
Η Γενιά Χ στην Ελλάδα και η Καταναλωτική Οικονομία
Μια πρόσφατη έρευνα από την NielsenIQ (NIQ), σε συνεργασία με το World Data Lab (WDL), αναλύει τις καταναλωτικές δαπάνες της Γενιάς Χ, που περιλαμβάνει άτομα που γεννήθηκαν μεταξύ 1965 και 1980. Η μελέτη, με τίτλο «The XFactor: Πώς η Γενιά Χ οδηγεί αθόρυβα τρισεκατομμύρια σε καταναλωτικές δαπάνες», αποκαλύπτει ότι οι Έλληνες της Γενιάς Χ συμβάλλουν περίπου στο 25% της συνολικής κατανάλωσης στη χώρα, ποσοστό ελαφρώς υψηλότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Παγκόσμια Σημασία της Γενιάς Χ
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Γενιά Χ αντιπροσωπεύει το 24% της καταναλωτικής δαπάνης, με συνολική αγοραστική δύναμη που φτάνει τα 15,2 τρισεκατομμύρια δολάρια, σχεδόν διπλάσια από τη συνολική κατανάλωση της Κίνας. Μέχρι το 2035, οι ετήσιες δαπάνες αυτής της γενιάς αναμένεται να φτάσουν τα 23 τρισεκατομμύρια δολάρια. Στην Ελλάδα και διεθνώς, η Γενιά Χ αναμένεται να αυξήσει τις δαπάνες της σε τρεις βασικές κατηγορίες: τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά, προϊόντα ομορφιάς και αλκοολούχα ποτά.
Καταναλωτικές Συνήθειες και Στάσεις
Ο Βάιος Δημοράγκας, διευθύνων σύμβουλος της NIQ για την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, τονίζει ότι η Γενιά Χ διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην καταναλωτική οικονομία. Πολλοί από αυτούς ισορροπούν τις ανάγκες των παιδιών και των ηλικιωμένων γονιών τους, ενώ συνεχίζουν να δαπανούν σε βασικά και lifestyle προϊόντα. Παρά τις διακυμάνσεις στην οικονομική ασφάλεια, η καταναλωτική τους δύναμη παραμένει ανθεκτική και η επιρροή τους αυξάνεται.
Η έρευνα δείχνει ότι οι περισσότεροι Έλληνες, συμπεριλαμβανομένων των μελών της Γενιάς Χ, δεν είναι ιδιαίτερα πιστοί σε μεγάλες μάρκες. Μόνο το 30% δηλώνει ότι προτιμά να αγοράζει γνωστά brands, ενώ το 40% επιλέγει απλώς αυτό που χρειάζεται χωρίς να δίνει έμφαση στη μάρκα. Το 17% προτιμά μικρότερα brands, ποσοστό που είναι υψηλότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Η Γενιά Χ στην Ελλάδα διατηρεί μια συντηρητική στάση απέναντι στα οικονομικά της. Το 66% δηλώνει ότι έχει χρήματα μόνο για τα βασικά, συγκριτικά με το 46% παγκοσμίως. Μόνο το 3% δηλώνει ότι μπορεί να ξοδεύει ελεύθερα, σε αντίθεση με το 11% των συνομηλίκων τους παγκοσμίως. Επίσης, είναι λιγότερο πιθανό να αγοράσουν premium προϊόντα σε σχέση με άλλες γενιές.
Η Γενιά Χ στην Ελλάδα είναι πιο επιφυλακτική στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ. Ωστόσο, οι κατασκευαστές τεχνολογίας και διαρκών αγαθών βλέπουν σε αυτή τη γενιά μια αναδυόμενη ευκαιρία, εστιάζοντας στην αξιοπιστία, τη διαφάνεια και την προστασία των δεδομένων.
Ο κ. Δημοράγκας επισημαίνει ότι, παρά τη θετική μακροοικονομική πορεία της Ελλάδας, οι καταναλωτές της Γενιάς Χ παραμένουν προσεκτικοί και στρατηγικοί. Επηρεάζουν τις αγορές πολλών γενεών και είναι ενεργοί στο omnichannel εμπόριο. Η πίστη τους δεν κερδίζεται εύκολα, απαιτεί συνέπεια, εμπιστοσύνη και απτή αξία. Οι μάρκες που επενδύουν στην αξιοπιστία και τις στρατηγικές εκπτώσεις θα είναι οι κερδισμένοι.