
Ανησυχίες για την υποστήριξη μαθητών με αναπηρίες
Ο Τάκερ Τζέττε είναι παθιασμένος με τα παιχνίδια, αλλά όπως πολλοί άλλοι πρόσφατοι απόφοιτοι λυκείου, έχει συνειδητοποιήσει ότι δεν μπορεί να βιοποριστεί παίζοντας βιντεοπαιχνίδια. Αν και δεν έχει ακόμα ξεκαθαρίσει τι θέλει να κάνει επαγγελματικά, η μητέρα του, Τζέσι Σάθερ, αναφέρει ότι η απόκτηση χρημάτων για έναν νέο υπολογιστή που θα υποστηρίξει το χόμπι του είναι μία από τις κορυφαίες προτεραιότητές του, καθώς ετοιμάζεται να βγει στον κόσμο.
Η συζήτηση για το πώς ο Τζέττε μπορεί να υποστηρίξει αυτές τις φιλοδοξίες ως ενήλικας είναι κάτι που η Σάθερ και ο γιος της έχουν αναλύσει για χρόνια, μαζί με μια ομάδα εκπαιδευτικών από το δημόσιο λύκειο του Ανάκοντα, στη Μοντάνα. Ο Τζέττε αντιμετώπισε σημαντικές καθυστερήσεις στην ομιλία και την κινητικότητα από νωρίς στη ζωή του και έχει διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας. Ανάμεσα στους περίπου 15% των μαθητών δημόσιων σχολείων που εξαρτώνται από υπηρεσίες ειδικής εκπαίδευσης μέσω του ομοσπονδιακού νόμου για τα άτομα με αναπηρίες στην εκπαίδευση, ο Τζέττε έχει πρόσβαση σε προγράμματα που διευκολύνουν τη μετάβαση από το σχολείο στην ενηλικίωση.
Η σημασία της υποστήριξης κατά τη διάρκεια της μετάβασης
«Μόλις ο Τάκερ μάθει να κάνει μια δουλειά ή να ακολουθήσει μια διαδικασία, είναι πολύ επιτυχής σε αυτό. Είναι η αρχική φάση εκμάθησης και οι προσδοκίες που είναι δύσκολες για αυτόν», δήλωσε η Σάθερ, πρώην φυσικοθεραπεύτρια που εργάστηκε 16 χρόνια με μαθητές που υποστηρίζονται από τον νόμο IDEA. «Χωρίς αυτήν την αρχική υποστήριξη, πιθανότατα δεν θα είχε επιτυχία.»
Το περασμένο Αύγουστο, ομοσπονδιακός δικαστής στη Μοντάνα ενέκρινε έναν διακανονισμό μεταξύ της κρατικής εκπαιδευτικής υπηρεσίας και υπερασπιστών δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρίες, που θα επιτρέπει στους επιλέξιμους μαθητές της Μοντάνα να συνεχίσουν να λαμβάνουν υπηρεσίες ειδικής εκπαίδευσης μέχρι την ηλικία των 22 ετών. Παρά την υπάρχουσα νομική προϊστορία και τις πρόσφατες προσπάθειες για νομοθετική διόρθωση, η Μοντάνα παρέμεινε μία από τις τελευταίες πολιτείες όπου οι τοπικές σχολικές περιφέρειες μπορούσαν να απομακρύνουν μαθητές με ειδικές ανάγκες μετά την ηλικία των 18. Τώρα οι μαθητές εξασφαλίζουν επιπλέον τέσσερα χρόνια επιλεξιμότητας για δημόσιο σχολείο και, κατά συνέπεια, πρόσβαση σε υπηρεσίες που έχουν βοηθήσει πρόσφατους αποφοίτους όπως ο Τζέττε να προχωρήσουν προς την ανεξαρτησία.
Αύξηση της ζήτησης για υπηρεσίες απασχόλησης
Η Χάιντι Γκίμπσον, εκτελεστική διευθύντρια του ομοσπονδιακά χρηματοδοτούμενου Κέντρου Ενδυνάμωσης της Μοντάνα, δήλωσε ότι είναι κρίσιμο να γίνουν όσα περισσότερα είναι δυνατά για τους μαθητές με ειδικές ανάγκες πριν εγκαταλείψουν το δημόσιο σχολικό σύστημα. «Στην πρώιμη παιδική ηλικία, υπάρχουν πολλοί πόροι», είπε η Γκίμπσον. «Αλλά μόλις ξεκινήσει η μετάβαση, οι υπηρεσίες μειώνονται δραματικά. Οτιδήποτε μπορούμε να κάνουμε για να διευκολύνουμε αυτήν την πορεία, θα έχουμε καλύτερα αποτελέσματα για περισσότερους επιτυχημένους ενήλικες.»
Η ζήτηση για υπηρεσίες επαγγελματικής υποστήριξης για άτομα με αναπηρίες έχει τριπλασιαστεί από το 2020, σύμφωνα με το Υπουργείο Δημόσιας Υγείας και Ανθρωπίνων Υπηρεσιών της Μοντάνα. Περίπου 4.000 άτομα στην πολιτεία είναι εγγεγραμμένα στο πρόγραμμα Επαγγελματικής Αποκατάστασης και Υπηρεσιών Τυφλών, το οποίο βοηθά τους μαθητές με αναπηρίες να μεταβούν από το σχολείο στην αγορά εργασίας και παρέχει καθοδήγηση και εκπαίδευση σε άτομα οποιασδήποτε ηλικίας με αναπηρίες. Ένα επιπλέον 3.000 μαθητές δημόσιων σχολείων είναι εγγεγραμμένοι σε ένα ξεχωριστό πρόγραμμα, Υπηρεσίες Μετάβασης Προετοιμασίας για Εργασία, που λειτουργεί ως προθάλαμος για την επαγγελματική αποκατάσταση.
Τον Ιούλιο, ένα μήνα πριν από την απόφαση του δικαστηρίου που εξασφάλισε υπηρεσίες για νέους ενήλικες μέχρι 22 ετών, το υπουργείο άρχισε να τοποθετεί τους αιτούντες επαγγελματικής αποκατάστασης σε λίστα αναμονής, δίνοντας προτεραιότητα σε υπηρεσίες για εκείνους με τις πιο σοβαρές αναπηρίες. Στις αρχές Σεπτεμβρίου, σχεδόν 260 άτομα βρίσκονταν στη λίστα.
Τώρα, γονείς, διευθυντές σχολείων και υπερασπιστές δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρίες ανησυχούν ότι η αυξανόμενη ζήτηση για υπηρεσίες βρίσκεται σε σύγκρουση με τις περικοπές επιχορηγήσεων και εργατικού δυναμικού από το Υπουργείο Παιδείας των ΗΠΑ, το οποίο παρέχει χρηματοδότηση στις πολιτείες για τέτοιες υπηρεσίες μετάβασης. Προσπαθούν να κινητοποιήσουν το κοινό για την προστασία αυτών των προγραμμάτων.
Τον Μάρτιο, ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε εκτελεστική εντολή που διέταξε την Υπουργό Παιδείας Λίντα ΜακΜάχον να “διευκολύνει το κλείσιμο” του υπουργείου της. Από τότε, το Υπουργείο Παιδείας έχει απολύσει περίπου το ήμισυ του προσωπικού του.