
Ο Γιάννης Ξανθούλης επιστρέφει με νέο μυθιστόρημα
Ο Γιάννης Ξανθούλης, ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους συγγραφείς της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας, παρουσιάζει το νέο του έργο με τίτλο «Η άλωση των Αθηνών από τις αδερφές Γαργάρα», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα. Μέσα από αυτό το μυθιστόρημα, ο Ξανθούλης συνεχίζει την ιδιαίτερη συγγραφική του πορεία, η οποία ισορροπεί ανάμεσα στο χιούμορ και την κριτική ανάλυση της ελληνικής κοινωνίας.
Η πλοκή και οι χαρακτήρες
Η ιστορία διαδραματίζεται σε μια φανταστική κωμόπολη της Ανατολικής Μακεδονίας, την Ροδόσταμη, κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων της δεκαετίας του ’50 και των αρχών του ’60. Στο επίκεντρο της αφήγησης βρίσκονται δύο αδερφές, η Φιλοθέη και η Μαγιοπούλα, οι οποίες προσπαθούν να ξεφύγουν από την αυστηρή επιρροή του πατέρα τους και να αναζητήσουν μια καλύτερη ζωή στην Αθήνα. Η Αθήνα, για τη Φιλοθέη, δεν είναι απλώς μια πόλη, αλλά ένα σύμβολο ελευθερίας και αυτοπραγμάτωσης, ενώ η «άλωση» που επιδιώκει είναι μια προσωπική επανάσταση ενάντια στη σκληρή πραγματικότητα που την περιορίζει.
Η θεματολογία και η γραφή του Ξανθούλη
Ο Ξανθούλης, με το χαρακτηριστικό του χιούμορ, αλλά χωρίς να είναι ειρωνικός ή απαξιωτικός προς τους ήρωές του, δημιουργεί μια γκαλερί χαρακτήρων που συνδυάζουν το γήινο με το φανταστικό. Ανάμεσά τους, ο αυταρχικός Ηρακλής Γαργάρας, η φοβισμένη μητέρα και ο μικρός γιος που αποκαλούν «Σους» επειδή δεν του επιτρέπεται να μιλήσει, καθώς και οι ξαδέρφες που επιστρέφουν από τον άλλο κόσμο. Αυτοί οι χαρακτήρες είναι τόσο αληθινοί όσο και υπερβατικοί, κινούνται σε μια αφήγηση όπου η πραγματικότητα και η φαντασία αλληλοσυμπληρώνονται.
Το μυθιστόρημα λειτουργεί ως καθρέφτης μιας Ελλάδας σε μεταβατική φάση. Η οικογένεια Γαργάρα δεν είναι απλώς μια λογοτεχνική κατασκευή, αλλά μια μικρογραφία της ελληνικής κοινωνίας που προσπαθεί να εκσυγχρονιστεί, ενώ ταυτόχρονα παραμένει εγκλωβισμένη σε παλιές νοοτροπίες. Η συνύπαρξη κωμωδίας και τραγωδίας επιβεβαιώνει ότι αυτές οι δύο όψεις είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένες.
Με το γνώριμο ύφος του, ο Ξανθούλης μας υπενθυμίζει τη δύναμη της φαντασίας ως εργαλείο αντίστασης απέναντι σε κάθε μορφή καταναγκασμού, είτε αυτός είναι προσωπικός είτε κοινωνικός. Στην περίπτωση των αδερφών Γαργάρα, η «άλωση της Αθήνας» αναδεικνύεται ως σύμβολο ελευθερίας, έστω κι αν παραμένει πάντα στη σφαίρα του ονείρου.