
Καθυστέρηση πτήσεων λόγω κυβερνοεπίθεσης
Ατελείωτες ουρές και αναστάτωση επικρατούν στα αεροδρόμια Χίθροου, Βερολίνου και Βρυξελλών, καθώς οι επιβάτες αντιμετωπίζουν σοβαρές καθυστερήσεις και προβλήματα. Το Σάββατο, 20 Σεπτεμβρίου 2025, θα μείνει στη μνήμη ως μια «μαύρη μέρα» για τις ευρωπαϊκές αερομεταφορές, λόγω μιας κυβερνοεπίθεσης που έπληξε την αμερικανική εταιρεία Collins Aerospace, η οποία παρέχει συστήματα check-in και επιβίβασης.
Αναστάτωση στα αεροδρόμια
Η κυβερνοεπίθεση είχε ως αποτέλεσμα την απενεργοποίηση των αυτοματοποιημένων συστημάτων check-in στα αεροδρόμια, αναγκάζοντας τις αεροπορικές εταιρείες να εξυπηρετούν τους επιβάτες μέσω χειροκίνητων διαδικασιών. Στο Χίθροου, οι επιβάτες περίμεναν για ώρες σε ατελείωτες ουρές, ενώ οι ανακοινώσεις για καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων ήταν συνεχείς. Σύμφωνα με τις διοικήσεις των αεροδρομίων, εκατοντάδες πτήσεις καθυστέρησαν και πολλές ακυρώθηκαν.
Σοβαρές συνέπειες για την αεροπορική βιομηχανία
Η διοίκηση του αεροδρομίου Βρυξελλών προειδοποίησε για σημαντικό αντίκτυπο στο πρόγραμμα πτήσεων και ότι τα προβλήματα θα συνεχιστούν. Στο Βερολίνο, οι επιβάτες ενημερώθηκαν για «πολύ μεγαλύτερους χρόνους αναμονής» στο check-in. Το Χίθροου κατονόμασε την Collins Aerospace ως τον προμηθευτή που επλήγη, με το λογισμικό MUSE (Multi-User System Environment) να έχει τεθεί εκτός λειτουργίας. Ο Paul Charles, πρώην επικεφαλής επικοινωνίας της Virgin Atlantic, εξέφρασε την έκπληξή του για το γεγονός ότι μια τόσο μεγάλη και έμπειρη εταιρεία υπήρξε θύμα μιας τέτοιας κυβερνοεπίθεσης, θέτοντας σε αμφισβήτηση την ασφάλεια άλλων προμηθευτών.
Η Charlotte Wilson, ειδικός κυβερνοασφάλειας της Check Point, τόνισε ότι η αεροπορική βιομηχανία έχει γίνει όλο και πιο ελκυστικός στόχος για τους κυβερνοεγκληματίες, καθώς οι επιθέσεις αξιοποιούν την αλυσίδα εφοδιασμού. Ζήτησε καλύτερη διεθνή συνεργασία για την αντιμετώπιση τέτοιων επιθέσεων, επισημαίνοντας ότι οι κυβερνοεπιθέσεις δεν γνωρίζουν σύνορα και η ταχεία αναγνώριση και αναφορά τους είναι κρίσιμη για την αντίδραση των κρατών.
Η κατάσταση στα αεροδρόμια είναι δραματική, με επιβάτες να περιγράφουν τις ουρές και τις καθυστερήσεις. Μια επιβάτιδα στο Τέρμιναλ 4 του Χίθροου ανέφερε ότι χρειάστηκε να περιμένει τρεις ώρες, καθώς μόνο δύο από τα έξι γκισέ λειτουργούσαν. Η χειροκίνητη διαδικασία καθυστερεί την εξυπηρέτηση, με αναφορές για καθυστερήσεις έως και 10 λεπτών ανά επιβάτη, δημιουργώντας μποτιλιαρίσματα σε ήδη υπερφορτωμένα διεθνή αεροδρόμια.
Αν και ορισμένα αεροδρόμια, όπως το Μύνστερ/Οσναμπρύκ στη Γερμανία, κατάφεραν να παρακάμψουν το πρόβλημα με δικά τους συστήματα, οι περισσότερες μεγάλες πλατφόρμες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις.