Τα ΜΜΕ στα Δημοτικά Συμβούλια – Τι λέει το Υπουργείο Εσωτερικών- Ποιό είναι το Νομικό Πλαίσιο

Τα ΜΜΕ στα Δημοτικά Συμβούλια – Τι λέει το Υπουργείο Εσωτερικών- Ποιό είναι το Νομικό Πλαίσιο

Τα ΜΜΕ στα Δημοτικά Συμβούλια – Τι λέει το Υπουργείο Εσωτερικών- Ποιό είναι το Νομικό Πλαίσιο

Η απαγόρευση των ΜΜΕ στα Δημοτικά Συμβούλια είναι ένα πρόσχημα προκειμένου να χρησιμοποιηθεί η Τεχνητή Νοημοσύνη στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων και της ψηφιοποίησης ενώ παρατηρούνται όλο και πιο συχνά τα φαινόμενα δημοτικές αρχές να απαγορεύουν την αναμετάδοση των Δημοτικών Συμβουλίων από ΜΜΕ.

Η ελευθερία της έκφρασης και η διαφάνεια στη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών αποτελούν θεμελιώδη χαρακτηριστικά μιας ευνομούμενης κοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό, η πρόσβαση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ) στις συνεδριάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων διαδραματίζει καίριο ρόλο, τόσο για την ενημέρωση των πολιτών όσο και για τη διασφάλιση της διαφάνειας στη λήψη αποφάσεων.

Ωστόσο, παρά τις σαφείς προβλέψεις της νομοθεσίας, υπάρχουν περιπτώσεις όπου δημοτικές αρχές περιορίζουν ή απαγορεύουν την κάλυψη των συνεδριάσεων από τα ΜΜΕ, δημιουργώντας ζητήματα που άπτονται της νομιμότητας, της διαφάνειας και της δημοκρατικής λογοδοσίας.

Σημειώνουμε εδώ ότι η Επιτροπή τονίζει ότι για την ΤΝ, τα δεδομένα θεωρούνται ο «νέος χρυσός» και αποτελούν ίσως την πιο σημαντική πρώτη ύλη για εφαρμογές ΤΝ, όπως και ότι ενώ, η διαθεσιμότητα συνόλων δεδομένων είναι θεμελιώδης, η χρησιμότητά τους για τα συστήματα ΤΝ εξαρτάται από την κατάλληλη επισημείωσή τους, η οποία είναι εξίσου ζωτικής σημασίας. Η επιτροπή τονίζει το εμπόδιο του υψηλού κόστους για την διαδικaσία επισημείωσης (tags) και ειδικά στην περίπτωση των video τα ΜΜΕ προσφέρουν αυτό ακριβώς δωρεάν.


Νομοθετικό Πλαίσιο και Κανονισμοί

  1. Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας των Δημοτικών Συμβουλίων
    Ο Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας των Δημοτικών Συμβουλίων, που εκδίδεται σύμφωνα με τον νόμο 3852/2010 («Καλλικράτης»), περιλαμβάνει διατάξεις που υποστηρίζουν τη διαφάνεια και την πρόσβαση των ΜΜΕ στις συνεδριάσεις. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι τα Δημοτικά Συμβούλια οφείλουν να διευκολύνουν την παρουσία εκπροσώπων των ΜΜΕ, ενώ ενθαρρύνεται η μετάδοση των συνεδριάσεων μέσω διαδικτύου ή τοπικών καναλιών.
  2. Σύνταγμα της Ελλάδας
    Το άρθρο 14 του Συντάγματος κατοχυρώνει την ελευθερία του Τύπου και την απαγόρευση της λογοκρισίας, ενώ το άρθρο 5Α παρέχει το δικαίωμα στην πληροφόρηση. Η απρόσκοπτη πρόσβαση των ΜΜΕ στα Δημοτικά Συμβούλια αποτελεί άμεση έκφανση αυτών των συνταγματικών δικαιωμάτων, καθώς οι συνεδριάσεις αυτές έχουν δημόσιο χαρακτήρα και επηρεάζουν τις ζωές των πολιτών.
  3. Νόμος 3463/2006 (Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων)
    Ο νόμος αυτός προβλέπει ότι οι συνεδριάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων είναι δημόσιες, εκτός εάν πρόκειται για θέματα που αφορούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. Η δημόσια φύση των συνεδριάσεων είναι συνυφασμένη με την υποχρέωση λογοδοσίας των αιρετών στους πολίτες.
  4. Νόμος 4624/2019 για την προστασία προσωπικών δεδομένων
    Παρότι το νομοθετικό πλαίσιο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων επιτρέπει τον περιορισμό της πρόσβασης σε εξαιρετικές περιπτώσεις, η εφαρμογή του δεν μπορεί να γίνεται καταχρηστικά ώστε να αποκλείονται τα ΜΜΕ από δημόσιες συνεδριάσεις.

Προβλήματα και Περιορισμοί στην Πρόσβαση
Παρά τις παραπάνω προβλέψεις, σε αρκετούς δήμους έχουν παρατηρηθεί περιστατικά όπου οι δημοτικές αρχές:
• Απαγορεύουν τη ζωντανή μετάδοση των συνεδριάσεων, επικαλούμενες τεχνικές δυσκολίες ή ανυπόστατα ζητήματα προστασίας δεδομένων.
• Αποκλείουν δημοσιογράφους από τις αίθουσες των Δημοτικών Συμβουλίων, γεγονός που αντιβαίνει στις αρχές της διαφάνειας.
• Περιορίζουν τη δημοσιογραφική κάλυψη μέσω αυθαίρετων αποφάσεων, συχνά για να αποφύγουν τη δημόσια κριτική.
Αυτές οι πρακτικές, πέραν του ότι στερούν από τους πολίτες το δικαίωμα στην πληροφόρηση, εγείρουν σοβαρά ερωτήματα για τη δημοκρατική λειτουργία των τοπικών αρχών.

Η Σημασία της Διαφάνειας και η Συνταγματική Διάσταση
Η ελεύθερη πρόσβαση των ΜΜΕ στα Δημοτικά Συμβούλια συνδέεται άμεσα με την αρχή της δημοκρατικής λογοδοσίας. Οι δημόσιες συνεδριάσεις επιτρέπουν στους πολίτες να παρακολουθούν τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και να αξιολογούν το έργο των αιρετών.
Το άρθρο 1 του Συντάγματος της Ελλάδας προβλέπει ότι όλες οι εξουσίες πηγάζουν από τον λαό και ασκούνται υπέρ αυτού. Στο πλαίσιο αυτό, η λειτουργία των δημοτικών συμβουλίων υπό καθεστώς διαφάνειας είναι αναπόσπαστο μέρος της δημοκρατικής διακυβέρνησης.
Η απαγόρευση πρόσβασης των ΜΜΕ όχι μόνο παραβιάζει το Σύνταγμα, αλλά υπονομεύει και τη δυνατότητα των πολιτών να έχουν πλήρη ενημέρωση για τα ζητήματα που τους αφορούν.

Πώς Μπορούν οι Δήμοι να Ενισχύσουν τη Διαφάνεια

  1. Ζωντανή Μετάδοση Συνεδριάσεων: Η χρήση ψηφιακών μέσων για τη ζωντανή μετάδοση των συνεδριάσεων μπορεί να διασφαλίσει ότι οι δημότες έχουν πρόσβαση στη διαδικασία, ακόμα και αν δεν μπορούν να παρευρεθούν φυσικά.
  2. Διευκόλυνση των Δημοσιογράφων: Οι δήμοι πρέπει να συνεργάζονται στενά με τους δημοσιογράφους, παρέχοντας πρόσβαση σε κατάλληλες υποδομές και πληροφόρηση.
  3. Κανονισμοί με Προτεραιότητα στη Διαφάνεια: Η αναθεώρηση των κανονισμών λειτουργίας των δημοτικών συμβουλίων ώστε να ενισχύεται η συμμετοχή των ΜΜΕ μπορεί να αποτρέψει αυθαίρετες πρακτικές αποκλεισμού.
  4. Ενημέρωση των Πολιτών: Μέσω δελτίων τύπου και ανακοινώσεων, οι δημοτικές αρχές μπορούν να ενημερώνουν τους δημότες για το πρόγραμμα και τα αποτελέσματα των συνεδριάσεων.

