Θερμοπληξία, δάγκειος πυρετός και ελονοσία οι ασθένειες που προκαλούνται από την κλιματική κρίση
Η εκπαίδευση των μελλοντικών γιατρών σε θέματα που φέρνει η κλιματική αλλαγή και των επιπτώσεών της στην υγεία αποκτά αυξανόμενη σημασία στην Ευρώπη. Σύμφωνα με πληροφορίες από τον Guardian, οι ιατρικές σχολές σε ολόκληρη την Ευρώπη αναμένεται να ενσωματώσουν περισσότερη εκπαίδευση σχετικά με ασθένειες που προκαλούνται ή επηρεάζονται από την κλιματική κρίση, όπως η θερμοπληξία, ο δάγκειος πυρετός και η ελονοσία. Αυτή η πρωτοβουλία αντανακλά την αναγνώριση ότι οι κλιματικές αλλαγές επηρεάζουν την υγεία των ανθρώπων με τρόπους που δεν είχαν προβλεφθεί στο παρελθόν.
Η δημιουργία του Ευρωπαϊκού Δικτύου για την Εκπαίδευση για το Κλίμα και την Υγεία (Enche), με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, περιλαμβάνει 25 ιατρικές σχολές από χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο και η Γαλλία, οι οποίες θα προσφέρουν μαθήματα κλιματικής εκπαίδευσης σε περισσότερους από 10.000 φοιτητές. Η Δρ Camille Huser, συμπρόεδρος του δικτύου, δήλωσε ότι οι γιατροί του μέλλοντος θα κληθούν να αναγνωρίσουν και να διαχειριστούν ασθένειες που δεν έχουν συναντήσει μέχρι τώρα. Οι μελλοντικοί γιατροί θα αποκτήσουν τη γνώση και τις δεξιότητες που απαιτούνται για να αναγνωρίζουν και να ανταγωνίζονται τις ασθένειες που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή.
Η υπερθέρμανση του πλανήτη και οι αλλαγές στις κλιματικές συνθήκες επηρεάζουν ήδη την εξάπλωση των ασθενειών που μεταδίδονται από κουνούπια, όπως ο δάγκειος πυρετός και η ελονοσία, καθώς τα έντομα επεκτείνουν το εύρος τους σε νέες περιοχές λόγω των αυξανόμενων θερμοκρασιών και των μεταβολών στα πρότυπα βροχοπτώσεων. Επιπλέον, οι χρόνιες ασθένειες, όπως ο καρκίνος, οι καρδιοπάθειες και οι ψυχικές διαταραχές, επηρεάζονται από ακραίες καιρικές συνθήκες και ατμοσφαιρική ρύπανση.
Ο ρόλος του κλίματος στην ιατρική εκπαίδευση είναι συχνά περιορισμένος σε μεμονωμένες διαλέξεις. Ωστόσο, με την ενσωμάτωσή του σε όλη τη διδασκαλία, οι φοιτητές θα είναι καλύτερα προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που απορρέουν από την κλιματική κρίση. Η Δρ Huser επεσήμανε ότι οι υπάρχουσες ασθένειες δεν δημιουργούνται εκ νέου, αλλά οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής τις καθιστούν πιο σοβαρές. Για παράδειγμα, η αύξηση των συμπτωμάτων και των επιπλοκών του διαβήτη σχετίζεται με τις μεταβαλλόμενες κλιματικές συνθήκες.
Η μικροβιακή αντοχή, ένα σοβαρό ζήτημα για την παγκόσμια υγεία, επιδεινώνεται επίσης από την κλιματική αλλαγή. Οι εκπαιδευόμενοι γιατροί θα πρέπει να κατανοήσουν πώς αυτές οι αλλαγές επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα των θεραπειών και τη συνολική δημόσια υγεία. Η ενσωμάτωσή τους στη διδασκαλία θα είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη επαγγελματιών που θα είναι σε θέση να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες.
Επιπλέον, οι φοιτητές θα διδάσκονται την έννοια της «πράσινης συνταγογράφησης», όπου οι ασθενείς ενθαρρύνονται να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που είναι ευεργετικές τόσο για την υγεία τους όσο και για το περιβάλλον. Πρωτοβουλίες όπως η ενθάρρυνση των ενεργών μετακινήσεων (π.χ., περπάτημα ή ποδήλατο αντί για οδήγηση) και η συμμετοχή σε κοινοτικές δραστηριότητες, όπως η δενδροφύτευση, θα προωθούν την υγιεινή ζωή και τη βιωσιμότητα.
Η υποστήριξη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) και οι συνεργασίες με ιδιωτικές φαρμακευτικές εταιρείες είναι επίσης σημαντικές για την επιτυχία αυτής της πρωτοβουλίας. Ο ΠΟΥ και πολλές φαρμακευτικές επιχειρήσεις, όπως οι AstraZeneca, GSK και Novartis, συμμετέχουν στην ομάδα εργασίας για τα συστήματα υγείας, στοχεύοντας να μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που συνδέονται με την υγειονομική περίθαλψη.
Η Enche θα λειτουργήσει και ως περιφερειακός κόμβος για την Παγκόσμια Κοινοπραξία για την Εκπαίδευση για το Κλίμα και την Υγεία (GCCHE), προάγοντας την εκπαίδευση γύρω από τις κλιματικές προκλήσεις που επηρεάζουν την υγεία. Η καθηγήτρια Cecilia Sorensen του GCCHE τόνισε την ανάγκη περιφερειακών δικτύων που θα βοηθήσουν τους επαγγελματίες υγείας να προσαρμοστούν στις μοναδικές προκλήσεις που επιφέρει η κλιματική αλλαγή στις κοινότητές τους.
Ο στόχος του δικτύου είναι να ενσωματώσει τη συζήτηση για την κλιματική αλλαγή στα προγράμματα σπουδών της Ιατρικής, ώστε οι μελλοντικοί γιατροί να είναι ενημερωμένοι και προετοιμασμένοι να αναγνωρίζουν και να αντιμετωπίζουν τις νέες προκλήσεις που προκύπτουν. Η κλιματική αλλαγή δεν πρέπει να θεωρείται απλώς θέμα συζήτησης, αλλά να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαίδευσης που σχετίζεται με την υγειονομική περίθαλψη και την πρόληψη ασθενειών.