Νέα στρατηγική για την αύξηση των εξετάσεων καρκίνου του τραχήλου της μήτρας

Η σημασία της εμπιστοσύνης στις εξετάσεις καρκίνου του τραχήλου

Ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας κατατάσσεται ως ο τέταρτος πιο κοινός καρκίνος μεταξύ των γυναικών παγκοσμίως, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Το 2022, καταγράφηκαν 660.000 νέα κρούσματα και 350.000 θάνατοι από τη νόσο. Η έγκαιρη διάγνωση και η θεραπεία μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά τις πιθανότητες επιβίωσης των ασθενών. Ωστόσο, σε χώρες με χαμηλό και μεσαίο εισόδημα, πολλές γυναίκες δεν υποβάλλονται σε εξετάσεις, με αποτέλεσμα να χάνουν τη ζωή τους από αυτή τη νόσο.

Η έρευνα από το Texas McCombs

Μια νέα μελέτη από το Texas McCombs, με επικεφαλής την υποψήφια διδάκτορα Anima Nivsarkar, αποκαλύπτει ένα ισχυρό εργαλείο για την αύξηση των εξετάσεων: την εμπιστοσύνη. Όταν τα μηνύματα προέρχονται από αξιόπιστες και πιστές πηγές, όπως γιατροί και ομότιμοι, αυξάνεται η πιθανότητα οι γυναίκες να αναζητήσουν τις εξετάσεις που θα μπορούσαν να τους σώσουν τη ζωή.

Η έρευνα ξεκίνησε όταν ένας πρωτοβάθμιος πάροχος υγειονομικής περίθαλψης στην Ινδία ζήτησε τη βοήθεια της Nivsarkar, μαζί με τους Vedha Ponnappan και Prakash Satyavageeswaran από το Ινδικό Ινστιτούτο Διαχείρισης Udaipur και τον Sundar Bharadwaj από το Πανεπιστήμιο της Γεωργίας, για να ενθαρρύνουν τις γυναίκες να υποβληθούν σε εξετάσεις καρκίνου του τραχήλου της μήτρας.

Κοινωνικά εμπόδια και προτάσεις

Κατά τη διάρκεια συζητήσεων με τοπικές μη κυβερνητικές οργανώσεις, εντοπίστηκαν σημαντικά κοινωνικά εμπόδια, όπως τα ταμπού και οι παρανοήσεις γύρω από την αναπαραγωγική υγεία, ακόμη και όταν οι γυναίκες γνώριζαν ότι οι εξετάσεις ήταν διαθέσιμες. «Είναι ένας από τους καρκίνους που είναι προληπτικοί, οπότε τι είναι αυτό που εμποδίζει τις γυναίκες να υποβληθούν σε εξετάσεις;» αναρωτιέται η Nivsarkar.

Οι συνεντεύξεις αυτές αποκάλυψαν ότι το κυριότερο εμπόδιο ήταν το κοινωνικό στίγμα και οι κοινωνικοπολιτισμικοί κανόνες που επικρατούσαν σε αυτές τις περιοχές, οι οποίοι περιόριζαν τις γυναίκες από το να αναλάβουν την υγεία τους.

Η ομάδα της Nivsarkar εξερεύνησε μια πιο εξατομικευμένη μορφή επικοινωνίας: βίντεο που καταγράφηκαν από γιατρούς και ομότιμους. Διαπίστωσαν ότι και οι δύο τύποι επικοινωνίας αύξησαν τις εξετάσεις περισσότερο από τις έντυπες πληροφορίες. Οι επιδράσεις ήταν πιο ισχυρές όταν το μήνυμα του επικοινωνητή ταίριαζε με τον ρόλο του.

Αν και η έρευνα επικεντρώθηκε σε μια συγκεκριμένη ομάδα και ζήτημα, μπορεί να έχει εφαρμογές και σε άλλες υγειονομικές καταστάσεις που περιλαμβάνουν πολιτισμικά εμπόδια. Παρόμοιες προσεγγίσεις μπορεί να λειτουργήσουν και για άλλες υπηρεσίες αναπαραγωγικής υγείας που στιγματίζονται ή σε κοινότητες όπου οι εξετάσεις ψυχικής υγείας συναντούν ταμπού.

Τα αποτελέσματα αμφισβητούν τη στρατηγική που βασίζεται σε γραφικά ή στην απλή παροχή πληροφοριών. «Δεδομένου ότι τα μηνύματα που ενδυναμώνουν τους ομότιμους οδήγησαν στην μεγαλύτερη αύξηση στην υιοθέτηση, προτείνουμε οι δημόσιες υγειονομικές εκστρατείες να στραφούν προς την αξιοποίηση της επιρροής των ομότιμων με πολιτισμικά προσαρμοσμένες προσεγγίσεις», καταλήγει η Nivsarkar.

Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στοιχεία επικοινωνίας

Μέλος του emedia

© 2025 – ONCAMERA.gr