Ανακάλυψη κλεμμένου πίνακα Ναζί στην Αργεντινή
Ένας πίνακας που είχε κλαπεί από έναν Εβραίο έμπορο τέχνης κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου βρέθηκε μέσω μιας αγγελίας πώλησης ακινήτου στην Αργεντινή. Το έργο, γνωστό ως «Πορτρέτο μιας Κυρίας» (Portrait of a Lady), δημιουργήθηκε από τον Vittore Ghislandi το 1743 και απεικονίζει την Κοντέσα Colleoni. Στην αγγελία που δημοσιεύτηκε από την εταιρεία Robles Casas & Campos, ο πίνακας φαινόταν να κρέμεται πάνω από έναν καναπέ, όπως αναφέρει η εφημερίδα Telegraph.
Επιβεβαίωση αυθεντικότητας του πίνακα
Ειδικοί της τέχνης, οι οποίοι εξέτασαν τις φωτογραφίες του πίνακα, δήλωσαν στην ολλανδική εφημερίδα AD ότι πιστεύουν πως πρόκειται για το αυθεντικό έργο που εκλάπη από τους Ναζί. Η εκτίμησή τους βασίζεται στις διαστάσεις του πίνακα και στην απουσία κινήτρου για πλαστογράφηση. Οι Annelies Kool και Perry Schrier από την Υπηρεσία Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ολλανδίας τόνισαν ότι «δεν υπάρχει κανένας λόγος να πιστεύουμε ότι αυτό είναι αντίγραφο», προσθέτοντας ότι η τελική επιβεβαίωση μπορεί να γίνει μόνο με την εξέταση του πίσω μέρους του πίνακα, όπου ενδέχεται να υπάρχουν σημάδια ή ετικέτες που να επιβεβαιώνουν την προέλευσή του.
Η ιστορία του πίνακα και η κλοπή του
Το «Πορτρέτο μιας Κυρίας» ανήκε στον Ολλανδοεβραίο συλλέκτη Jacques Goudstikker, ο οποίος ήταν γνωστός για την υποστήριξή του στους Εβραίους κατά τη διάρκεια του πολέμου. Αφού βοήθησε πολλούς να διαφύγουν από τους Ναζί, ο Goudstikker πέθανε στη θάλασσα προσπαθώντας να διαφύγει στη Βρετανία. Έρευνα του 2006 αποκάλυψε ότι τουλάχιστον 800 έργα τέχνης του είχαν κατασχεθεί ή αποκτηθεί με πίεση από τους Ναζί, χαρακτηριζόμενα ως «λεηλατημένα». Αν και οι ερευνητές κατάφεραν να ανακτήσουν περισσότερα από 200 έργα, πολλά, συμπεριλαμβανομένου του «Πορτρέτου μιας Κυρίας», παρέμειναν χαμένα και καταχωρήθηκαν σε διεθνείς και ολλανδικές λίστες χαμένων έργων τέχνης.
Η έρευνα για την προέλευση του πίνακα οδήγησε τους δημοσιογράφους της AD στον Friedrich Kadgien, οικονομικό σύμβουλο του Ναζί αξιωματούχου Hermann Goering, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τη χρηματοδότηση των πολεμικών επιχειρήσεων των Ναζί μέσω της κλοπής έργων τέχνης και διαμαντιών. Μετά τον πόλεμο, ο Kadgien διέφυγε στην Αργεντινή, όπου και πέθανε το 1979. Το σπίτι που διαφημιζόταν στην αγγελία ανήκε σε μία από τις κόρες του Kadgien.
Όταν οι δημοσιογράφοι ρώτησαν την κόρη του Kadgien για τον πίνακα, εκείνη δήλωσε ότι δεν γνώριζε τίποτα γι’ αυτόν και ότι ήταν πολύ απασχολημένη για να απαντήσει στις ερωτήσεις τους. Η ανακάλυψη αυτή έχει προκαλέσει έντονο ενδιαφέρον και συζητήσεις σχετικά με την τύχη των κλεμμένων έργων τέχνης κατά τη διάρκεια του πολέμου.