Ο Σίμος Ρούσσος είναι ένας δήμαρχος που διανύει την τρίτη του θητεία στο τιμόνι του Δήμου Χαλανδριόυ. Αυτό δείχνει ότι οι πολίτες τον εμπιστεύονται και όπως λένε οι δημότες Χαλανδρίου “κάνει καλά την δουλειά του” . Παρά την εμπειρία του και την προνοητικότητα που έχει δείξει στην αντιμετώπιση προβλημάτων στον Δήμο Χαλανδρίου, τον περασμένο Αύγουστο κλήθηκε να αντιμετωπίσει μια απροσμενη καταστροφική πυρκαγιά, ερχόμενη απο μακρινή δασική περιοχή της Αττικής. Ας δούμε τι μας είπε μεταξύ των άλλων ερωτήσεων της έρευνας του OnCamera.gr .
Της Εβίτας Χρυσολούρη
1. Αυτό το καλοκαίρι ο Δήμος Χαλανδρίου ήρθε αντιμέτωπος με μια καταστροφική πυρκαγιά την 12η Αυγούστου, πρωτοφανή για τα ιστορικά δεδομένα. Λειτούργησε η εφαρμογή του νέου νόμου “περί ευθύνης και μέτρων πρόληψης των Δήμων” στην περίπτωση του Δήμου σας?
Σ.Ρ. Ο Δήμος Χαλανδρίου βρέθηκε αντιμέτωπος με μια φωτιά που διένυσε 50 χλμ. και πέρασε τρία βουνά για να σβήσει στην Αναπαύσεως. Εφαρμόσαμε κατά γράμμα το επιχειρησιακό σχέδιο της Πολιτικής Προστασίας για την απομάκρυνση των κατοίκων από το Άνω Πάτημα, μετά τη ρητή εντολή εκκένωσης από το 112 και κάναμε αυτό που έπρεπε σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες. Γνωρίζουμε όλοι ότι οι δήμοι δεν έχουν αρμοδιότητα πυρόσβεσης. Αυτό το κάνει η Πυροσβεστική. Ο ρόλος των δήμων είναι βοηθητικός. Δυστυχώς, είχαμε μια νεκρή γυναίκα, η οποία άγνωστο για ποιο λόγο δεν εγκατέλειψε τη βιοτεχνία που δούλευε, παρότι είχε δοθεί εντολής εκκένωσης από τις 2 το μεσημέρι από το 112 και το επιχειρησιακό κέντρο της Πολιτικής Προστασίας.
Τώρα όλες οι δυνάμεις μας και οι πόροι πρέπει να κατευθυνθούν στην αποκατάσταση της μεγάλης καταστροφής. Κρίνουμε ότι πρέπει να γίνουν συγκεκριμένα πράγματα, τα όποια είχαμε την ευκαιρία να τα θέσουμε και στον πρωθυπουργό κατά τη σύσκεψη του κυβερνητικού επιτελείου με τους δημάρχους των πυρόπληκτων περιοχών. Απαιτούνται έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης προκειμένου να αντιμετωπιστούν πλημμυρικά φαινόμενα, τα οποία θα είναι η πιο σοβαρή επίπτωση της πυρκαγιάς. Ειδικότερα για το Χαλάνδρι, είναι ανάγκη να προχωρήσει άμεσα η διευθέτηση του ρέματος Βριλησσού, στη μελέτη της οποίας έχει συμβάλει ο Δήμος και εκκρεμεί η έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, και βέβαια η κατασκευή συμπληρωματικού δικτύου ομβρίων υδάτων στο Πάτημα, για το οποίο έχουμε υποβάλλει ώριμη μελέτη προκειμένου να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση.
Καίριας σημασίας είναι και η ορθή πολεοδομική και χωροταξική οργάνωση. Στην πρόσφατη πυρκαγιά, οι μεγαλύτερες καταστροφές έγιναν στην εκτός σχεδίου περιοχή πέριξ του νεκροταφείου, όπου δεν υπάρχει το αναγκαίο οδικό δίκτυο και επικρατεί αναρχία στις χρήσεις γης. Για την εν λόγω περιοχή, ο Δήμος Χαλανδρίου έχει ολοκληρώσει την πολεοδομική μελέτη και προχωρά το φθινόπωρο σε ανάρτηση, σίγουρα όμως απαιτείται το ξεμπλοκάρισμα των περίπλοκων γραφειοκρατικών διαδικασιών, για να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος.
2. Πως αντιμετωπίζετε το πρόβλημα της υποχρηματοδότησης στους Δήμους; Έχετε προβεί σε κάποιο στρατηγικό σχεδιασμό για την εξασφάλιση πόρων για τα δημόσια έργα;
Σ.Ρ.: Ο Δήμος Χαλανδρίου από το 2014, που έχει αναλάβει η σημερινή διοίκηση, έχει προχωρήσει στην εκπόνηση σειράς μελετών και έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση πολλών εκατομμυρίων από την ΕΕ, την Περιφέρεια, το Πράσινο Ταμείο, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, τα προγράμματα «Φιλόδημος» και «Αντώνης Τρίτσης». Είναι χαρακτηριστικό ότι ποσοστό μεγαλύτερο του 75% του Τεχνικού Προγράμματος υλοποιείται, τα τελευταία χρόνια, από εξωτερικές πηγές χρηματοδότησης και λιγότερο του 25% από το ταμείο του Δήμου.
