
Ο ρόλος των παππούδων στη χρήση των μέσων από τα παιδιά
Σύμφωνα με μια μελέτη που διεξήχθη από το Rutgers, οι παππούδες μπορούν να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στη μεσολάβηση της χρήσης των μέσων από τα εγγόνια τους, λειτουργώντας ως σύμμαχοι για τις οικογένειές τους. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι οι παππούδες συχνά παρακολουθούν τη χρήση των μέσων εφαρμόζοντας στρατηγικές ή οδηγίες που παρέχονται από άλλους φροντιστές, κυρίως από τους γονείς των παιδιών. Αυτή η διαδικασία ονομάζεται “δευτερογενής μεσολάβηση”.
Σημαντικά ευρήματα της έρευνας
Οι αρχικές ανακαλύψεις προσφέρουν διάφορες ενδιαφέρουσες προοπτικές σχετικά με αυτή τη σημαντική διαδικασία κοινωνικοποίησης των παιδιών στη χρήση των μέσων. Οι συγγραφείς της μελέτης, Ντάφνα Λεμίς, καθηγήτρια Δημοσιογραφίας και Σπουδών Μέσων στο Rutgers, και οι Γκαλίτ Νιμρόντ και Νέλι Έλιας από το Πανεπιστήμιο Μπεν Γκουριόν, προτείνουν ότι η θεωρία της μεσολάβησης θα πρέπει να τροποποιηθεί ώστε να περιλαμβάνει τη δευτερογενή μεσολάβηση άλλων φροντιστών.
Η έρευνα αυτή είναι μέρος μιας μεγαλύτερης μελέτης που μπορεί να είναι η πρώτη που προσφέρει μια σε βάθος διερεύνηση της συμμετοχής των παππούδων στη μεσολάβηση της χρήσης των μέσων από τα παιδιά. Υπάρχει πληθώρα ερευνών σχετικά με το πώς οι γονείς μεσολαβούν στη χρήση των μέσων από τα παιδιά τους, εφαρμόζοντας ποικιλία στρατηγικών, όπως η περιορισμένη οθόνη, η εποπτεία του περιεχομένου και η ενεργή συζήτηση για τη χρήση των μέσων.
Η σημασία της συνεργασίας μεταξύ γονέων και παππούδων
Η Λεμίς τονίζει τη σημασία της κατανόησης του ρόλου που διαδραματίζουν οι παππούδες στη μεσολάβηση της χρήσης των μέσων από τα παιδιά, καθώς υπάρχουν σημαντικές αποδείξεις για την πιθανή επίδραση των μέσων στα παιδιά. Οι παππούδες μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων, όπως η βία, η απομόνωση και η παραπληροφόρηση, ενώ παράλληλα μπορούν να ενισχύσουν τις θετικές πτυχές, όπως η μάθηση και η ψυχαγωγία.
Είναι επίσης σημαντικό οι γονείς και οι παππούδες να έχουν παρόμοιες προσεγγίσεις στη χρήση των μέσων, να ενισχύουν ο ένας τον άλλον και να αποφεύγουν την δημιουργία εσωτερικών συγκρούσεων. Η έρευνα έδειξε ότι η σχέση μεταξύ μητέρας και γιαγιάς, η εμπειρία τους με τα μέσα και ο χρόνος που αφιερώνει η γιαγιά στην φροντίδα των εγγονιών επηρεάζουν την εφαρμογή των κανόνων.
Οι ερευνητές διαχώρισαν τη χρήση των μέσων σε μη διαδραστική (παρακολούθηση ταινιών, βίντεο YouTube και τηλεοπτικά προγράμματα) και διαδραστική (παίζοντας ψηφιακά παιχνίδια) και διαπίστωσαν ότι οι παππούδες είναι πιο πιθανό να μεσολαβούν στη χρήση μη διαδραστικών μέσων. Για την εκπόνηση της μελέτης, οι ερευνητές πραγματοποίησαν έρευνα σε 267 ζεύγη γιαγιάδων και μητέρων παιδιών ηλικίας 4-8 ετών, οι οποίες συμφώνησαν να συμμετάσχουν.