Η πρόσβαση των ΜΜΕ στις συνεδριάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα και θεμέλιο της δημοκρατικής διακυβέρνησης. Οι δημοτικές αρχές οφείλουν να εφαρμόζουν με συνέπεια το νομοθετικό πλαίσιο, προασπίζοντας τη διαφάνεια και την ελεύθερη πληροφόρηση. Μόνο μέσα από αυτές τις πρακτικές μπορεί να διασφαλιστεί η εμπιστοσύνη των πολιτών προς τους θεσμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Η ζωντανή μετάδοση των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τη διαφάνεια και την ενημέρωση των πολιτών. Ωστόσο, δεν μπορεί να αντικαταστήσει την κάλυψη από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ) για διάφορους λόγους, οι οποίοι σχετίζονται με τη φύση της δημοσιογραφίας, τη διαδικασία ενημέρωσης και τη λειτουργία της δημοκρατίας.

  1. Διαφορετικός Ρόλος και Λειτουργία
    • Η ζωντανή μετάδοση προσφέρει μια ανεπεξέργαστη, ωμή απεικόνιση της συνεδρίασης. Οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν το σύνολο της διαδικασίας, κάτι που ενισχύει τη διαφάνεια. Ωστόσο, η παρακολούθηση μιας μακράς συνεδρίασης είναι συχνά δύσκολη για το κοινό, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για τεχνικά ή εξειδικευμένα ζητήματα.
    • Η δημοσιογραφική κάλυψη, από την άλλη πλευρά, προσφέρει ανάλυση, περιγραφή και ερμηνεία των γεγονότων. Οι δημοσιογράφοι λειτουργούν ως «διερμηνείς» για το κοινό, επισημαίνοντας τα σημαντικά σημεία, αποσαφηνίζοντας περίπλοκα θέματα και συχνά παρουσιάζοντας διαφορετικές απόψεις και προοπτικές.
  2. Επιλογή και Ιεράρχηση Ενημέρωσης
    Τα Δημοτικά Συμβούλια συχνά συζητούν μια ευρεία γκάμα θεμάτων, από τεχνικές αποφάσεις έως στρατηγικά ζητήματα που αφορούν την τοπική κοινότητα.
    • Στη ζωντανή μετάδοση, όλα τα θέματα παρουσιάζονται χωρίς διάκριση, με αποτέλεσμα το κοινό να δυσκολεύεται να εντοπίσει τι είναι πιο σημαντικό.
    • Οι δημοσιογράφοι, αντίθετα, ιεραρχούν τις πληροφορίες και δίνουν έμφαση στα πιο κρίσιμα ζητήματα. Επιπλέον, παρουσιάζουν το πλαίσιο γύρω από τις αποφάσεις, εξηγώντας πώς αυτές επηρεάζουν την τοπική κοινωνία.
  3. Ανακριτική και Ελεγκτική Διάσταση
    Η δημοσιογραφία δεν περιορίζεται απλώς στην αναμετάδοση πληροφοριών αλλά έχει και ελεγκτική λειτουργία.
    • Οι δημοσιογράφοι μπορούν να θέτουν ερωτήματα, να ερευνούν παρασκήνια και να ελέγχουν την ακρίβεια και τη συνέπεια των δηλώσεων και των αποφάσεων που λαμβάνονται στο Δημοτικό Συμβούλιο.
    • Η ζωντανή μετάδοση, από την άλλη, δεν προσφέρει αυτή την ελεγκτική διάσταση. Το κοινό λαμβάνει μόνο την εικόνα που μεταδίδει η δημοτική αρχή, χωρίς την κριτική και διεισδυτική ανάλυση που παρέχουν τα ΜΜΕ.
  4. Προσβασιμότητα και Διάχυση της Ενημέρωσης
    • Οι ζωντανές μεταδόσεις συχνά απευθύνονται σε περιορισμένο κοινό, το οποίο είναι ήδη εξοικειωμένο με τα θέματα του Δημοτικού Συμβουλίου. Το περιεχόμενο μπορεί να είναι δύσκολο να κατανοηθεί χωρίς επαρκές πλαίσιο.
    • Τα ΜΜΕ, μέσω τηλεόρασης, εφημερίδων, ραδιοφώνου και διαδικτύου, διαχέουν τις πληροφορίες σε ένα ευρύτερο κοινό και τις προσαρμόζουν στις ανάγκες των διαφόρων ομάδων πολιτών.
  5. Ανεξαρτησία και Αντικειμενικότητα
    • Οι ζωντανές μεταδόσεις πραγματοποιούνται συχνά από τις ίδιες τις δημοτικές αρχές ή με τη συνεργασία τους. Αυτό μπορεί να θέσει ερωτήματα σχετικά με την αντικειμενικότητα ή τη δυνατότητα επιλεκτικής παρουσίασης των γεγονότων.
    • Τα ΜΜΕ, όταν λειτουργούν ανεξάρτητα, παρέχουν έναν αντικειμενικό μηχανισμό πληροφόρησης, ελέγχοντας τη δράση των δημοτικών αρχών και διασφαλίζοντας τη δημοκρατική λογοδοσία.
  6. Εμπλουτισμός της Ενημέρωσης
    Τα ΜΜΕ δεν περιορίζονται στην αναφορά των συνεδριάσεων αλλά εμπλουτίζουν την ενημέρωση με επιπλέον στοιχεία:
    • Συνεντεύξεις με αιρετούς ή ειδικούς.
    • Ιστορικό προηγούμενων αποφάσεων ή εξελίξεων.
    • Ανάλυση των κοινωνικών, οικονομικών ή περιβαλλοντικών επιπτώσεων των αποφάσεων.
  7. Εξασφάλιση της διάρκειας: Το κανάλι του Δήμου είναι ιδιοκτησία του και δεν εξασφαλίζει ότι το περιεχόμενο θα μείνει αναρτημένο. Η διασπορά του περιεχομένου σε πολλά κανάλια και από αυτά των ΜΜΕ εξασφαλίζει διαφάνεια.

