Η ελληνική κυβέρνηση εξετάζει τη χρηματοδότηση της τέταρτης φρεγάτας Belh@rra μέσω ευρωπαϊκού δανείου

Συζητήσεις για τη χρηματοδότηση της τέταρτης φρεγάτας Belh@rra

Η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις για την ένταξη της τέταρτης φρεγάτας τύπου Belh@rra στο πρόγραμμα χρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσω του κανονισμού SAFE. Ο μηχανισμός SAFE (Security Action For Europe) προσφέρει χαμηλότοκα δάνεια με ευνοϊκούς όρους σε κράτη μέλη που επιθυμούν να ενισχύσουν την άμυνά τους και να υποστηρίξουν την εγχώρια παραγωγή αμυντικού εξοπλισμού. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ανακοινώσει ότι η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που έχουν επιλέξει να εκμεταλλευτούν τα δάνεια, τα οποία ανέρχονται σε περίπου 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ, μέσω του κανονισμού SAFE.

Το κόστος και οι προϋποθέσεις της χρηματοδότησης

Η νέα φρεγάτα, που θα ονομαστεί «Θεμιστοκλής», έχει κόστος ελαφρώς μικρότερο από το ποσό των 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, γεγονός που καθιστά εφικτή τη χρηματοδότησή της μέσω του SAFE. Η επιλογή αυτή δεν σχετίζεται μόνο με τη διαθεσιμότητα των χρημάτων, αλλά και με την προοπτική δημιουργίας κοινοπρακτικού σχήματος που θα περιλαμβάνει γαλλικές και ελληνικές εταιρείες, κάτι που είναι απαραίτητο για να εγκριθεί η ένταξη στον μηχανισμό.

Γρήγορη υλοποίηση και ενίσχυση της ελληνικής βιομηχανίας

Η κυβέρνηση στοχεύει να προχωρήσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα σε αυτό το πρόγραμμα, το οποίο έχει ήδη λάβει έγκριση από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ). Η ταχεία υλοποίηση είναι κρίσιμη, καθώς πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόγραμμα ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού των τελευταίων σαράντα ετών. Η φρεγάτα «Θεμιστοκλής» θα είναι εξοπλισμένη από την αρχή με δυνατότητες που θα της επιτρέπουν να φέρει πυραύλους τύπου Κρουζ, ενισχύοντας σημαντικά τις επιχειρησιακές της δυνατότητες.

Εφόσον η χρηματοδότηση μέσω SAFE προχωρήσει, θα απαιτηθούν μικρές αλλαγές στις υπόλοιπες προτεραιότητες του 12ετούς Μακροπρόθεσμου Προγραμματισμού Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ). Ορισμένα έργα, όπως η κατασκευή οχημάτων γενικής χρήσης με συμμετοχή της ελληνικής βιομηχανίας, ενδέχεται να μετατεθούν σε δεύτερη προτεραιότητα για να διευκολυνθεί η ναυπήγηση της νέας φρεγάτας. Η ελληνική βιομηχανία συμμετέχει ήδη σε κοινοπρακτικά σχήματα με ευρωπαϊκές εταιρείες, αλλά η συμμετοχή της παραμένει περιορισμένη, κυρίως σε απλές εργασίες όπως η συγκόλληση και η παραγωγή μη κρίσιμων εξαρτημάτων.

Επιπλέον, η κυβέρνηση έχει αναλάβει και άλλες πρωτοβουλίες για την ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού. Για παράδειγμα, προχωρά η τροποποίηση των τριών πρώτων φρεγατών FDI που κατασκευάζονται στα γαλλικά ναυπηγεία της Naval Group, ώστε να μπορούν να φέρουν πυραύλους Κρουζ. Η νέα φρεγάτα «Θεμιστοκλής» θα έχει αυτές τις δυνατότητες από την αρχή, γεγονός που επηρεάζει και την τιμή της, η οποία αναμένεται να ξεπεράσει τον αρχικό προϋπολογισμό των 980 εκατομμυρίων ευρώ.

Στοχεύοντας στην ενίσχυση της συμμετοχής της εγχώριας ναυπηγικής και αμυντικής βιομηχανίας, η κυβέρνηση επιθυμεί να αυξήσει την ελληνική συμμετοχή σε έργα υψηλότερης τεχνολογίας. Σημειώνεται ότι αντίστοιχα έργα, όπως η αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ, γίνονται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αλλά με τον κύριο τεχνολογικό εξοπλισμό να προέρχεται από ξένες εταιρείες. Στόχος είναι η Ελλάδα να αποκτήσει μεγαλύτερη τεχνογνωσία και να στηρίξει την εγχώρια βιομηχανία, ενισχύοντας το Πολεμικό Ναυτικό και προχωρώντας χωρίς καθυστερήσεις στη ναυπήγηση των φρεγατών.

ΕΡΕΥΝΑ ONCAMERA - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Τελευταία άρθρα

ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στοιχεία επικοινωνίας

Μέλλος του emedia

© 2025 – ONCAMERA.gr