
Τα πλεονεκτήματα του ορίου ταχύτητας 30 χλμ/ώρα
Πολλές ευρωπαϊκές πόλεις έχουν αρχίσει να εφαρμόζουν το όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα, με στόχο την αύξηση της οδικής ασφάλειας. Μελέτες που διεξήχθησαν σε πόλεις όπως οι Βρυξέλλες, το Παρίσι και η Ζυρίχη, έχουν δείξει ότι η μείωση των ορίων ταχύτητας έχει θετική επίδραση στην ασφάλεια των δρόμων, μειώνοντας την πιθανότητα ατυχημάτων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, η εφαρμογή του ορίου των 30 χλμ/ώρα έχει οδηγήσει σε μείωση 23% στα τροχαία ατυχήματα, 37% στους θανάτους και 38% στους τραυματισμούς. Επιπλέον, τα χαμηλότερα όρια ταχύτητας προσφέρουν και περιβαλλοντικά οφέλη, καθώς οι εκπομπές ρύπων μειώνονται κατά μέσο όρο 18%, ενώ η ηχορύπανση και η κατανάλωση καυσίμου μειώνονται κατά 2,5 dB και 7% αντίστοιχα. Αυτό σημαίνει ότι οι οδηγοί απολαμβάνουν καλύτερη απόδοση καυσίμου και μειωμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Ενθάρρυνση εναλλακτικών μετακινήσεων
Οι μελέτες, συμπεριλαμβανομένης μιας από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, προτείνουν στους πολίτες να επιλέξουν το περπάτημα, την ποδηλασία και τις δημόσιες συγκοινωνίες ως εναλλακτικές μετακινήσεις. Αυτό θα συμβάλλει στη δημιουργία ενός πιο ασφαλούς και βιώσιμου αστικού περιβάλλοντος. Σημαντικός στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την περίοδο 2021-2030 είναι η μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα και σοβαρούς τραυματισμούς, με τελικό στόχο τους «μηδενικούς θανάτους στους δρόμους» μέχρι το 2050.
Μείωση θορύβου και βελτίωση της ποιότητας ζωής
Η ανάλυση των πλεονεκτημάτων των χαμηλών ορίων ταχύτητας αποδεικνύει ότι οι χαμηλότερες ταχύτητες μπορούν να προσφέρουν άμεσα οφέλη για το περιβάλλον, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων. Τα υψηλότερα όρια ταχύτητας σε αστικά περιβάλλοντα συνδέονται με απότομες επιταχύνσεις και φρεναρίσματα, ενώ η πιο ήρεμη οδήγηση μπορεί να μειώσει τις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, πτητικών οργανικών ενώσεων και οξειδίων του αζώτου. Η κυκλοφορία είναι η κύρια πηγή ηχορύπανσης στις πόλεις, αντιπροσωπεύοντας το 80% όλων των πηγών θορύβου. Σε περιοχές όπου οι ταχύτητες κυμαίνονται από 30 έως 60 χλμ/ώρα, η μείωση του ορίου ταχύτητας κατά 10 χλμ/ώρα μπορεί να μειώσει τα επίπεδα θορύβου έως και 40%.
Στις περιοχές με υψηλή κυκλοφορία, οι πολίτες μπορεί να αισθάνονται ανασφάλεια και να αποφεύγουν το περπάτημα, περιορίζοντας τις μετακινήσεις τους. Αυτό μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ικανότητα των παιδιών να διασχίζουν τους δρόμους με ασφάλεια για να φτάσουν στο σχολείο τους.
Παρά τις ανησυχίες σχετικά με την αύξηση των χρόνων ταξιδιού και την κυκλοφοριακή συμφόρηση, έρευνες έχουν δείξει ότι οι επιπτώσεις αυτές κυμαίνονται μεταξύ 3 και 5%. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η μείωση των ορίων ταχύτητας μπορεί να βελτιώσει τους χρόνους ταξιδιού, μειώνοντας τη συμφόρηση. Έτσι, παρά την ανησυχία ότι η μείωση των ορίων ταχύτητας μπορεί να επιβραδύνει τις μετακινήσεις, οι μελέτες δείχνουν ότι τα οφέλη στην ασφάλεια και άλλοι παράγοντες συχνά υπερτερούν των πιθανών αλλαγών στους χρόνους ταξιδιού.