Συμπέρασμα
Η ζωντανή μετάδοση των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τη διαφάνεια, αλλά δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δημοσιογραφική κάλυψη. Ο συνδυασμός αυτών των δύο μέσων διασφαλίζει ότι οι πολίτες έχουν πλήρη, κατανοητή και αντικειμενική ενημέρωση, ενισχύοντας τη δημοκρατική λειτουργία και τη συμμετοχή των πολιτών. Η ελεύθερη πρόσβαση των ΜΜΕ στις συνεδριάσεις είναι, επομένως, ζωτικής σημασίας και πρέπει να προστατεύεται ως αναπόσπαστο στοιχείο της δημοκρατικής διαδικασίας.

Ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (GDPR) παρέχει ρυθμίσεις για την προστασία των προσωπικών δεδομένων στην ΕΕ, αλλά προβλέπει εξαιρέσεις όταν πρόκειται για δημόσιες δραστηριότητες, όπως οι συνεδριάσεις σε δημόσια θεσμικά όργανα, όπως η Βουλή ή τα δημοτικά συμβούλια. Σε τέτοιες περιπτώσεις, υπάρχουν συγκεκριμένες ρυθμίσεις για την ισορροπία μεταξύ της διαφάνειας και της προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Τι προβλέπει ο νόμος για δημόσιες συνεδριάσεις:

