Σε μια δύσκολη προσαρμογή που θα επηρεάσει εργαζομένους και συνθήκες εργασίας θα οδηγηθούν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, αμέσως μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος εθελουσίας εξόδου.
Την περίοδο αυτή βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου των εργαζομένων, με τη διοίκηση της εταιρείας να υλοποιεί το πλάνο μετασχηματισμού που οδηγεί με γοργά βήματα τα Ταχυδρομεία στην επόμενη ημέρα, όταν, όπως όλα δείχνουν, θα λειτουργούν με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Μια εξέλιξη που δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη, μια και στο βάθος των σχεδιασμών για τα ΕΛΤΑ περιλαμβάνεται και η ιδιωτικοποίηση τους.
Ήδη μέσα στον Ιανουάριο «έκλεισε» η νέα συλλογική σύμβαση εργασίας που περιλαμβάνει περικοπές των αποδοχών κατά 8%, αλλά και την κατάργηση σειράς προνομίων και επιδομάτων για τους εργαζομένους, που «ψαλιδίζουν» τις εισπράξεις τους. Παράλληλα άρχισε να εφαρμόζεται το νέο σύστημα διανομής D+3, από το οποίο θα προκύψουν και οι νέες ανάγκες προσωπικού για την εταιρεία, το λεγόμενο «αναγκαίο προσωπικό», που θα είναι σημαντικά περιορισμένο σε σχέση με το σημερινό.
Σχεδόν ταυτόχρονα διαμορφώνεται και το νέο οργανόγραμμα που προβλέπει σημαντικές περικοπές στο δίκτυο και κατ’ επέκταση σε αριθμό εργαζομένων. Η επαύριον του μετασχηματισμού για τον όμιλο ΕΛΤΑ (Ελληνικά Ταχυδρομεία και ΕΛΤΑ Courier) προβλέπει περιορισμό του προσωπικού από τους 7,5 χιλιάδες υπαλλήλους σήμερα, σε όχι περισσότερους από 4,5 χιλιάδες.
Το νέο οργανόγραμμα, στη βάση του νέου μοντέλου διανομής, προβλέπει κατάργηση και συγχώνευση περιφερειακών διοικήσεων και την αναδιάρθρωση του δικτύου. Από τα 650 ιδιόκτητα (ιδιο λειτουργόμενα) καταστήματα που υφίστανται σήμερα, μόνο τα 200 θα παραμείνουν στην ιδιοκτησία των ΕΛΤΑ. Από τα υπόλοιπα, τα περισσότερα θα περάσουν σε ιδιώτες οι οποίοι θα αναλάβουν και τη διανομή στις περιοχές κάλυψης του καταστήματος.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει παραδοθεί στην διοίκηση της εταιρείας η πρώτη φάση της μελέτης για το αναγκαίο προσωπικό (όπως προκύπτει από το νέο μοντέλο διανομής), η οποία προβλέπει 700 θέσεις εργασίας λιγότερες μόνο στο δίκτυο της διανομής. Οι επόμενες φάσεις της μελέτης για το αναγκαίο προσωπικό θα πρέπει να αναμένονται μέσα στους επόμενους 1-2 μήνες και εκτιμάται πως θα περιορίσουν ακόμη περισσότερο το αναγκαίο προσωπικό των ΕΛΤΑ, με εκατοντάδες εργαζόμενους να θεωρούνται πια, πλεονάζοντες.
Το σύστημα διανομής
Όλα αυτά θεωρούνται δεδομένα, σε μια στιγμή που παράλληλα έχει ανοίξει στο πλαίσιο της ΕΕΕΤ και το ενδεχόμενο προσαρμογής στο σύστημα διανομής D+5. Δηλαδή ένα «αραιότερο» σύστημα διανομής της αλληλογραφίας, το οποίο όμως είναι συμβατό με τις προϋποθέσεις της καθολικής υπηρεσίας και εφαρμόζεται ήδη σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Μια τέτοια εξέλιξη θα συνοδευθεί από περαιτέρω συρρίκνωση του δικτύου και βέβαια του προσωπικού. Αυτή θα πρέπει να υπολογίζεται σε περίπου 1.500 άτομα τα οποία το πιθανότερο είναι ότι επίσης θα οδηγηθούν να αναζητήσουν μία θέση του επιπέδου των επαγγελματικών τους προσόντων, στο ευρύτερο δημόσιο.
Επιπλέον, στην κατεύθυνση «εκλογίκευσης» της λειτουργίας των ΕΛΤΑ και τους περιορισμού του μισθολογικού κόστους, κατά πληροφορίες αναμένεται να καταργηθούν τα λεγόμενα «νυκτερινά». Δηλαδή οι εκτός ωραρίου βάρδιες και η σχετική επιπλέον αμοιβή που επιβαρύνει το μισθολογικό κόστος με περίπου ένα επιπλέον μισθό κάθε μήνα. Προς κατάργηση οδεύει και το σύστημα των «έκτακτων αμοιβών» (για εργασία τα Σαββατοκύριακα) αλλά και ορισμένα επιδόματα που πλέον δεν δικαιολογούνται από τις συνθήκες και θα μπορούσαν να κριθούν έως και προκλητικά.
Υπό εξέταση από τη διοίκηση, τέλος, βρίσκεται και ο ιδιόκτητος στόλος φορτηγών οχημάτων. Στα προτάσεις που εξετάζονται περιλαμβάνεται ο δραστικός περιορισμός του μαζί με αυτόν και των οδηγών τους, και η ανάθεση του σχετικού έργου σε ιδιώτες.
Εάν όλα αυτά τα μέτρα δεν οδηγήσουν στην απαιτούμενη προσαρμογή του μισθολογικού κόστους, ώστε ο οργανισμός να καταστεί βιώσιμος, τότε για τα ΕΛΤΑ ανοίγει ένα ακόμη πιο επώδυνο ενδεχόμενο: η περαιτέρω περικοπή της μισθοδοσίας κατά 15%. Σημειώνεται ότι αυτή θα ακολουθεί το 8% της νέας ΣΣΕ, αλλά και το 13% το οποίο είχε εφαρμοσθεί προ διετίας. Συνολικά δηλαδή μία συνολική μείωση της τάξης του 35% στις αποδοχές, στην οποία θα πρέπει να προστεθούν και τα καταργημένα επιδόματα.
Σε κάθε περίπτωση για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, η επόμενη ημέρα θα είναι εκ των πραγμάτων «πιεστική» μια και προς την κατεύθυνση αυτή πιέζει και η διοίκηση της ΕΕΣΥΠ. Υπενθυμίζεται ότι το «Υπερταμείο» είναι ο βασικός μέτοχος των ΕΛΤΑ που διέθεσε τα 100 εκατ. ευρώ της πρόσφατης αύξησης κεφαλαίου στα Ελληνικά Ταχυδρομεία προκειμένου αυτά να διατηρηθούν στη ζωή και να προχωρήσει ο μετασχηματισμός τους. Και για το λόγο αυτό αναμένει και τα σχετικά αποτελέσματα της «επένδυσης» του, τα οποία άλλωστε μεταφέρονται και στα αποτελέσματα της ΕΕΣΥΠ.
newmoney.gr