Η κατάσταση της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα
Δυστυχώς, η Ελλάδα απέχει πολύ από την επίτευξη ευρωπαϊκών προτύπων οδικής ασφάλειας. Ο δημοσιογράφος αυτοκίνησης και οδηγός αγώνων, Νίκος Τσάδαρης, σε δηλώσεις του στο Newsbeast, επισήμανε ότι είμαστε πολύ πίσω σε σύγκριση με άλλες χώρες. Στην Ευρώπη, η Ρουμανία κατέχει την πρωτοκαθεδρία στην ανασφάλεια με 77 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται στην τέταρτη ή πέμπτη θέση με 66 θανάτους, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι μόλις 44.
Αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων
Ο Νίκος Τσάδαρης ανέφερε ότι οι κύριες αιτίες των πολλών τροχαίων ατυχημάτων είναι η έλλειψη γενικής και οδηγικής παιδείας. Αν οι πολίτες είχαν πρόσβαση σε βασική εκπαίδευση σχετικά με την οδήγηση και την κυκλοφορία, θα μπορούσαν να κατανοήσουν καλύτερα τις συνθήκες που επικρατούν στους δρόμους, όπως οι παλιοί στόλοι αυτοκινήτων και η μεσογειακή αμέλεια. Επιπλέον, τόνισε ότι η αλλαγή της κατάστασης απαιτεί χρόνο και προσπάθεια, και ότι οι ίδιοι οι χρήστες των δρόμων πρέπει να προσαρμοστούν στις υπάρχουσες συνθήκες.
Στατιστικά και προτάσεις για βελτίωση
Κάθε χρόνο, περίπου 670 με 700 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα, ενώ άλλοι 1.400 μένουν παραπληγικοί. Αυτά τα στοιχεία, σε συνδυασμό με την δημογραφική κατάσταση της χώρας, υποδεικνύουν την ανάγκη για άμεσες αλλαγές. Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας φαίνεται να κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, εισάγοντας καινοτόμες διατάξεις, όπως οι αυστηρές ποινές για τους υποτροπιάζοντες και η αποποινικοποίηση του αυτοκινήτου. Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στο όριο ταχύτητας των 30 χιλιομέτρων ανά ώρα στις πόλεις, το οποίο, αν και αμφιλεγόμενο, έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τις πιθανότητες σοβαρών τραυματισμών ή θανάτου σε περίπτωση ατυχήματος.
Σύμφωνα με τον Τσάδαρη, το 62% των βαριά τραυματισμένων από τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα συμβαίνει εντός των πόλεων, σε αντίθεση με το 38% στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι ευάλωτοι χρήστες του δρόμου, όπως οι ηλικιωμένοι, οι νέοι και οι δικυκλιστές, είναι αυτοί που πλήττονται περισσότερο από την ταχύτητα. Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα και απαιτεί την ενεργοποίηση της ατομικής ευθύνης των πολιτών για να μπορέσει να επιφέρει ουσιαστικές αλλαγές.