Επιταχύνονται οι διαδικασίες εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ

Επιταχύνονται οι διαδικασίες εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ

Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό εισέρχεται σε μια κρίσιμη φάση ανανέωσης του στόλου του, καθώς ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ 200 ΗΝ της κλάσης «Ύδρα» βρίσκεται στο επίκεντρο. Οι φρεγάτες αυτές περιλαμβάνουν τη Φ/Γ «Ύδρα» (F-452), τη Φ/Γ «Σπέτσαι» (F-453), τη Φ/Γ «Ψαρά» (F-454) και τη Φ/Γ «Σαλαμίς» (F-455).

Σαφές χρονοδιάγραμμα για τον εκσυγχρονισμό

Η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αφήνοντας πίσω τις καθυστερήσεις του παρελθόντος, έχει θέσει έναν σαφή στόχο: μέχρι το τέλος του 2025, δηλαδή εντός δύο μηνών, να ολοκληρωθούν οι τρεις κύριες συμβάσεις του προγράμματος. Έτσι, οι εργασίες αναβάθμισης των φρεγατών αναμένεται να ξεκινήσουν στα ελληνικά ναυπηγεία το 2026.

Εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2030, διασφαλίζοντας ότι οι φρεγάτες θα παραμείνουν αξιόμαχες τουλάχιστον μέχρι το 2040. Ας δούμε αναλυτικά τις τρεις συμβάσεις που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα.

Οι τρεις βασικές συμβάσεις

Η πρώτη σύμβαση αφορά την εταιρεία Thales Nederland, η οποία θα προμηθεύσει τα νέα ηλεκτρονικά συστήματα και το σύστημα μάχης των πλοίων. Στις προμήθειες περιλαμβάνονται το νέο Κέντρο Διοίκησης TACTICOS II, το πολυδιάστατο ραντάρ NS-110 τύπου AESA και τα συστήματα ελέγχου πυρός STIR 1.2. Το νέο ραντάρ θα επιτρέπει την αποτελεσματική ανίχνευση στόχων, ακόμη και μικρών, όπως τα UAV και οι πύραυλοι Cruise, ενώ θα εξασφαλίσει πλήρη συνεργασία με τα σύγχρονα μέσα του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας, όπως οι φρεγάτες Belh@rra και τα Rafale που παραλαμβάνονται αυτή την περίοδο.

Το δεύτερο σκέλος του προγράμματος αφορά την ελληνική εταιρεία SSMART, η οποία θα αναλάβει την εγκατάσταση, τη διασύνδεση και την πιστοποίηση των συστημάτων στα πλοία. Αυτή θα είναι ο κρίκος σύνδεσης ανάμεσα στον προμηθευτή των ηλεκτρονικών και στα ναυπηγεία, διασφαλίζοντας ότι το πρόγραμμα θα προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις.

Η τρίτη σύμβαση περιλαμβάνει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, όπου θα πραγματοποιηθούν οι ναυπηγικές και μηχανολογικές εργασίες. Εκεί θα γίνει η φυσική αναβάθμιση των πλοίων, από την αποξήλωση παλαιών συστημάτων μέχρι την εγκατάσταση των νέων και τις τελικές δοκιμές. Η επιλογή της φρεγάτας που θα μπει πρώτη στα ναυπηγεία δεν έχει ακόμη καθοριστεί, αν και η Φ/Γ «Ύδρα» φαίνεται να έχει ένα θεωρητικό πλεονέκτημα λόγω της ηλικίας της.

Συμπληρωματικά έργα και συντονισμός

Εκτός από τις τρεις βασικές συμβάσεις, προχωρούν και άλλες μικρότερες εργασίες που θα εξασφαλίσουν την έγκαιρη διαθεσιμότητα όλων των υλικών. Ανάμεσα σε αυτές περιλαμβάνονται ο εκσυγχρονισμός των κύριων πυροβόλων Mk45, η τοποθέτηση του νέου πυροβόλου Sovraponte 76 χιλιοστών στην πρύμνη, και η εγκατάσταση του ελληνικής σχεδίασης συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ». Όλα αυτά θα γίνουν νωρίτερα, ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην παραγωγή.

Για την ομαλή εξέλιξη του προγράμματος, έχει δημιουργηθεί μια κοινή ομάδα συντονισμού με εκπροσώπους του Πολεμικού Ναυτικού, της Thales, της SSMART και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, η οποία θα παρακολουθεί την πρόοδο και θα επιλύει άμεσα τυχόν ζητήματα που προκύπτουν.

Αφού ολοκληρωθεί η αναβάθμιση, οι ΜΕΚΟ θα διαθέτουν σύγχρονα ραντάρ, βελτιωμένες δυνατότητες αντιαεροπορικής άμυνας και καλύτερες ανθυποβρυχιακές ικανότητες. Έτσι, θα είναι σε θέση να λειτουργούν δικτυοκεντρικά, σε πλήρη συνεργασία με τις νέες Belh@rra, τις πυραυλακάτους Super Vita και τα μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας.

Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στοιχεία επικοινωνίας

Μέλος του emedia

© 2025 – ONCAMERA.gr