Ο παρατεταμένος καύσωνας αποτελεί την πρώτη σκληρή δοκιμασία και για τα ηλεκτρικά λεωφορεία που απέκτησε η Ελλάδα, τα οποία κάνουν ήδη καθημερινά δρομολόγια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, βοηθώντας σημαντικά στην κάλυψη των μεταφορικών αναγκών.
Οι συνθήκες και ο σκοπός του ρεπορτάζ στα ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας
Θέλοντας να δούμε πώς συμπεριφέρονται τα ηλεκτρικά λεωφορεία στις υψηλές θερμοκρασίες, επιβιβαστήκαμε σε ένα το μεσημέρι της Κυριακής, 21 Ιουλίου. Όταν βγήκαμε από το αυτοκίνητο για να πάμε στη στάση, το θερμόμετρο έγραφε 40 βαθμούς.
Ο σκοπός του ρεπορτάζ ήταν διπλός. Να βιώσουμε από πρώτο χέρι όσα ζουν οι επιβάτες αυτών των λεωφορείων καθημερινά, αλλά και να διαπιστώσουμε πώς βλέπουν οι οδηγοί τα ηλεκτρικά λεωφορεία. Φυσικά, δεν παραλείψαμε να ελέγξουμε την κατανάλωση ρεύματος, άρα και την αυτονομία τους.
Έτσι, μπήκαμε στο Α5 περίπου στις 15:00, από την στάση που ονομάζεται 9η Μεσογείων, η οποία βρίσκεται στο Νομισματοκοπείο. Φτάσαμε μέχρι το τέρμα της διαδρομής που είναι στην Ακαδημία, αλλά δεν κατεβήκαμε, μείναμε για την επιστροφή, κατεβαίνοντας πάλι στην 9η Μεσογείων, στο Νομισματοκοπείο.
Πόση αυτονομία έχουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας;
Η διαδρομή κράτησε ακριβώς 1 ώρα και σε αυτό το διάστημα το λεωφορείο κάλυψε 17 km. Το ποσοστό της μπαταρίας στην αρχή της διαδρομής ήταν στο 84%, ενώ όταν αποβιβαστήκαμε είχε πέσει στο 78%. Αυτό σημαίνει ότι η αυτονομία τους είναι περίπου 300 km.
Επειδή οι περισσότεροι δεν έχουμε εικόνα πόσα km κάνει κάθε μέρα ένα αστικό λεωφορείο κι αν τα 300 km είναι πολλά ή λίγα, ρωτήσαμε τους οδηγούς. Η απάντηση που λάβαμε είναι ότι τα ηλεκτρικά λεωφορεία φεύγουν το πρωί φορτισμένα από το αμαξοστάσιο, βγάζουν δύο βάρδιες συνεχόμενα (8 ώρες η κάθε βάρδια), χωρίς φόρτιση και επιστρέφουν με το ποσοστό συνήθως να κυμαίνεται ανάμεσα στο 28% και το 38%.
Σε κάθε βάρδια π.χ. το Α5 κάνει την διαδρομή Ανθούσα – Ακαδημία – Ανθούσα τέσσερις φορές, με την κάθε διαδρομή να είναι 30 km. Με απλά λόγια, κάθε μέρα ένα ηλεκτρικό λεωφορείο στη γραμμή Α5 κάνει 8 φορές το δρομολόγιο Ανθούσα – Ακαδημία – Ανθούσα (δηλαδή 240 km), σε 16 ώρες, χωρίς φόρτιση, ενώ μετά από τόσες ώρες σερί στον δρόμο έχει και περίπου 1/3 ακόμα στην μπαταρία. Το βράδυ τα λεωφορεία φορτίζονται και το επόμενο πρωί αναχωρούν πάλι με 100%.
Είναι καλός ο κλιματισμός στα ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας, με καύσωνα;
Ρωτώντας αν οι επιβάτες είναι ικανοποιημένοι με τον κλιματισμό, ακόμα και σε αυτές τις πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες, η απάντηση ήταν παραπάνω από θετική. Όπως δήλωσε ένας από τους οδηγούς, δεν έχουν λείψει περιπτώσεις στις οποίες οι επιβάτες ζητάνε από τους οδηγούς να ανεβάσουν τη θερμοκρασία, επειδή κάνει κρύο στην καμπίνα.
Αυτά τα ηλεκτρικά λεωφορεία δεν έχουν air-condition αλλά κλιματισμό. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός ορίζει την επιθυμητή θερμοκρασία. Από εκεί και πέρα το σύστημα φροντίζει για να διατηρείται στα επιθυμητά επίπεδα.
