Παραδόθηκε η νέα βιοκλιματική Πλατεία Νυμφών στη Βουλιαγμένη Featured

Παραδόθηκε η νέα βιοκλιματική Πλατεία Νυμφών στη Βουλιαγμένη Featured

Παραδόθηκε η νέα βιοκλιματική Πλατεία Νυμφών στη Βουλιαγμένη Featured

||

Παραδόθηκε πριν λίγες μέρες, προς χρήση η Πλατεία Νυμφών στο κέντρο της Βουλιαγμένης και ήδη έχει χαρακτηριστεί από τους κατοίκους της περιοχής, τους επισκέπτες και τα ΜΜΕ ως μία από της ομορφότερες πλατείες της χώρας. Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά την ενημέρωση από το Δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης:

Ο σχεδιασμός της Πλατείας, ξεκίνησε από τη Δημοτική Αρχή το 2017 και μελετήθηκε, με στόχο να απαντήσει λειτουργικά και αισθητικά στις χρόνιες παθογένειες της. Μετά από εκτενή διαβούλευση στα όργανα του Δήμου, αλλά και με πρωτοβουλία της Δημοτικής Αρχής με την τοπική κοινωνία, προκειμένου να καταγραφούν και να αφουγκραστούν οι παρατηρήσεις της, η τελική μελέτη, όπως τροποποιήθηκε μετά τις διαδοχικές διαβουλεύσεις σε λίγα σημεία της, εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο ομόφωνα στις 7 Μαΐου 2018.

Η προϋφιστάμενη της κατάσταση μετρούσε ήδη, πάνω από 4 δεκαετίες και έμοιαζε, να μην ανταποκρίνεται επαρκώς πια στις σύγχρονες απαιτήσεις του δημόσιου χώρου και στην εξέλιξη της περιοχής. Η πλατεία δεν αποτελούσε η ίδια ως δημόσιος χώρος ουσιαστικό προορισμό για τους κατοίκους της πόλης και ο κοινόχρηστος χαρακτήρας της έχανε έδαφος σε σχέση με την εμπορική δραστηριότητα.

Κυρίαρχος στόχος της αρχιτεκτονικής μελέτης ήταν να δημιουργήσει μια εκσυγχρονισμένη ελκυστική πλατεία, με ενδυναμωμένο τον κοινόχρηστο και «πράσινο» χαρακτήρα της. Ένα ζωντανό σημείο αναφοράς για όλη την Βουλιαγμένη, με επίκεντρο τον χρήστη ανεξαρτήτως ηλικίας.

Η αρχιτεκτονική μελέτη βασίστηκε σε δυο βασικούς άξονες σχεδιασμού, αφενός στα υφιστάμενα δέντρα και την ανάδειξη τους, αφετέρου, στις ροές των κινήσεων σε όλο το ζωτικό χώρο της πλατείας. Τα πολλά και ποικιλόμορφα υφιστάμενα δέντρα που είναι και το κυρίαρχο στοιχείο της πλατείας, λειτούργησαν ως σημεία αναφοράς και χάραξης, μαζί με τα νέα που προστέθηκαν. Ως εκ τούτου, κατηγοριοποιώντας τα βάσει μεγέθους, σκιάς και θέσης, αναπτύχθηκαν ετερογενείς ποιοτικά καθιστικές ζώνες, συνολικής χωρητικότητας έως 130 ατόμων, προσφέροντας κατάλληλες συνθήκες επαφής με τα δέντρα, σκιάσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και διαφορετικές θεάσεις όχι μόνο της θάλασσας, αλλά και της ίδιας της πλατείας.

Ταυτόχρονα, εξασφαλίστηκαν οι κατάλληλες χαράξεις για την υποδοχή των πεζών από κάθε πλευρά της πλατείας και την κίνηση τους σε όλη της την έκταση. Οι βασικοί άξονες κίνησης υλοποιήθηκαν με χυτό βοτσαλωτό δάπεδο και αποτελούν νοητές συνέχειες των περιμετρικών πεζοδρομίων, για να οδηγούν τον χρήστη εντός της πλατείας. Συμπληρωματικά, διαμορφώνονται ηπιότερες διαδρομές και ζώνες στάσης με εφαρμογή σταθεροποιημένου (πατημένου) χώματος ανάμεσα από τις ζώνες πρασίνου, ώστε να ενδυναμώνεται η επαφή με το φυσικό περιβάλλον.

