Lockdown: Μετράει πληγές η αγορά της Θεσσαλονίκης – Πώς φτάσαμε στα λουκέτα στην Τσιμισκή

Lockdown: Μετράει πληγές η αγορά της Θεσσαλονίκης – Πώς φτάσαμε στα λουκέτα στην Τσιμισκή

Lockdown: Μετράει πληγές η αγορά της Θεσσαλονίκης – Πώς φτάσαμε στα λουκέτα στην Τσιμισκή

||

«Πληγές» συνεχίζει να μετράει η αγορά της Θεσσαλονίκης μετά τα απανωτά lockdown, με περισσότερο χαμένους τους κλάδους της εστίασης και του λιανεμπορίου.

«Έχω ήδη 17 λουκέτα καταστημάτων στην Τσιμισκή», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παντελής Φιλιππίδης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου μαζί με τους προέδρους της ΕΣΕΕ Γιώργο Καρανίκα, του ΕΣΑ Σταύρο Καφούνη και του ΕΣΠ Θεόδωρο Καπράλο.

«Εάν θέλουμε να έχουμε 100.000 έως 150.000 λουκέτα στο τέλος της συγκεκριμένης πανδημίας θα πρέπει οπωσδήποτε να δοθεί οικονομική ενίσχυση στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις» ανέφερε ο ίδιος.

Δύσκολη συγκυρία

Τους τελευταίους 14 μήνες η αγορά της συμπρωτεύουσας έχει υποστεί μεγάλη πίεση. Έχει χάσει πολύ μεγάλο μέρος των τουριστικών εισπράξεων της προ covid εποχής, ταυτόχρονα μετράει τα χαμένα έσοδα από τη ματαιωμένη Διεθνή Έκθεση, ενώ έχει απολέσει και τη σημαντική οικονομική συμβολή των χιλιάδων φοιτητών, οι οποίοι έμειναν σπίτι τους, αφού τα πανεπιστήμια δεν λειτουργούν.

Την ίδια ώρα, η αγορά των καταστημάτων της Θεσσαλονίκης, όπως άλλωστε συμβαίνει σε ολόκληρη τη χώρα, θα πρέπει να αντιμετωπίσει τα αποτελέσματα της υγειονομικής κρίσης, είτε αυτά σχετίζονται με την πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, είτε με την πτώση του εισοδήματος των καταναλωτών ή ακόμη και των αλλαγών που συντελούνται όσον αφορά τις καταναλωτικές συνήθειες και τις δαπάνες, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Αναλυτές από τον κλάδο των συμβούλων ακινήτων αναφέρουν ότι τα καταστήματα που βρίσκονται ακόμη και στις δημοφιλέστερες εμπορικές πιάτσες, όπως στην προκειμένη περίπτωση είναι η Τσιμισκή, εξακολουθούν να υποφέρουν από την έλλειψη τουριστικών ροών και την πολιτική εκτεταμένης τηλεργασίας.

Σε χειρότερη θέση βρίσκονται τα καταστήματα εστίασης, όπως φούρνοι, καφετέριες κ.τ.λ., όπως επίσης και ο κλάδος της ψυχαγωγίας μετά από το παρατεταμένο λουκέτο λόγω των περιοριστικών μέτρων για τη διασπορά του κορωνοϊού.

Πιέσεις στις τιμές των ενοικίων

Με βάση τα στοιχεία της εταιρείας παροχής υπηρεσιών Proprius-Cushman & Wakefield ήδη από το τέλος του 2020 έχουν καταγραφεί οι πρώτες μειώσεις ενοικίων ακόμα για καταστήματα στις δημοφιλέστερες εμπορικές πιάτσες.

Στα καλά σημεία της Τσιμισκή, σύμφωνα με τα στοιχεία της Proprius, το μηνιαίο ενοίκιο για ένα κατάστημα διαμορφώθηκε στο τέλος του 2020 σε 130 ευρώ/τ.μ. έναντι 140 ευρώ/τ.μ. στο τέλος του 2019, εμφανίζοντας μείωση 7,15%.

