Οι χρήστες του Instagram υπερεκτιμούν την εξάρτησή τους, σύμφωνα με μελέτη

Οι χρήστες του Instagram υπερεκτιμούν την εξάρτησή τους, σύμφωνα με μελέτη

Μια πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη σε 1,204 ενήλικες στις Ηνωμένες Πολιτείες, η οποία δημοσιεύτηκε στο Scientific Reports, αποκαλύπτει ότι οι χρήστες του Instagram ενδέχεται να υπερεκτιμούν την εξάρτησή τους από την πλατφόρμα. Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι για τους περισσότερους χρήστες των κοινωνικών δικτύων, η υπερβολική χρήση οφείλεται περισσότερο σε συνήθεια παρά σε πραγματική εξάρτηση.

Πώς ορίζεται η εξάρτηση

Η εξάρτηση από μια ουσία ή μια ενέργεια συνήθως χαρακτηρίζεται από μια σειρά συμπτωμάτων, όπως η δυσκολία στον έλεγχο της χρήσης, οι επιθυμίες για χρήση, τα συμπτώματα αποχής όταν δεν χρησιμοποιείται και η συνέχιση της χρήσης παρά τις αρνητικές συνέπειες. Στην έρευνα, οι Ian Anderson και Wendy Wood ανέλυσαν μια αντιπροσωπευτική ομάδα 380 χρηστών του Instagram, με το 50% να είναι γυναίκες και μέση ηλικία 44 ετών.

Αποτελέσματα της έρευνας

Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να περιγράψουν πόσο εξαρτημένοι αισθάνονται από το Instagram και αξιολογήθηκαν για συμπτώματα που υποδηλώνουν εθιστική χρήση. Αν και το 18% των συμμετεχόντων συμφώνησε τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό ότι είναι εξαρτημένοι από το Instagram, μόνο το 2% παρουσίασε συμπτώματα που υποδηλώνουν κίνδυνο πιθανής εξάρτησης. Αυτό το στοιχείο δείχνει μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στην αίσθηση εξάρτησης και την πραγματική κατάσταση.

Η επιρροή των ΜΜΕ

Οι ερευνητές εξερεύνησαν επίσης την πιθανή αιτία αυτής της διαφοράς, αναλύοντας περιγραφές της χρήσης κοινωνικών μέσων σε άρθρα που δημοσιεύτηκαν σε αμερικανικά μέσα ενημέρωσης από τον Νοέμβριο του 2021 έως τον Νοέμβριο του 2024. Εντόπισαν 4,383 άρθρα που ανέφεραν την φράση “εθισμός στα κοινωνικά μέσα” και μόλις 50 που χρησιμοποιούσαν τον όρο “συνήθεια στα κοινωνικά μέσα”. Αυτό υποδηλώνει ότι η συχνή χρήση των κοινωνικών μέσων τείνει να περιγράφεται ως εθισμός στα αμερικανικά ΜΜΕ, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει την αντίληψη των χρηστών για τη χρήση τους.

Συνέπειες της ετικέτας της εξάρτησης

Σε μια δεύτερη φάση της έρευνας, οι ερευνητές εξέτασαν 824 ενήλικες χρήστες του Instagram και διαπίστωσαν ότι η προτροπή των συμμετεχόντων να θεωρήσουν τη χρήση των κοινωνικών μέσων ως εθισμό σχετιζόταν με χαμηλότερα επίπεδα ελέγχου στη χρήση τους και μεγαλύτερη αυτοκατηγορία για την υπερβολική τους χρήση. Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι η ετικέτα της εξάρτησης που χρησιμοποιείται από τα ΜΜΕ και άλλους θεσμούς μπορεί να συμβάλλει στην υπερεκτίμηση της εξάρτησης από το Instagram και να έχει αρνητικές συνέπειες στην αντίληψη των χρηστών για τη χρήση τους.

Οι συγγραφείς της μελέτης προτείνουν ότι μια πιο επιλεκτική χρήση του όρου “εξάρτηση” από τους πολιτικούς και τα μέσα ενημέρωσης σε σχέση με τη χρήση των κοινωνικών μέσων μπορεί να μειώσει αυτό το φαινόμενο.

Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στοιχεία επικοινωνίας

Μέλος του emedia

© 2025 – ONCAMERA.gr