 

Χρωματικά, το βοτσαλωτό δάπεδο επιλέχθηκε σε αποχρώσεις του κόκκινου, τόσο ως αναφορά στην κόκκινη πέτρα που έβγαζε παλαιότερα το λατομείο της Βάρης και έχει χρησιμοποιηθεί πολλάκις σε κτίσματα της περιοχής, όσο και ως αναφορά στο φυσικό χώμα, αποδίδοντας μια πιο φυσική εικόνα.

Φυτοτεχνικά, το σύνολο των υπαρχόντων δέντρων διατηρείται και καλλωπίζεται, ενώ νέα δέντρα (αειθαλή και φυλλοβόλα) φυτεύονται σε δενδροστοιχίες ή μεμονωμένα στο χώρο, για να ενισχύσουν τις συνθήκες σκιασμού και δροσισμού της πλατείας. Με τη συνδρομή της ΕΡΓΟΣΕ και του «Πράσινου Ταμείου», έχουν φυτευτεί δύο υπεραιωνόβιες ελιές ηλικίας 650 και 1.350 ετών. Η νέα φύτευση που συμπληρώνει τα υφιστάμενα δέντρα και τις χαράξεις, είναι εγκλιματισμένη στο Αττικό τοπίο και σε απόλυτο συνδυασμό με τα υφιστάμενα. Δημιουργείται «υποόροφος» από χαμηλής και μεσαίας ανάπτυξης θάμνους, αρωματικά φυτά της μεσογειακής χλωρίδας, αγρωστώδη και πόες, τα οποία φυτεύονται με τρόπο που περιβάλλουν τα νέα κυκλικά καθιστικά, τα μεμονωμένα δένδρα και ενισχύουν τις εισόδους της πλατείας και τους διαδρόμους κίνησης. Το φυτικό υλικό έχει επιλεγεί, για να είναι απόλυτα προσαρμοσμένο στις τοπικές συνθήκες, ώστε να μη διαταραχθούν τα τοπικά οικοσυστήματα, αλλά να εξασφαλιστεί η ταχεία, υγιής και εύρωστη ανάπτυξη τους, χωρίς να απαιτείται η εκτεταμένη χρήση πόρων, μέσων και τεχνικών που επιβαρύνουν το περιβάλλον. Ιδιαίτερη μέριμνα έχει ληφθεί και σχετικά με τη διαχείριση του νερού άρδευσης, μέσω αυτοματισμών και εφαρμογής σύγχρονου συστήματος τήλε-ελέγχου και τηλεχειρισμού των δικτύων.

Ο αρχιτεκτονικός φωτισμός έχει κρίσιμο ρόλο στην ανάδειξη του χώρου, την προσέλκυση του κοινού και την εξασφάλιση μιας ιδιαίτερης εμπειρίας του χρήστη. Η ειδική μελέτη φωτισμού ενισχύει τις διαφορετικές ποιότητες χώρων, όπως προκύπτουν από τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό. Προσφέρει ακόμη, έναν έμμεσο φωτισμό ανάδειξης των κεντρικών δέντρων μέσα και από την ενσωμάτωση φωτιστικών σε όλα τα καθιστικά, την ήπια ανάδειξη των διαδρομών βάσει της κατηγοριοποίησης τους σε κύριες και δευτερεύουσες, καθώς επίσης και των σημείων στάσης, συγκέντρωσης, ανάπαυλας και παιχνιδιού. Ο φωτισμός τεχνικά, ακολουθεί προδιαγραφές εξοικονόμησης ενέργειας, αντιθαμβωτικών μέσων και εφαρμογής αυτοματισμών σύγχρονων τεχνολογιών. Επιπροσθέτως, τα συστήματα φωτισμού της Πλατείας ελέγχονται πλήρως, από απομακρυσμένη τηλεδιαχείριση.