3. Υπάρχει συνεργασία με τους δήμους και σε ποιο επίπεδο; Επιδιώκετε τη συνεργασία και τη σύμπραξη των δήμων της περιοχής σας στην διεκδίκηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων και σε ποιο ιδιαίτερο θέμα;
Σ.Ρ.: Στο Χαλάνδρι υλοποιούνται αυτή τη στιγμή 6 ευρωπαϊκά προγράμματα, στο πλαίσιο των οποίων υπάρχει στενή συνεργασία με πολλούς ευρωπαϊκούς δήμους. Παράλληλα έχουν κατατεθεί προτάσεις για άλλα 8 προγράμματα και έχουμε ήδη λάβει έγκριση για το πρόγραμμα URBACT innovation transfer networks. Για τη διεκδίκηση αλλά και την υλοποίηση του προγράμματος Cultural Hidrant για την αναβίωση του Αδριάνειου Υδραγωγείου ο Δήμος συνεργάστηκε στενά με επτά εταίρους, μεταξύ των οποίων η ΕΥΔΑΠ, το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πάντειου Πανεπιστημίου και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αν. Αττικής.
4. Τον τελευταίο καιρό έχουμε αυξανόμενα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας, βίας ανηλίκων, σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών – σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει η αστυνομία. Μάλιστα παρά την αυστηροποίηση του νόμου για την ενδοοικογενειακή βία, τα νέα στοιχεία δείχνουν τεράστια αύξηση των περιστατικών. Η κοινωνική υπηρεσία του Δήμου πώς παρεμβαίνει προκειμένου να βοηθήσει και πως αντιμετωπίζετε ως τοπική αυτοδιοίκηση αυτό το κοινωνικό πρόβλημα;
Σ.Ρ.: Στην πόλη λειτουργεί, από το 2013, το Συμβουλευτικό Κέντρο Γυναικών που παρέχει υποστήριξη σε γυναίκες θύματα έμφυλης βίας και πολλαπλών διακρίσεων. Αποτελεί το μοναδικό εξειδικευμένο πλαίσιο υποστήριξης γυναικών θυμάτων βίας στη Β.Α. παρέχει τις υπηρεσίες του δωρεάν. Σε ό,τι αφορά τα θέματα βίας μεταξύ των ανηλίκων, αύξησης της επιθετικότητας και της εγκληματικότητας, που αποτελούν έκφανση μιας κοινωνίας που ασφυκτιά υπό το βάρος της ανέχειας, των αυξανόμενων ανισοτήτων, της κοινωνικής αδικίας και της καταβαράθρωσης των ηθικών αξιών, απαιτείται αλλαγή πολιτικών σε επίπεδο κεντρικού κράτους. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να διαμορφώσει τέτοιες πολιτικές.
5. Σε ποια πεδία βλέπετε να υπάρχει ανάγκη για συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα; Ποιές ανάγκες δεν καλύπτονται με το ήδη υπάρχον προσωπικό; Η εξαγγελία για επιτάχυνση των διαδικασιών πρόσληψης μόνιμου προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ -όπως εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στο πρόσφατο Υπουργικό Συμβούλιο- θα λύσει το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού στους Δήμους?
Σ.Ρ.: Οι ελλείψεις σε προσωπικό γίνονται όλο και πιο δυσβάσταχτες, καθώς συνεχίζεται η μεταφορά αρμοδιοτήτων στους δήμους, χωρίς την αντίστοιχη εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων και χωρίς προσλήψεις. Οι ανάγκες είναι μεγάλες στους τομείς της Πολιτικής Προστασίας και των Τεχνικών Υπηρεσιών, και εκτιμούμε ότι δύσκολα θα καλυφθούν από τις εξαγγελθείσες προσλήψεις.
6. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι Δήμοι είναι πιο κοντά στους πολίτες έχοντας μια άμεση επαφή και εικόνα για την καθημερινότητά τους. Πως καταγράφετε την ακρίβεια στην καθημερινότητα των δημοτών σας και με ποιο τρόπο οι Δήμοι θα μπορούσαν να ελαφρύνουν τα έξοδα μιας οικογένειας;
Σ. Ρ.: Η Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί προφανώς να διαμορφώσει πολιτικές παραγωγικής ανασυγκρότησης για την αντιμετώπιση της φτώχειας και της δυσχερούς οικονομικής κατάστασης, λόγω της ακρίβειας και των χαμηλών μισθών, την οποία βιώνει επί σειρά ετών μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας, και στο Χαλάνδρι. Εκείνο που μπορούν να κάνουν οι δήμοι, και το κάνουμε, είναι να στηρίζουμε σταθερά τους ασθενέστερους με ένα ευρύ δίκτυο κοινωνικών υπηρεσιών όπως το Κοινωνικό Παντοπωλείο – Συσσίτιο, το Κοινωνικό Φαρμακείο, η Επιτροπή Επανασύνδεσης Ηλεκτρικού Ρεύματος κ.α. Παράλληλα, στο Χαλάνδρι, εφαρμόζεται σειρά απαλλαγών από τα δημοτικά τέλη και από τις συνδρομές στα αθλητικά και πολιτιστικά προγράμματα του Δήμου, με βάση εισοδηματικά κριτήρια, και πλήρης απαλλαγή από τα τροφεία των παδικών σταθμών για εισοδήματα έως 25.000 ευρώ. Τέλος, για την αντιμετώπιση οξυμένων κοινωνικών προβλημάτων, ο Δήμος διαθέτει οικονομικά βοηθήματα, το ύψος των οποίων ξεπέρασε τις 900.000 την περίοδο 2015 -2022.
www.oncamera.gr