρόβλημα των κλοπών καθώς «τα αστυνομικά τμήματα της Κορινθίας έχουν λιγότερο προσωπικό από το 2019 σήμερα», όπως ανέφερε.
Μιλώντας στην εκπομπή ARENA του ANT1, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, κ. Παναγιώτης Τερεζάκης, όταν ρωτήθηκε για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες διεξάγεται η σιδηροδρομική κυκλοφορία από τα Άνω Λιόσια ως το Κιάτο, επιβεβαίωσε ότι όχι μόνο δεν υπάρχει σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, αλλά και ότι κανένας τοπικός πίνακας τηλεδιοίκησης δεν λειτουργεί στη γραμμή (Νέα Πέραμος, Κινέτα, Άγιοι Θεόδωροι, Κόρινθος, Κιάτο), προσθέτοντας, ότι η ίδια κατάσταση επικρατεί από τον Πειραιά ως τους Αγίους Αναργύρους.
Όπως σημειώνεται και σε δημοσίευμα των Reporters United (https://www.reportersunited.gr/12408/terezakis-ose/) σε συνέχεια των παραπάνω, στα Τμήματα αυτά του Προαστιακού, αν η γραμμή εμπρός είναι κατειλημμένη, οι μηχανοδηγοί δεν βλέπουν κόκκινο φανάρι, ενώ το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας δεν μπορεί να παρακολουθεί στην οθόνη τη θέση των τρένων, ούτε να τηλεχειρίζεται τα «κλειδιά» σε μη στελεχωμένους σταθμούς.
Όσον αφορά δε την αποκατάσταση του προβλήματος, όπως είπε ο κ. Τερεζάκης και επισημαίνεται και στο Athenstransport (https://www.athenstransport.com/2024/02/proastiakos-tiledioikisi/), μόλις πριν από ένα μήνα έγινε υποβολή αίτησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να χρηματοδοτηθεί το έργο της ανάταξης των συστημάτων αυτών από τα Άνω Λιόσια ως το Κιάτο.
Εξάλλου, ο Δήμος Λουτρακίου με σχετικό έγγραφο του Δημάρχου(297/11.01.21),που αφορούσε στην επέκταση του Προαστιακού σιδηροδρόμου προς το Λουτράκι, μεταξύ άλλων είχε ενημερώσει τον Υπουργό, κ. Καραμανλή, και τον Γ.Γ., κ. Σταθόπουλο, πως το εγκατεστημένο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Αθηνών-Κορίνθου δεν λειτουργούσε και ζητούσε την έγκαιρη αντιμετώπιση του προβλήματος.
Επειδή, η γραμμή του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Άνω Λιόσια – Κιάτο αποτελεί το βασικό μέσο μετακίνησης καθημερινά για χιλιάδες πολίτες προς την εργασία τους και άλλες ανάγκες,
Επειδή, η τραγωδία των Τεμπών, εκτός από την δικαιοσύνη για τα θύματα που είναι πρωταρχικής σημασίας και το ελάχιστο που πρέπει να κάνει μια ευνομούμενη Πολιτεία, έπρεπε να έχει οδηγήσει την κυβέρνηση στην άμεση αποκατάσταση των βασικών αιτίων που οδήγησαν στην τραγωδία και είχαμε επισημάνει ως βουλευτές προς το αρμόδιο Υπουργείο από το 2020 και μετά, συμπεριλαμβανομένων και ατυχημάτων που είχαν συμβεί στη Γραμμή Άνω Λιόσια –Κιάτο.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
- Πότε ακριβώς και με ποιες ενέργειες θα λειτουργήσει το σύστημα τηλεδιοίκησης και η σηματοδότηση στη γραμμή Προαστιακός στο Τμήμα Άνω Λιόσια – Κιάτο;
- Σε ποιες ενέργειες και αναγκαίες παρεμβάσεις θα προβεί κατά το μεταβατικό διάστημα και μέχρι να λειτουργήσει πλήρως το σύστημα, ώστε να προστατευθεί η ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων του Τμήματος αυτού του Προαστιακού;
Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ
Ψυχογιός Γεώργιος
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