
Η επίδραση των ψηφιακών εκπομπών φαγητού στη διατροφή
Μια πρόσφατη μελέτη από ερευνητές στην Κορέα αποκαλύπτει πώς η αύξηση των ψηφιακών εκπομπών φαγητού, όπως οι Mukbang και Cookbang, επηρεάζει τη στιγμή, την επιλογή και τον τρόπο που οι άνθρωποι τρώνε. Η μελέτη αυτή, που δημοσιεύθηκε στο Frontiers in Nutrition, εξετάζει τη σύνδεση μεταξύ του περιεχομένου που σχετίζεται με το φαγητό στα κοινωνικά μέσα και των διατροφικών συμπεριφορών, ανάλογα με τον τύπο νοικοκυριού.
Η άνοδος των ψηφιακών εκπομπών φαγητού
Η αυξημένη διαθεσιμότητα ψηφιακού περιεχομένου που σχετίζεται με το φαγητό, όπως οι εκπομπές Mukbang, έχει γίνει παγκόσμιο φαινόμενο. Στην Κορέα, διάφορες εκπομπές φαγητού, όπως οι Mukbang, Cookbang και Sulbang, έχουν αποκτήσει τεράστια δημοτικότητα. Πολλοί παράγοντες συμβάλλουν στην αυξημένη θεαματικότητα αυτού του περιεχομένου, όπως η ενίσχυση της χρήσης ψηφιακών πλατφορμών όπως το Instagram και το YouTube, η αύξηση των νοικοκυριών ενός ατόμου και η στροφή προς την μοναχική κατανάλωση κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.
Επιπτώσεις στις διατροφικές συνήθειες
Αν και η παρακολούθηση περιεχομένου που σχετίζεται με το φαγητό παρέχει συναισθηματική σύνδεση και έμμεση ικανοποίηση, συνδέεται επίσης με υπερβολική όρεξη και ανθυγιεινές διατροφικές συμπεριφορές. Αυτό το ψηφιακό περιεχόμενο μπορεί να προάγει αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες, όπως η αύξηση του φαγητού εκτός σπιτιού, η κατανάλωση φαγητού αργά τη νύχτα και η παραγγελία φαγητού. Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η συχνή χρήση υπηρεσιών παράδοσης φαγητού και η κατανάλωση εκτός σπιτιού σχετίζονται με υψηλή πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών, αλατιού και ζάχαρης, αυξάνοντας τον κίνδυνο χρόνιων ασθενειών.
Η τρέχουσα μελέτη αξιολόγησε τη σύνδεση μεταξύ διαφορετικών τύπων περιεχομένου που σχετίζονται με το φαγητό, όπως οι Mukbang, Cookbang και Sulbang, και συγκεκριμένων διατροφικών συμπεριφορών, όπως η κατανάλωση φαγητού αργά τη νύχτα, η παραγγελία φαγητού και η κατανάλωση εκτός σπιτιού, μεταξύ των ενηλίκων στην Κορέα. Δεδομένου ότι τα νοικοκυριά ενός ατόμου συμμετέχουν σε αυτές τις συμπεριφορές, η μελέτη αυτή διαχωρίστηκε ανά τύπο νοικοκυριού, δηλαδή σε νοικοκυριά ενός ατόμου και πολυάριθμων ατόμων, προκειμένου να κατανοηθεί πώς το περιβάλλον διαβίωσης επηρεάζει τις διατροφικές συνήθειες.
Η τρέχουσα μελέτη συγκέντρωσε δεδομένα μέσω διαδικτυακής έρευνας χρησιμοποιώντας ερωτηματολόγια που αναπτύχθηκαν από τη Διεύθυνση Πρόληψης Καρκίνου του Εθνικού Κέντρου Καρκίνου. Βασισμένη σε αυτοαναφερόμενα δεδομένα, αυτή η έρευνα διεξήχθη από επαγγελματική εταιρεία έρευνας μεταξύ 10 και 23 Ιουλίου 2024. Το ερωτηματολόγιο συνδέθηκε με κοινωνικοδημογραφικά χαρακτηριστικά, διατροφικές συνήθειες, παράγοντες τρόπου ζωής και συχνότητα και πρότυπα παρακολούθησης περιεχομένου.
Σύμφωνα με την απογραφή του πληθυσμού της Κορέας το 2024, οι συμμετέχοντες επιλέχθηκαν χρησιμοποιώντας κατανεμημένη δειγματοληψία ανά φύλο, ηλικία και περιοχή. Η τρέχουσα μελέτη διατήρησε αναλογία 1:1 μεταξύ θεατών περιεχομένου και μη θεατών. Συνολικά, 1.270 άτομα που ολοκλήρωσαν την έρευνα λήφθηκαν υπόψη.
Η ομάδα της μελέτης κατηγοριοποιήθηκε σύμφωνα με την ηλικία (20–39 και 40–65 ετών), την περιοχή (μητροπολιτική ή μη), τον τύπο νοικοκυριού (νοικοκυριό ενός ατόμου και πολυάριθμο νοικοκυριό), τα επίπεδα εκπαίδευσης (γυμνάσιο ή κατώτερο και κολέγιο ή ανώτερο), την κατανάλωση αλκοόλ (μη καπνιστής ή νυν καπνιστής), το μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα, τη φυσική δραστηριότητα (ένταση άσκησης) και την κατάσταση παχυσαρκίας.
Ο αριθμός των τύπων περιεχομένου που παρακολουθήθηκαν κατηγοριοποιήθηκε σε 0, 1, 2 ή 3. Για κάθε τύπο περιεχομένου, εκτιμήθηκε η εβδομαδιαία συχνότητα παρακολούθησης. Οι συμμετέχοντες ανέφεραν τις διατροφικές τους συνήθειες, συμπεριλαμβανομένης της κατανάλωσης φαγητού αργά τη νύχτα, της κατανάλωσης εκτός σπιτιού και των παραγγελιών φαγητού. Οι αναλύσεις προσαρμόστηκαν για δημογραφικούς και παράγοντες τρόπου ζωής χρησιμοποιώντας πολυμεταβλητή λογιστική παλινδρόμηση.