Ανατροπή στην τέχνη: Το πορτρέτο της Μαρίας Αντουανέτας απεικονίζει την αδελφή της

Ανατροπή στην ιστορία της τέχνης

Μια πρόσφατη έρευνα έχει φέρει στο φως μια σημαντική ανατροπή σχετικά με ένα από τα πιο εμβληματικά πορτρέτα της Μαρίας Αντουανέτας, της τελευταίας βασίλισσας της Γαλλίας. Σύμφωνα με τη μελέτη της καθηγήτριας Κατρίνα Σέθ από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, το γνωστό παιδικό πορτρέτο που έχει δημιουργήσει ο ελβετός καλλιτέχνης Ζαν-Ετιέν Λιοτάρ δεν απεικονίζει την Αντουανέτα, αλλά την μεγαλύτερη αδελφή της, Μαρία Καρολίνα, η οποία αργότερα έγινε βασίλισσα της Νάπολης.

Η αποκάλυψη της καθηγήτριας Σέθ

Η καθηγήτρια Σέθ, κατά τη διάρκεια της έρευνάς της για το νέο της βιβλίο που εστιάζει στα πορτρέτα της Αντουανέτας, εντόπισε σημαντικές αναντιστοιχίες μεταξύ του χρονολογικού πλαισίου δημιουργίας του έργου και των λεπτομερειών που απεικονίζονται. Το πορτρέτο, που χρονολογείται από το 1762 και φυλάσσεται στο Μουσείο Τέχνης και Ιστορίας της Γενεύης, απεικονίζει ένα επτάχρονο κορίτσι να κρατά ένα υφαντικό σαΐτι, κοιτάζοντας τον θεατή με αποφασιστικότητα.

Η σημασία της ανακάλυψης

Οι ιστορικοί τέχνης είχαν θεωρήσει ότι το πορτρέτο αυτό ήταν μια πρώιμη ένδειξη της μοίρας της Αντουανέτας ως μελλοντικής βασίλισσας. Ωστόσο, η καθηγήτρια Σέθ παρατήρησε ότι το κορίτσι φορούσε ένα μετάλλιο ενός τάγματος ιπποσύνης που η Αντουανέτα δεν είχε αποκτήσει ακόμα, ενώ η αδελφή της το είχε ήδη. Αυτή η ανακάλυψη οδήγησε στο συμπέρασμα ότι τα πορτρέτα των δύο αδελφών είχαν πιθανώς ανταλλαχθεί λανθασμένα. Ένα δεύτερο σχέδιο του Λιοτάρ, το οποίο προηγουμένως θεωρούνταν ότι απεικόνιζε την Μαρία Καρολίνα, δείχνει ένα μικρό κορίτσι με ρόδο στο χέρι και διακριτικά σκουλαρίκια, στοιχεία που επανεμφανίζονται σε μεταγενέστερα πορτρέτα της Αντουανέτας.

Ο διευθυντής του μουσείου της Γενεύης, Μαρκ-Ολιβιέ Βαλερ, χαρακτήρισε αυτή την ανακάλυψη «ιδιαίτερα συγκινητική», καθώς «για πρώτη φορά μετά από 250 χρόνια, θα μπορέσουμε να δούμε τη Μαρία Αντουανέτα όπως πραγματικά ήταν, και όχι όπως νομίζαμε». Η Μαρία Αντουανέτα, που γεννήθηκε το 1755 στην Αυστρία, μεταφέρθηκε στη Γαλλία για να παντρευτεί τον Λουδοβίκο ΙΣΤ΄. Έζησε τη ζωή της στη πολυτέλεια των Βερσαλλιών, αλλά και τη φρίκη της Γαλλικής Επανάστασης, που οδήγησε στην εκτέλεσή της το 1793.

Αυτή η νέα αποκάλυψη δεν ανατρέπει μόνο την εικόνα της Αντουανέτας, αλλά και την ιστορική αφήγηση για το πώς οι μύθοι της εξουσίας δημιουργούνται και παρερμηνεύονται μέσω της τέχνης.

Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στοιχεία επικοινωνίας

Μέλος του emedia

© 2025 – ONCAMERA.gr