
Η Τέιλορ Σουίφτ και η κυριαρχία της στη μουσική βιομηχανία
Η Τέιλορ Σουίφτ, η 35χρονη ποπ σταρ, έχει καταφέρει να ελέγξει απόλυτα την καριέρα της, τα δικαιώματά της και την δημόσια εικόνα της. Στις 19 Απριλίου 2024, κυκλοφόρησε τον 11ο δίσκο της, με τίτλο “The Tortured Poets Department”, ο οποίος περιλαμβάνει 31 κομμάτια γεμάτα εξομολογήσεις για αποτυχημένους έρωτες, απαντήσεις σε επικριτές και τις πιέσεις που προκύπτουν από τη διασημότητα. Παρά τις μέτριες έως απογοητευτικές κριτικές, το άλμπουμ κατέχει την πρωτοκαθεδρία στο Spotify ως το πιο πολυακουσμένο άλμπουμ σε μία μέρα στην ιστορία της πλατφόρμας.
Η επιτυχία και η στρατηγική της Σουίφτ
Στη Βρετανία, το άλμπουμ έκανε τις μεγαλύτερες πρώτες πωλήσεις των τελευταίων επτά ετών. Όταν πρόκειται για τη Σουίφτ, οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Ο νέος της δίσκος, “The Life of a Showgirl”, αναμένεται αύριο και ήδη πάνω από πέντε εκατομμύρια θαυμαστές τον έχουν προ-αποθηκεύσει. Οι βινυλιακές εκδόσεις του δίσκου εξαντλήθηκαν σε λιγότερο από μία ώρα. Στα 35 της, η Σουίφτ φαίνεται να είναι “πολύ μεγάλη για να αποτύχει”.
Ο έλεγχος της δημόσιας εικόνας
Αυτό που την ξεχωρίζει δεν είναι μόνο η μουσική της, αλλά και η ικανότητά της να έχει τον πλήρη έλεγχο της δημόσιας εικόνας της. Αποφεύγει τις συνεντεύξεις σε μεγάλα περιοδικά, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις, και οι πληροφορίες που μοιράζεται με τους θαυμαστές της προέρχονται κυρίως από τα social media ή τους στίχους της. Ακόμα και τον αρραβώνα της με τον αθλητή Τράβις Κέλσι τον ανακοίνωσε μέσω Instagram.
Το 2019, η Σουίφτ ήρθε σε σύγκρουση με την παλιά της δισκογραφική, όταν τα δικαιώματα των έξι πρώτων άλμπουμ της πωλήθηκαν στον μάνατζερ Σκούτερ Μπράουν. Αντί να υποκύψει, αντέδρασε επανηχογραφώντας όλα τα άλμπουμ της, λανσάροντάς τα ξανά με την ένδειξη “Taylor’s Version”. Με αυτόν τον τρόπο, υποχρέωσε ραδιόφωνα και τηλεοπτικές παραγωγές να χρησιμοποιούν τις εκδοχές που εκείνη ελέγχει, αποκτώντας έτσι τον πλήρη έλεγχο και στα «masters» και στα εκδοτικά δικαιώματα.
Φέτος, η ιστορία ολοκληρώθηκε όταν αγόρασε πίσω και τα αρχικά master rights, δηλώνοντας: “Όλη η μουσική που έγραψα μου ανήκει πια”. Η ιστορία της Σουίφτ είναι μια αφήγηση επιτυχίας, δύναμης και ελέγχου. Παρά τις επικρίσεις ότι οι κινήσεις της δεν είναι πάντα “Δαβίδ εναντίον Γολιάθ”, έχει αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τη μουσική βιομηχανία. Άλλοι καλλιτέχνες, όπως η Ζάρα Λάρσον, παραδέχονται ότι εμπνεύστηκαν από τη στάση της.
Σήμερα, η Σουίφτ έχει ξεπεράσει τα όρια μιας συνηθισμένης pop star. Έχει μετατραπεί σε brand, σε φαινόμενο πολιτισμού, και σε μια καλλιτέχνιδα που γράφει τους δικούς της κανόνες – και τους κερδίζει όλους.