Στην λογική ανάδειξης της Πλατείας Νυμφών σαν χώρου που αποδίδεται πρωτίστως στον πεζό, όλοι οι δρόμοι περιμετρικά της νέας διαμόρφωσης (εκτός της κεντρικής οδού Ιάσωνος) αντιμετωπίζονται σαν δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, διαστρώθηκαν με κυβόλιθους και έρχονται σε μια οριακή ισοσταθμία με τους χώρους κίνησης των πεζών. Η γενική φιλοσοφία είναι, η κατά το δυνατό μεγιστοποίηση του ωφέλιμου χώρου της πλατείας και η μετατροπή της από ένα χώρο αυστηρά οριοθετημένο από δρόμους, σε έναν διευρυμένο δημόσιο χώρο. Ταυτόχρονα, αποκλείεται η στάθμευση περιμετρικά στο μέτωπο της πλατείας διευρύνοντας τα όρια της και αυξάνοντας το μέγεθός της κατά 15% ενώ ανασχεδιάζονται οι παλιοί δημοτικοί χώροι στάθμευσης δίπλα σε αυτή, με κοινή αισθητική προσέγγιση. Απώτερος στόχος του κυκλοφοριακού σχεδιασμού είναι η οδός Αγ. Παντελεήμωνος να λειτουργεί ως πεζόδρομος (ειδικά τη νύχτα) σε όλο της το μήκος.

Η χρήση ανακυκλώσιμων οικολογικών υλικών, (βοτσαλωτά δάπεδα, κυβόλιθοι κλπ) υψηλής θερμικής απορροφητικότητας, συνέβαλαν στη δημιουργία μίας βιοκλιματικής ανάπλασης που δημιουργεί μικροκλίμα στην περιοχή εφαρμογής, υπακούοντας στις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης.

Η νέα πλατεία Νυμφών επιδιώκει, μέσω του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, να αποκτήσει κεντρικό ενεργό ρόλο στην καθημερινότητα των κατοίκων και επισκεπτών της περιοχής. Ένα υπόδειγμα δημόσιου χώρου που μέσω της ποιότητας του, της αρμονικής λειτουργίας του και της ορθής συντήρησης του, θα ενισχύσει το σεβασμό και την εκτίμηση του από τους ίδιους τους χρήστες του.

Περιμετρικά της πλατείας έχουν σχεδιαστεί και τοποθετηθεί πολλές υποδομές προς διευκόλυνση των κατοίκων της περιοχής. Υπάρχουν δύο θέσεις φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, ή μία για αποκλειστική χρήση ηλεκτρικού αυτοκινήτου ΑμεΑ (η μοναδική του είδους που υπάρχει στη χώρα). Στις θέσεις στάθμευσης περιμετρικά της Πλατείας βρίσκεται σταθευμένο, ένα από τα τρία ηλεκτρικά αυτοκίνητα του συστήματος κοινόχρηστων αυτοκινήτων του Δήμου (e-car sharing). Στο πάνω μέρος της πλατείας υπάρχει σταθμός κοινόχρηστων ποδηλάτων και σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών ποδηλάτων, πατινιών, αναπηρικών αμαξιδίων αλλά και φορητών συσκευών. Υπάρχουν υπόγειοι κάδοι απορριμμάτων περιμετρικά της Πλατείας, πέντε συνθέσεις κάδων ανακύκλωσης τριών ρευμάτων, (χαρτί, πλαστικό και αλουμίνιο), δεκαπέντε κάδοι μικροαπορριμμάτων, 1 κάδος μικροαπορριμμάτων κατοικιδίων ζώων και μία κατακόρυφη στήλη βρύσης για ανθρώπους και κατοικίδια. Στην είσοδο της Πλατείας έχει τοποθετηθεί ανάγλυφη φωτιζόμενη πινακίδα #vouliagmeni.

 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ ΣΤΟ ONCAMERA

Ο Δήμος Παλλήνης με χαρά ανακοινώνει την έναρξη των πολιτιστικών του προγραμμάτων για τη νέα περίοδο, από τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024. Τα προγράμματα έχουν σχεδιαστεί για να προάγουν την…

https://youtu.be/dbsnlj7-Mqo Πρώτα στην ατζέντα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση λέει ο κ. Ισίδωρος Μάδης Δήμαρχος Παιανίας και Πρόεδρος ΣΠΑΥ, είναι τα ζητήματα που αφορούν στην Πολιτική Προστασία λόγω της κλιματικής κρίσης…

Το νέο αντιπλημμυρικό έργο που προωθείται για το Ρέμα στον Βριλησσό δεν θεωρείται επαρκές για την προστασία της πόλης από τους ακραίους πλημμυρικούς κινδύνους που αντιμετωπίζει, κυρίως μετά τις καταστροφικές…