
Αυστηρότερα μέτρα για οδική ασφάλεια: Αλκοτέστ και κράνη υποχρεωτικά
Η κυβέρνηση στοχεύει στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, ένα ζήτημα που έχει γίνει επιτακτική ανάγκη. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επανειλημμένα έχει τονίσει ότι η μείωση των θυμάτων στους δρόμους της χώρας είναι προτεραιότητα, καθώς οι αριθμοί των νεκρών σε ορισμένα Σαββατοκύριακα ξεπερνούν τους θανάτους από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί.
Στρατηγική για τη σωτηρία ζωών
Για το λόγο αυτό, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έχει λάβει την εντολή να προχωρήσει άμεσα σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ακόμα κι αν αυτό προκαλέσει δυσαρέσκεια σε κάποιους πολίτες. Ο στόχος είναι σαφής: να σωθούν ζωές. Ήδη οι πρώτες αλλαγές που εισάγει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, με αυξημένα πρόστιμα και εντατικούς ελέγχους από την Τροχαία, φαίνεται να αποδίδουν καρπούς. Σύμφωνα με τα δεδομένα, το 2025 αναμένεται να είναι η καλύτερη χρονιά της τελευταίας τεσσαρακονταετίας όσον αφορά τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Ελπιδοφόρα στοιχεία και νέα μέτρα
Τα προκαταρκτικά στοιχεία για τους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα το πρώτο δεκάμηνο του 2025 είναι ενθαρρυντικά. Σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, παρατηρείται πτώση 18,6%, που ισοδυναμεί με 104 λιγότερους θανάτους στους δρόμους. Αν και αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα, η κυβέρνηση δεν σκοπεύει να επαναπαυθεί σε μια μόνο χρονιά με θετικά αποτελέσματα. Σκοπός της είναι η σταθερή βελτίωση και η μετατροπή της μείωσης των τροχαίων σε μόνιμο φαινόμενο.
Στο πλαίσιο αυτό, έχει προετοιμαστεί ένα νέο πακέτο μέτρων που αναμένεται να εφαρμοστεί το πρώτο τετράμηνο του 2026. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο περιλαμβάνει καινοτόμες λύσεις που δεν έχουν εφαρμοστεί ξανά στη χώρα μας, και σε ορισμένες περιπτώσεις ούτε καν στην Ευρώπη.
Κράνη και αλκοόλ: Νέα τεχνολογία για την οδική ασφάλεια
Μια από τις πιο σημαντικές προτάσεις αφορά τη χρήση κράνους στις μοτοσυκλέτες. Το υπουργείο εξετάζει την υποχρεωτική εγκατάσταση ενός μηχανισμού που θα εμποδίζει τη μηχανή να εκκινήσει αν ο αναβάτης δεν φορά κράνος. Αυτή η τεχνολογία έχει ήδη δοκιμαστεί και βασίζεται σε έναν ειδικό αισθητήρα που, σε συνδυασμό με την τεχνητή νοημοσύνη, αναγνωρίζει αν ο οδηγός είναι προστατευμένος. Το κόστος της εγκατάστασης υπολογίζεται γύρω στο 1 εκατομμύριο ευρώ, και το σύστημα θα μπορεί να εφαρμοστεί σε μοτοσικλέτες κατασκευής από το 2000 και μετά.
Ανάλογη είναι και η πρόταση για το αλκοόλ. Σε περίπτωση που ένας οδηγός βρεθεί να έχει υπερβεί το επιτρεπόμενο όριο, θα μπορεί να τοποθετείται στο όχημά του μια ειδική συσκευή, το λεγόμενο «alcohol interlock». Αυτή η συσκευή απαιτεί από τον οδηγό να φυσήξει πριν την εκκίνηση του αυτοκινήτου. Αν ανιχνευτεί αλκοόλ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο, ο κινητήρας δεν θα ενεργοποιείται. Αυτή η μέθοδος έχει ήδη εφαρμοστεί σε χώρες όπως η Σουηδία και το Βέλγιο, με θετικά αποτελέσματα στη μείωση των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων που προκαλούνται από μέθη.
Επιπλέον, το υπουργείο εξετάζει κίνητρα για να ενθαρρύνει τους παραβάτες να δεχτούν την τοποθέτηση της συσκευής, όπως η άμεση επιστροφή του διπλώματος, εφόσον ο οδηγός συμφωνήσει να χρησιμοποιεί το «alcohol interlock» για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Αξιοσημείωτο είναι ότι αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιείται ήδη στα νέα λεωφορεία του ΟΑΣΑ, όπου είναι υποχρεωτική για τους επαγγελματίες οδηγούς.














