Ανεβάζουν ταχύτητα τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία της χώρας, που ξεκινούν εκ νέου τη λειτουργία τους το φθινόπωρο με νέα φυσιογνωμία και νέο εκπαιδευτικό όραμα. Και κυρίως με μια «νέα γενιά» εκπαιδευτικών. Οπως αναφέρουν πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», οι εκπαιδευτικοί των νέων πρότυπων και πειραματικών σχολείων θα αξιολογηθούν σε πρώτη φάση μετά την πάροδο διετίας, ενώ σημαντικό κριτήριο στην αξιολόγησή τους θα είναι η προσπάθεια που κατέβαλαν ώστε να ενταχθούν οι σχολικές μονάδες τους στον θεσμό. Ετσι, η πρώτη αξιολόγηση θα γίνει με κριτήρια στα οποία θα προσμετράται – εκτός των ακαδημαϊκών προσόντων – και το ουσιαστικό προσόν τού «πώς γίνεσαι καλύτερος δάσκαλος».
Θέσεις
Οι εκπαιδευτικοί των νέων πρότυπων και πειραματικών θα επαναξιολογούνται τακτικά με βάση την παρουσία τους στην τάξη, την καινοτομία ή την εκπαιδευτική προσφορά στους μαθητές, καθώς θα βρίσκονται στις θέσεις τους επί θητεία. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα έχουν οργανικές θέσεις (οι οργανικές τους θέσεις θα παραμένουν στις εκπαιδευτικές περιφέρειες που εργάζονται), απλά δεν θα είναι μόνιμες στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Μόνιμες, όμως, μπορεί να τις κάνει η αποτελεσματικότητά τους και φυσικά οι συνεχόμενες θετικές αξιολογήσεις.
Ηδη το ενδιαφέρον για τον θεσμό έχει αναθερμανθεί, καθώς τα προηγούμενα πέντε χρόνια η αλήθεια είναι ότι η λειτουργία τους δεν υποστηρίχθηκε ένθερμα σε πολιτικό επίπεδο. Ωστόσο, η εκπαιδευτική τους μηχανή μπαίνει και πάλι μπροστά, με τουλάχιστον ένα σχολείο του θεσμού ανά περιφέρεια. Στα 28 πρότυπα και 34 πειραματικά που ήδη λειτουργούν,προστίθενται άλλα εννέα πρότυπα και 41 πειραματικά, με τον συνολικό αριθμό τους ανά την επικράτεια να φτάνει τα 112. Η κλήρωση για τα πειραματικά θα γίνει την Πέμπτη 24 Ιουνίου και οι εξετάσεις για τα πρότυπα τη Δευτέρα 28 Ιουνίου.
Τι αλλάζει όμως; «Καταρχήν, κανείς δεν πρέπει να φοβάται την αξιολόγηση», λέει στα «ΝΕΑ» ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας και συνεχίζει: «Ούτε κανείς πρέπει να φοβάται αν δεν έχει δεκάδες τίτλους πτυχίων. Το σημαντικότερο είναι η αγάπη για τη δουλειά του και το να έχει δείξει την αξία του στην καθημερινότητα του σχολείου του και στην υποστήριξη των μαθητών του».
Περισσότερα παιδιά
Σύμφωνα με πηγές από τη διοίκηση της νέας μορφής του θεσμού, η διεύρυνση του δικτύου των πρότυπων και πειραματικών σχολείων αποσκοπεί στη συνολική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης. Μάλιστα, το γεγονός ότι ολοένα και περισσότερα παιδιά σε όλη τη χώρα – και όχι μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα – θα συμμετέχουν σε αυτήν την προσπάθεια αποτελεί τελικά το πρώτο βήμα ώστε η λειτουργία τους να αποτελέσει σημείο αναφοράς για όλη τη δημόσια Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, με κύριο στόχο τη συνεχή βελτίωση των αποτελεσμάτων της.
Πώς θα λειτουργήσει ο θεσμός στην πράξη; Οπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, τα πρότυπα σχολεία θα αναζητούν μορφές διδασκαλίας που εκτιμάται ότι μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση της μάθησης των διαφορετικών γνωσιακών αντικειμένων και οι μαθητές θα επιλέγονται με εξετάσεις, ακριβώς διότι η συμμετοχή τους στις παραπάνω αναζητήσεις προϋποθέτει ιδιαίτερες μαθησιακές δυνατότητες. Τα δε μαθησιακά αποτελέσματα θα αποτελούν βασικό υλικό χρήσης και εφαρμογής στη συνέχεια στα πειραματικά σχολεία, τα οποία με τη λειτουργία τους θα πειραματίζονται ευρύτερα στη χρήση και εφαρμογή εκείνων των μέσων διδασκαλίας που μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων ανά γνωσιακό αντικείμενο, εξού και οι μαθητές τους επιλέγονται τυχαία με κλήρωση.
Προγράμματα
Στη συνέχεια, οι πειραματισμοί ή τα προγράμματα που εφαρμόζονται πιλοτικά στα σχολεία αυτά, αφού δίνουν επιτυχημένα αποτελέσματα, θα μεταφέρονται και στα υπόλοιπα σχολεία της εκάστοτε περιφέρειας.
Πάντως, καταλήγει το ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, «η προσπάθεια αυτή θα είναι ατελέσφορη χωρίς την ειλικρινή και ευσυνείδητη συμμετοχή των εκπαιδευτικών, αλλά και της κοινωνίας, έτσι ώστε σύντομα το δημόσιο σχολείο να μπορεί να προσφέρει αδιακρίτως τα μέσα για την ανάπτυξη ενός τρόπου σκέψης που μαζί με ικανότητες, δεξιότητες και γνώσεις θα διασφαλίζει στους μελλοντικούς πολίτες τη δυνατότητα να κρίνουν και να ξεχωρίζουν την αξία και τη βαρύτητα της επιστήμης και των επιστημονικών γνώσεων από τις επιστημονικοφανείς και ψευδοεπιστημονικές εικασίες».
in.gr