Κεντρικό θέμα της συζήτησης ήταν το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα που συνέβη λίγες μέρες πριν στα Τέμπη, με τη Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ να αναφέρεται αρχικά στο θέμα των ευθυνών: «Η κακοδαιμονία του ελληνικού σιδηροδρόμου πάει 40 χρόνια πίσω, αυτό δεν μπορεί να αμφισβητηθεί. Τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης και ένα ΕΣΠΑ, τόσοι κοινοτικοί πόροι δόθηκαν για το σιδηρόδρομο, για να καταλήξουμε αφενός στην ουσία να μην έχουμε τρένα, αφετέρου να βαρύνουν τη χώρα μας πρόστιμα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Για να έρθει μια κυβέρνηση – η οποία από αυτά τα 40 χρόνια κυβέρνησε τα 4,5 – και να κάνει ό,τι ήταν καλύτερο δυνατόν στην κατάσταση που βρήκε και υπό ασφυκτικές δημοσιονομικές συνθήκες. Όπως είπε χθες και ο κ. Σπίρτζης, γενικότερα, όταν έχουμε ευθύνες για κάτι, ποτέ δεν έχουμε αρνηθεί να τις αναλάβουμε. Στο συγκεκριμένο όμως θέμα κάναμε ό,τι μπορούσαμε για να προστατεύσουμε την ασφάλεια των επιβατών και την ανθρώπινη ζωή. Κι αυτό, έχοντας μια σύμβαση για τη σηματοδότηση, υπογεγραμμένη από το 2014 και την κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου, η οποία αποδείχθηκε πως είχε πάρα πολλά προβλήματα, διαφωνίες μεταξύ των εταιριών της κοινοπραξίας (Alstom και ΤΟΜΗ) κτλ. Κι αυτό δεν το λέει ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου (Ε.Δ.ΕΛ.), το ανώτατο ελεγκτικό όργανο, με το πόρισμά της και το πρόστιμο που επέβαλε στην ΕΡΓΟΣΕ για την υπογραφή της συγκεκριμένης σύμβασης και τις ελλιπείς μελέτες.
Αν δεν υπήρχαν αυτά τα προβλήματα, αν δηλαδή η σύμβαση δεν ήταν απαράδεκτη, τότε το έργο θα είχε τελειώσει. Παρ’ όλα αυτά, έστω κι έτσι, με κόπο και δυσκολίες, το έργο προχώρησε και επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ολοκληρώθηκε σε ποσοστό 68%.
Πέρα όμως από τη σύμβαση για τη σηματοδότηση, να προσθέσω και κάτι για τη σύμβαση σε ό,τι αφορά το ETCS (European Train Control System), το οποίο έχει ενδιαφέρον. Αναφέρομαι στη σύμβαση 10005 που υπεγράφη το 2007 για προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία ETCS. Πώς να λειτουργήσει; Τότε δεν υπήρχε ούτε διπλή γραμμή, ούτε και σηματοδότηση, που αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για τη λειτουργία του ETCS».
Η κα Πέρκα υπογράμμισε στη συνέχεια τι έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για την ασφαλή κίνηση των συρμών, σε ό,τι αφορά το σιδηροδρομικό προσωπικό. «Σχετικά με τα πιο ‘απτά’, μέχρι την ολοκλήρωση των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας, πάρθηκαν μέτρα ώστε να υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας για την αποφυγή ατυχήματος. Γι’ αυτό και υπήρχαν πάντα δύο σταθμάρχες στους κεντρικούς σταθμούς της γραμμής, κλειδούχοι στα απαραίτητα σημεία και γενικότερα αξιοποίηση όλου του προσωπικού.
Του προσωπικού που βρήκαμε τουλάχιστον, γιατί ας μην ξεχνάμε ότι μεγάλος μέρος των σιδηροδρομικών είχε μεταταγεί το 2011 σε θέσεις άσχετες με τις ειδικότητες που υπηρετούσαν στον ΟΣΕ. Τότε, αν πήγαινε κάποιος σε ένα μουσείο, θα έβρισκε σίγουρα έναν μηχανοδηγό να εργάζεται εκεί ως φύλακας – προσπαθήσαμε και φέραμε πίσω όσους μπορούσαμε.
Παράλληλα, η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα δούλευε κανονικά – έγινε μια πυρκαγιά το 2019 κι από τότε τελείωσε – το δευτεροβάθμιο όργανο ελέγχου στα κεντρικά του ΟΣΕ στην Καρόλου δούλευε επίσης, ενώ ήταν έτοιμο και το GSMR, δηλαδή το σύστημα ραδιοεπικοινωνίας των τρένων. Αυτό σημαίνει ότι για την περίπτωση του τραγικού δυστυχήματος, αντί ο μηχανοδηγός να ψάχνει να βρει με το κινητό του ποιος είναι ο μηχανοδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας, μέσω του GSMR θα τον άκουγαν οι σταθμάρχες, τα κοντινά τρένα, όλοι.
Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι όταν μιλάμε για ευθύνες της κυβέρνησης της ΝΔ, αναφερόμαστε σε όλα τα παραπάνω. Όλα ήταν λάθος, οι προβληματικές συμβάσεις, η έλλειψη των ηλεκτρονικών συστημάτων, αλλά και η απουσία της παραμικρής δικλείδας ασφαλείας. Ελπίζουμε ότι η Δικαιοσύνη θα ερευνήσει την υπόθεση και θα το κάνει, αρκεί να μην της δίνει εντολές ο Πρωθυπουργός της χώρας».
Δείτε εδώ το video: https://youtu.be/TsvXH351zkQ