
Μυστηριώδης επανεμφάνιση και εξαφάνιση έργου τέχνης στην Αργεντινή
Μετά από περισσότερες από οκτώ δεκαετίες, το «Πορτρέτο μιας Κυρίας» του Ιταλού ζωγράφου Τζουζέπε Γκισλάντι, το οποίο ανήκε στη συλλογή του Άμστερνταμ Γιάκομπς Γκουντστίκερ, έκανε την εμφάνισή του σε φωτογραφία που συνοδευόταν από αγγελία πώλησης ακινήτου στην Αργεντινή. Ωστόσο, το έργο εξαφανίστηκε ξανά μετά από έφοδο της αστυνομίας.
Η ιστορία του έργου και η κλοπή του
Το «Πορτρέτο μιας Κυρίας» είχε κλαπεί από τους Ναζί και επανεμφανίστηκε μυστηριωδώς στην Αργεντινή, μόνο για να εξαφανιστεί λίγες μέρες αργότερα. Το έργο ανήκε αρχικά στη συλλογή του Γιάκομπς Γκουντστίκερ, ο οποίος πέθανε και η συλλογή του πωλήθηκε υπό πίεση από τους Ναζί. Πρόσφατα, το έργο εμφανίστηκε σε φωτογραφία που σχετίζεται με την πώληση ενός ακινήτου που ανήκε στις κόρες του Φρίντριχ Κάντγκιεν, συνεργάτη του Χέρμαν Γκέρινγκ.
Η έρευνα και οι νομικές ενέργειες
Στη φωτογραφία, το έργο κρεμόταν πάνω από έναν καναπέ, αλλά κατά την αστυνομική έφοδο που ακολούθησε, δεν βρέθηκε πουθενά. Ο ομοσπονδιακός εισαγγελέας Κάρλος Μαρτίνες δήλωσε ότι η υπόθεση εξετάζεται ως πιθανό σκάνδαλο παράνομης μεταφοράς έργων τέχνης. Οι ιδιοκτήτες του ακινήτου φαίνεται ότι αφαίρεσαν το έργο μετά την δημοσιοποίηση της επανεμφάνισής του, τοποθετώντας στη θέση του ένα μεγάλο χαλί με εικόνες αλόγων και φυσικών τοπίων.
Η έρευνα για την επαφή με τις κόρες του Κάντγκιεν δεν απέδωσε καρπούς, ενώ ένα άλλο κλαπέν έργο θεωρείται ότι βρίσκεται στην κατοχή τους και έχει εντοπιστεί μέσω κοινωνικών δικτύων. Οι δικηγόροι της οικογένειας Γκουντστίκερ είναι αποφασισμένοι να ανακτήσουν όλα τα έργα που ανήκαν στον Γιάκομπς, με τη μοναδική επιζώντα κληρονόμο, τη νύφη του, Μαρέι φον Σάερ, να δηλώνει ότι επιδιώκουν την επιστροφή κάθε έργου που κλάπηκε από τη συλλογή του Γιάκομπς.
Η υπόθεση παραμένει ανοιχτή και αναδεικνύει τις δυσκολίες που σχετίζονται με την ανάκτηση κλεμμένων έργων τέχνης που έχουν μεταφερθεί εκτός Ευρώπης κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.