Νέα μεγάλη έρευνα της φαρμακευτικής εταιρείας Merck, καταγράφει τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς των Millenials, και της γενιάς Ζ, οι οποίες συνδέονται με την έρευνα, τις καινοτόμες θεραπείες, το ψηφιακό περιβάλλον, τη δημιουργία οικογένειας- η οποία έχει άμεση σχέση με τις οικονομικές απολαβές- και την τεχνητή νοημοσύνη ΑΙ.
Ειδικότερα, το 63% των νέων Ελλήνων, της γενιάς Z και των Millennials, αντιμετωπίζει συχνά ή πολύ συχνά, σωματική ή συναισθηματική δυσφορία.
Το ζήτημα που τους απασχολεί σχετικά με το σύστημα υγείας είναι η πρόσβαση σε καινοτόμες θεραπείες, σε ψηφιακές υπηρεσίες υγείας και η επένδυση στην έρευνα. Βασική ανησυχία ενόψει της δημιουργίας οικογένειας, είναι η προσαρμογή του τρόπου ζωής και η επίδραση στην ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.
Αυτά είναι τα κύρια ευρήματα για την Ελλάδα, από την έρευνα “FutURe Barometer” που διενεργεί κάθε χρόνο η φαρμακευτική εταιρεία επιστημών και τεχνολογίας Merck, για να διερευνήσει τις σκέψεις και τις απόψεις νέων Ευρωπαίων πολιτών για σημαντικά κοινωνικά ζητήματα, όπως η συναισθηματική και σωματική υγεία, η βιωσιμότητα, η τεχνολογία, η οικογένεια και οι επαγγελματικές προτεραιότητες. Η Ελλάδα συμμετείχε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά.
Τα ευρήματα της έρευνας για τη χώρα μας δείχνουν ότι το 63% των νέων Ελλήνων της γενιάς Z και των Millennials, αντιμετωπίζει συχνά ή πολύ συχνά σωματική ή συναισθηματική δυσφορία, ενώ ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 52%. Ειδικότερα, όσον αφορά στη συναισθηματική υγεία, αισθάνονται πιο άνετα να συζητούν με τους φίλους (85,3%) και την οικογένειά τους (74,7%) και δεν εμπιστεύονται ιδιαίτερα τα social media (18,2%).
Ως προς τους παράγοντες που επηρεάζουν την συναισθηματική τους υγεία, ξεχώρισαν την οικονομική κατάσταση (69,9%), τις εργασιακές συνθήκες και το μισθό τους (61,2%) και την αβεβαιότητα σχετικά με τον μελλοντικό οικογενειακό τους προγραμματισμό (51,9%).
Σχετικά με το μέλλον που οραματίζονται για την υγειονομική περίθαλψη, οι νέοι κλήθηκαν να επιλέξουν τρεις τομείς για τους οποίους θεωρούν ότι χρειάζεται ουσιαστική αλλαγή. Κατά προτεραιότητα επέλεξαν την ισότιμη πρόσβαση όλων σε καινοτόμες θεραπείες (50,2%), την αύξηση των επενδύσεων για την έρευνα και τη θεραπεία σπάνιων παθήσεων (43,3%) και την αύξηση της πρόσβασης σε υπηρεσίες τηλεϊατρικής και κατ’ οίκον παράδοσης φαρμάκων σε παγκόσμια κλίμακα (40,6%).
Εμπιστεύονται σε μεγάλο βαθμό την ακρίβεια της τεχνητής νοημοσύνης ως εργαλείου διάγνωσης, αλλά όχι τόσο αυτόνομα (14,7%), όσο ως υποστηρικτικό μέσο για ιατρικές αποφάσεις που θα λαμβάνουν άνθρωποι (57,3%).
Γενικότερα θεωρούν πως η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να συμβάλλει στον μετασχηματισμό του υγειονομικού συστήματος, κυρίως στους τομείς της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας της έρευνας για την ανακάλυψη νέων φαρμάκων και της έγκαιρης διάγνωσης ασθενειών (36,7% και 32,4% αντίστοιχα).
Η προσαρμογή του τρόπου ζωής (30,3%) και η επίδραση στην ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής (20,8%), αποτελούν τις βασικές ανησυχίες των νέων Ελλήνων ενόψει της δημιουργίας οικογένειας.
Από την έρευνα προκύπτει επίσης ότι οι Έλληνες Gen Zs και Millennials θεωρούν ως καταλληλότερο timing για την δημιουργία οικογένειας την περίοδο πριν τα 35 έτη (35,6%), αλλά υπό την προϋπόθεση της καλής σωματικής και συναισθηματικής υγείας (28,5%). Παράλληλα, ενώ είναι αρκετά ενημερωμένοι για τα όρια ηλικίας σχετικά με την τεκνοποίηση (60%) και τους παράγοντες που επηρεάζουν τη γονιμότητα (45%), θέματα όπως η κατάψυξη ωαρίων (34%), οι τεχνικές υποβοηθούμενης αναπαραγωγής (40%) και το απόθεμα ωοθηκών (35%) φαίνεται πως είναι για τους περισσότερους έννοιες, όχι ιδιαίτερα γνωστές.
Από τα υπόλοιπα ευρήματα της έρευνας, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η τοποθέτηση των νέων Ελλήνων στο ερώτημα πώς βλέπουν το μέλλον του πλανήτη σε 20 χρόνια. Σε ποσοστό 55,7% απάντησαν ότι προβλέπουν έναν πλανήτη όπου οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής θα θέσουν σε σοβαρό κίνδυνο την υγεία και την ευημερία. Το αντίστοιχο ποσοστό του ευρωπαϊκού μέσου όρου ήταν 48,2%.
Τέλος, όταν κλήθηκαν να επιλέξουν τις τρεις κυριότερες επιπτώσεις των social media στη ζωή τους ανέδειξαν κατά σειρά την έλλειψη εμπιστοσύνης λόγω της πληθώρας fake news (67,5%), την αναστάτωση λόγω υπερπληροφόρησης (infoxication) (49,4%) και το αίσθημα ανεπάρκειας π.χ. σε εμφάνιση, επιτυχία, τρόπο ζωής (49,3%).
Στην έρευνα συμμετείχαν 9.329 νέοι, 18-26 (γενιά Z) και 27-37 (Millennials) ετών, από 15 ευρωπαϊκές χώρες (Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία, Δανία, Ελβετία, Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Ισπανία, Νορβηγία, Ολλανδία, Ουγγαρία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σερβία).