
Σαν σήμερα, 26 Σεπτεμβρίου, η Ελλάδα βιώνει μια από τις πιο τραγικές στιγμές στην ιστορία της ναυτιλίας
Πριν από 25 χρόνια, το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Εξπρές Σάμινα» προσέκρουσε στις βραχονησίδες «Πόρτες», μόλις 2 ναυτικά μίλια από την ακτή της Πάρου, με αποτέλεσμα να βυθιστεί και να χάσουν τη ζωή τους 81 άνθρωποι. Το πλοίο, που είχε κατασκευαστεί το 1966 στη Γαλλία, είχε υποστεί φθορές και υπήρχαν καταγγελίες για την αξιοπλοΐα του, καθώς χρησιμοποιούσε «πατέντες» που επηρεάζουν την ασφάλεια του.
Το μοιραίο βράδυ και οι συνθήκες του ναυαγίου
Το «Σάμινα» εκτελούσε το δρομολόγιο Πειραιάς, Πάρος, Νάξος, Ικαρία, Σάμος, Πάτμος και Λειψοί. Στις 26 Σεπτεμβρίου, περίπου στις 22:12, πλησίασε την Παροικιά και προσέκρουσε στις βραχονησίδες με ταχύτητα περίπου 18 κόμβους. Η σύγκρουση προκάλεσε ρήγμα μήκους τριών μέτρων στα δεξιά ύφαλα του πλοίου, με αποτέλεσμα το νερό να εισέλθει στο μηχανοστάσιο, προκαλώντας διακοπή ρεύματος και απώλεια ελέγχου. Ο πανικός επικράτησε καθώς το πλοίο έγειρε προς τα δεξιά και άρχισε η διαδικασία εκκένωσης.
Η διάσωση και οι συνέπειες
Οι επιχειρήσεις διάσωσης ξεκίνησαν σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, με ανέμους 7-8 μποφόρ, από πλοία του Λιμενικού και άλλους διασώστες. Ο απολογισμός ήταν βαρύς: 81 νεκροί και περίπου 457 διασωθέντες. Ανάμεσα στα θύματα ήταν και ο υπολιμενάρχης Πάρου, Δημήτρης Μάλαμας, ο οποίος υπέστη καρδιακή προσβολή κατά τη διάρκεια της διάσωσης. Μετά το ναυάγιο, η εισαγγελία Σύρου άσκησε ποινικές διώξεις κατά του πλοιάρχου και άλλων μελών του πληρώματος, ενώ η πλοιοκτήτρια εταιρεία κατηγορήθηκε για έκθεση επιβατών σε κίνδυνο.
Η δίκη που ακολούθησε το 2005 κατέληξε σε απόφαση ότι το πλοίο ήταν αξιοπλόο, αλλά η πρόσκρουση οφειλόταν σε «κακή διακυβέρνηση», με κύρια ευθύνη του υποπλοιάρχου. Η ετυμηγορία αυτή προκάλεσε αντιδράσεις, καθώς πολλοί θεώρησαν ότι οι ευθύνες δεν αποδόθηκαν πλήρως.
Μετά το ναυάγιο, στιγμές ηρωισμού και απελπισίας διαδέχθηκαν η μία την άλλη. Πολλοί επιβάτες, όπως ο καμαρότος Θέμης Κυπριώτης, προσπάθησαν να σώσουν άλλους, ενώ άλλοι μιλούν για το χάος και τον πανικό που επικράτησε εκείνη τη νύχτα. Δεκαετίες μετά, η τραγωδία αυτή παραμένει σημείο αναφοράς για την ελληνική ναυτιλία και τις προσπάθειες βελτίωσης των μέτρων ασφάλειας.