Ωστόσο, ο κάθε επιβάτης μπορεί να ελέγξει αν θα έρχεται επάνω του ροή αέρα από το σύστημα κλιματισμού ή όχι. Πάνω από την κάθε θέση υπάρχουν περσίδες οι οποίες μπορούν να ανοίξουν, να κλείσουν ή να ρυθμιστούν σε κάποια ενδιάμεση θέση, προκειμένου ο κάθε επιβάτης να τις προσαρμόζει στο σημείο που επιθυμεί. Έτσι μπαίνει τέλος στους καυγάδες για τα ανοιχτά ή κλειστά παράθυρα.
Ησυχία και ανέσεις για τους επιβάτες, στα ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας
Φυσικά η κίνηση των ηλεκτρικών λεωφορείων είναι αθόρυβη, κάτι που κάνει σαφώς καλύτερη την εμπειρία των επιβατών, ενώ η απουσία αλλαγών σχέσεων μεταφράζεται και σε πιο ομαλή κύλιση του οχήματος. Όσοι έχουν μετακινηθεί με συμβατικό λεωφορείο, ξέρουν ακριβώς για τι πράγμα μιλάμε.
Επιπλέον, υπάρχουν θύρες USB σε όλα τα καθίσματα ώστε να φορτίζονται κάθε λογής συσκευές, όπως κινητά τηλέφωνα.
Ειδικές θέσεις για ΑμΕΑ και παιδικά καρότσια στα ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας
Στο μέσον των ηλεκτρικών λεωφορείων υπάρχουν δύο θέσεις ξεχωριστές. Η μία προορίζεται για ΑμΕΑ και η άλλη για ανθρώπους που συνοδεύουν παιδί με παιδικό καρότσι. Εκεί υπάρχει κατάλληλη σήμανση, αλλά και κουμπιά στάσης σε σημεία βολικά για τις παραπάνω κατηγορίες επιβατών.
Πώς βλέπουν οι οδηγοί τα ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας;
Από τη μεριά των οδηγών οι εντυπώσεις που καταγράφονται είναι θετικές, καθώς ο χειρισμός τους είναι σαφώς πιο εύκολος. Επιπλέον, η ανάκτηση βοηθάει σε κάποιο βαθμό στο φρενάρισμα, αν και θα την ήθελαν λίγο πιο έντονη, καθώς είναι ρυθμισμένη με τέτοιο τρόπο ώστε τελικά η οδήγηση να θυμίζει αρκετά εκείνη ενός συμβατικού λεωφορείου.
Σημαντική βοήθεια στον τομέα της ασφάλειας είναι ότι υπάρχουν αισθητήρες περιμετρικά του αμαξώματος, με αποτέλεσμα όταν βρεθεί κάποιο όχημα κοντά να υπάρχει ηχητική ειδοποίηση του οδηγού. Έτσι ενημερώνεται τι συμβαίνει, ακόμα κι αν το όχημα που βρίσκεται κοντά είναι στη νεκρή γωνία.
Ακόμα, τα ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας έχουν κάμερες περιμετρικά, με τη σχετική ένδειξη να υπάρχει σε εμφανές σημείο στο μπροστά τμήμα του οχήματος. Αυτό που δεν αναγράφεται ξεκάθαρα είναι αν διατηρείται αρχείο, ώστε να χρησιμοποιηθεί ως αποδεικτικό σε περίπτωση ατυχήματος ή όχι. Τεχνικά είναι εφικτό (υποθέτουμε), όμως είναι ασαφές αν συμβαίνει κάτι τέτοιο ή όχι.
Εκτός από τις εξωτερικές, υπάρχει και μία κάμερα η οποία είναι στραμμένη προς τα μέσα, για λόγους ασφαλείας οδηγού και επιβατών. Σύμφωνα με τη σχετική πινακίδα η κάμερα είναι ενεργή, όμως είναι επίσης άγνωστο αν έχει συνδυαστεί με καταγραφικό.
Τα ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας κάνουν καλύτερη την καθημερινότητα των επιβατών
Έχοντας χρησιμοποιήσει ο γράφων για πολλά χρόνια τα ΜΜΜ στην Αθήνα, μπορεί να επιβεβαιώσει ότι η επιβίβαση σε ένα από τα ηλεκτρικά λεωφορεία ήταν πολύ διαφορετική εμπειρία. Η ησυχία, η ομαλή κίνηση του οχήματος και η αίσθηση ότι μετακινείσαι με ανθρώπινες συνθήκες, κάνουν την καθημερινότητα σαφώς πιο άνετη.
Σίγουρα τα ηλεκτρικά λεωφορεία είναι καινούρια κι αυτό παίζει βασικό ρόλο στη διαμόρφωση μιας καλής εμπειρίας μετακίνησης. Ωστόσο, κάποια πλεονεκτήματα όπως το γεγονός ότι δεν ρυπαίνουν τον αέρα και δεν κάνουν θόρυβο, θα τα διαθέτουν πάντα έναντι των λεωφορείων diesel ή φυσικού αερίου, όσο κι αν φθαρούν με τα χρόνια και τη χρήση.