
Γεωμετρίες και ρυθμοί ομιλίας μπορούν να ενισχύσουν την κατανόηση σε παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες
Η αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή (DLD) επηρεάζει περίπου δύο παιδιά σε κάθε τάξη. Αυτή η διαταραχή εμποδίζει την απόκτηση και χρήση της γλώσσας, ακόμη και αν τα παιδιά δεν έχουν άλλες προβλήματα ακοής, νοημοσύνης ή νευρολογικά προβλήματα, και πλήττονται μόνο σε αυτόν τον τομέα της γλώσσας. Μια μελέτη που διεξήχθη από ερευνητές στο Universitat Oberta de Catalunya (UOC) έχει δείξει ότι βοηθήματα όπως οι χειρονομίες και οι ρυθμικές και μελωδικές πτυχές της ομιλίας – η προσοδία – είναι καθοριστικά για να βοηθήσουν αυτά τα παιδιά να αποκτήσουν καλύτερη κατανόηση της προφορικής γλώσσας (πραγματική κατανόηση).
Στρατηγικές επικοινωνίας για παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες
Τα παιδιά με DLD δυσκολεύονται να επεξεργαστούν τη δομή των προτάσεων και να κατανοήσουν συνδυασμούς λέξεων και μέρη λέξεων. Η μελέτη έχει δείξει ότι δύο σήματα επικοινωνίας – η τονικότητα και οι χειρονομίες – είναι επίσης χρήσιμα για παιδιά με τυπική γλωσσική ανάπτυξη, αλλά “είναι ιδιαίτερα χρήσιμο να τα εφαρμόσουμε σε σχολικά περιβάλλοντα με παιδιά που έχουν DLD, όπου οι δάσκαλοι και οι λογοθεραπευτές μπορούν σκόπιμα να ενσωματώσουν χειρονομίες και τονικότητα για να διευκολύνουν την πρακτική κατανόηση των παιδιών. Αυτές οι στρατηγικές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση των καθημερινών αλληλεπιδράσεων και των μαθησιακών δραστηριοτήτων,” εξήγησε ο Άλμπερτ Γκιμπέργκα, υποψήφιος διδάκτορας και ερευνητής στην Ομάδα Έρευνας Γνώσης και Γλώσσας (GRECIL), που ανήκει στη Μονάδα Έρευνας Ψηφιακής Υγείας, Υγείας και Ευημερίας της UOC. Η έρευνα, η οποία χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο Επιστήμης, Καινοτομίας και Πανεπιστημίων της Ισπανίας, περιλάμβανε επίσης τους Νάντια Αχουφίνγκερ, Αλφόνσο Ιγκουαλάδα και Νούρια Εστεβ-Γκιμπέρτ από τη Σχολή Ψυχολογίας και Επιστημών Εκπαίδευσης της UOC και μέλη της ομάδας GRECIL, καθώς και τη Μαρί Αγκιουλέρα από το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης και τον Ερνέστο Γκερά από το Πανεπιστήμιο της Χιλής.
Η σημασία της προσοδίας και των χειρονομιών
Το άρθρο που αναλύει τα αποτελέσματα της μελέτης, που δημοσιεύθηκε ως ανοιχτή πρόσβαση στο Journal of Communication Disorders, εξηγεί ότι η προσοδία από μόνη της διευκολύνει την κατανόηση απλών νοημάτων, όπως οι ερωτήσεις, αλλά όταν το νόημα είναι πιο περίπλοκο, όπως όταν γίνονται έμμεσες αιτήσεις, οι χειρονομίες παίζουν καθοριστικό ρόλο. “Η χρήση χειρονομιών είναι επίσης χρήσιμη για παιδιά που αναπτύσσονται τυπικά, αλλά το όφελος είναι πιο έντονο σε παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες,” δήλωσε ο Γκιμπέργκα.
Η μελέτη περιλάμβανε 45 παιδιά με τυπική ανάπτυξη και 34 παιδιά με αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές ηλικίας 5 έως 10 ετών, όλα δίγλωσσα μιλώντας Καταλανικά και Ισπανικά που ζουν στην Καταλονία. Συμμετείχαν σε δύο πειράματα στα οποία είδαν και άκουσαν μια ιστορία ενώ καθόταν μπροστά από μια οθόνη. Εκτός από την ανάλυση των απαντήσεών τους, η μελέτη χρησιμοποίησε και παρακολούθηση ματιών, η οποία κατέγραψε πού κοίταζαν τα παιδιά όταν άκουγαν και έβλεπαν μια λέξη ή φράση. Αυτή η τεχνική μας επιτρέπει να κατανοήσουμε τι σκέφτονται οι άνθρωποι σε πραγματικό χρόνο και πώς επεξεργάζονται τις πληροφορίες.
Στο πρώτο πείραμα, τα παιδιά έπρεπε να κατανοήσουν αν ο ομιλητής έκανε ερώτηση ή όχι, και παρατηρήθηκε ότι η κατανόηση ήταν ευκολότερη με μόνο την προσοδία (τα πρότυπα ομιλίας). Στο δεύτερο πείραμα, τα παιδιά έπρεπε να κατανοήσουν πιο περίπλοκα και μη κυριολεκτικά νοήματα, όπως έμμεσες αιτήσεις. Για παράδειγμα, όταν κάποιος λέει “είναι κρύο εδώ”, υπονοώντας ότι πρέπει να κλείσει ένα παράθυρο. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι, όταν το νόημα απαιτεί συμπερασματική σκέψη, οι χειρονομίες μπορούν να είναι καθοριστικές στη διευκόλυνση της κατανόησης σε ομάδες με γλωσσικές δυσκολίες.
Έχουμε γνωρίσει εδώ και δεκαετίες ότι η προσοδία της ομιλίας είναι σημαντική για την κατανόηση της γλώσσας, και πιο πρόσφατα υπάρχει επίσης αυξανόμενο ενδιαφέρον για άλλα σήματα, όπως οι χειρονομίες, οι οποίες προηγουμένως θεωρούνταν εξωτερικές της γλώσσας. Υπάρχει ολοένα και περισσότερη απόδειξη ότι παίζουν επίσης καθοριστικό ρόλο, ειδικά στην κατανόηση πολύπλοκων μηνυμάτων, καθώς βοηθούν στην απομάκρυνση της αμφισημίας και στην αποσαφήνιση του νοήματος.