Πάντως, μια ταχύτερη ανάκαμψη της ζήτησης φέτος, λόγω της χαμηλής μισθωτικής δραστηριότητας του 2020, είναι πιθανή, σημειώνεται από τους αναλυτές. Προϋπόθεση είναι ασφαλώς η έξοδος από την κρίση της πανδημίας. Με δεδομένη την καλή πορεία των εμβολιασμών, μάλλον διανύουμε το τελευταίο μίλι.

Αύξηση των μεταβιβάσεων επαγγελματικής στέγης

Πολλές επιχειρήσεις έχουν βγει προς πώληση και μάλιστα σε δελεαστικές τιμές, λένε μεσίτες της Θεσσαλονίκης, ωστόσο η ζήτηση είναι μικρή γιατί ο κόσμος φοβάται.

Αυξημένη είναι και η προσφορά σε ότι αφορά τα επαγγελματικά ακίνητα. Είναι μάλιστα ενδιαφέροντα τα στοιχεία που προκύπτουν από το μητρώο μεταβιβάσεων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, καθώς ο αριθμός των μεταβιβάσεων επαγγελματικής στέγης παρουσιάζεται αυξημένος κατά 12,55 ποσοστιαίες μονάδες το πρώτο δίμηνο του 2021 σε σχέση με το 2020.

Συγκεκριμένα, το 78,45% των μεταβιβάσεων το πρώτο δίμηνο του 2021 αφορούσε διαμερίσματα, το 17,72% επαγγελματική στέγη και το 3,79% αποθήκες/γεωργικά/κτηνοτροφικά κτίρια.
Τα αντίστοιχα ποσοστά το πρώτο δίμηνο του 2020 ήταν, 87,93% για τα διαμερίσματα και 5,17% για τα ακίνητα επαγγελματικής στέγης, ενώ δεν είχε καταγραφεί καμιά μεταβίβαση για αποθήκες/γεωργικά/κτηνοτροφικά κτίρια.

Στοχευμένα μέτρα για την επανεκκίνηση του εμπορίου

Δεδομένου ότι η επόμενη μέρα του εμπορίου, που είναι ήδη επιβαρυμένη από την παντελή έλλειψη ρευστότητας, τα συσσωρευμένα χρέη της πανδημίας, το αδιάθετο εμπόρευμα σε ένδυση – υπόδηση και τη στροφή των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές, οι έμποροι προέβαλαν την ανάγκη και το αίτημα να ληφθούν από την κυβέρνηση άμεσα, στοχευμένα μέτρα για την επανεκκίνηση του εμπορίου.

Πρότειναν δε ως κριτήρια της ενίσχυσης την πτώση του τζίρου και την εποχικότητα, και ζήτησαν τον προσδιορισμό ενός «κόφτη», όπως σε αντίστοιχα προγράμματα άλλων κλάδων της οικονομίας.

 ot.gr 

 Της Ξανθής Γούναρη

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ ΣΤΟ ONCAMERA

Ο Δήμος Παλλήνης με χαρά ανακοινώνει την έναρξη των πολιτιστικών του προγραμμάτων για τη νέα περίοδο, από τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024. Τα προγράμματα έχουν σχεδιαστεί για να προάγουν την…

https://youtu.be/dbsnlj7-Mqo Πρώτα στην ατζέντα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση λέει ο κ. Ισίδωρος Μάδης Δήμαρχος Παιανίας και Πρόεδρος ΣΠΑΥ, είναι τα ζητήματα που αφορούν στην Πολιτική Προστασία λόγω της κλιματικής κρίσης…

Το νέο αντιπλημμυρικό έργο που προωθείται για το Ρέμα στον Βριλησσό δεν θεωρείται επαρκές για την προστασία της πόλης από τους ακραίους πλημμυρικούς κινδύνους που αντιμετωπίζει, κυρίως μετά τις καταστροφικές…