  1. Διαφάνεια και δημόσιο συμφέρον:
    o Οι συνεδριάσεις της Βουλής, των δημοτικών συμβουλίων και άλλων θεσμικών οργάνων είναι κατά κανόνα δημόσιες, καθώς η διαφάνεια αποτελεί βασική αρχή της δημοκρατίας. Αυτό σημαίνει ότι επιτρέπεται η καταγραφή, η ζωντανή μετάδοση και η δημοσιοποίηση των όσων λέγονται ή πράττονται.
    o Όταν ένα πρόσωπο συμμετέχει ή παρεμβαίνει σε μια δημόσια συνεδρίαση, θεωρείται ότι αποδέχεται τον δημόσιο χαρακτήρα της διαδικασίας.
  2. Προστασία των προσωπικών δεδομένων:
    o Ο GDPR δεν εφαρμόζεται σε περιπτώσεις όπου η επεξεργασία δεδομένων πραγματοποιείται για λόγους δημοσίου συμφέροντος, όπως η ενημέρωση των πολιτών για τις αποφάσεις ή συζητήσεις στα δημοτικά συμβούλια ή στη Βουλή.
    o Παρόλα αυτά, πρέπει να εξασφαλίζεται ότι τα δεδομένα που δημοσιοποιούνται περιορίζονται μόνο στα απαραίτητα για τον σκοπό της ενημέρωσης.
  3. Συμμετοχή πολιτών και προσωπικά δεδομένα:
    o Όταν ένας πολίτης παρεμβαίνει ή συμμετέχει ενεργά σε μια δημόσια συνεδρίαση, η ομιλία ή η παρέμβασή του μπορεί να μεταδοθεί ή να καταγραφεί. Αυτό γίνεται στο πλαίσιο του δημόσιου χαρακτήρα της συνεδρίασης και δεν απαιτείται ειδική συγκατάθεση του προσώπου.
    o Ωστόσο, αν κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης αποκαλυφθούν προσωπικά ή ευαίσθητα δεδομένα που δεν είναι απαραίτητα για τη συζήτηση, αυτά δεν πρέπει να δημοσιοποιούνται ή να καταγράφονται.
  4. Περιπτώσεις οπτικοακουστικής καταγραφής:
    o Ο νόμος επιτρέπει τη μαγνητοσκόπηση ή ζωντανή μετάδοση των δημόσιων συνεδριάσεων. Στο πλαίσιο αυτό, όσοι συμμετέχουν ή παρευρίσκονται αποδέχονται ότι ενδέχεται να καταγραφούν. Ωστόσο:
     Πρέπει να υπάρχει προειδοποίηση ότι η συνεδρίαση καταγράφεται ή μεταδίδεται.
     Η καταγραφή πρέπει να περιορίζεται στη συνεδρίαση και να μην περιλαμβάνει άλλες ιδιωτικές δραστηριότητες ή συζητήσεις εκτός θέματος.
  5. Απόρρητες συνεδριάσεις:
    o Σε περιπτώσεις όπου το δημοτικό συμβούλιο ή άλλο όργανο αποφασίσει ότι η συνεδρίαση θα είναι κλειστή (για παράδειγμα, συζητήσεις που περιλαμβάνουν προσωπικά δεδομένα ή ευαίσθητα θέματα), τότε δεν επιτρέπεται η καταγραφή ή μετάδοση της συνεδρίασης.
  6. Σύνταγμα και νομολογία:
    o Το Σύνταγμα της Ελλάδας προστατεύει την ελευθερία της έκφρασης και την πρόσβαση στη δημόσια πληροφορία, ειδικά όταν αυτή αφορά δημόσιους φορείς. Ωστόσο, προστατεύει επίσης την ιδιωτικότητα και τα προσωπικά δεδομένα, γεγονός που σημαίνει ότι κάθε ενέργεια πρέπει να είναι ισορροπημένη.

Συμπεράσματα:
• Η συμμετοχή ή παρέμβαση σε δημόσιες συνεδριάσεις υπονοεί αποδοχή του δημόσιου χαρακτήρα τους.
• Η καταγραφή και μετάδοση αυτών των συνεδριάσεων επιτρέπεται, αλλά πρέπει να αποφεύγεται η δημοσιοποίηση άσχετων ή ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων.
• Οι δημόσιοι φορείς, όπως τα δημοτικά συμβούλια, έχουν ευθύνη να διασφαλίζουν ότι η μετάδοση των συνεδριάσεων συμμορφώνεται με τις διατάξεις του GDPR και του εθνικού νόμου για την προστασία των προσωπικών δεδομένων (Ν. 4624/2019).
Η ισορροπία μεταξύ διαφάνειας και προστασίας της ιδιωτικότητας είναι απαραίτητη, και οι αποφάσεις για τη μετάδοση ή καταγραφή πρέπει να λαμβάνονται με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και την προστασία των δικαιωμάτων των συμμετεχόντων.
Ο Κανονισμός ΕΕ 2016/679 (GDPR) δεν απαγορεύει τη μετάδοση δημόσιων συνεδριάσεων από τα ΜΜΕ. Ωστόσο, η μετάδοση πρέπει να συμμορφώνεται με ορισμένες βασικές αρχές για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, ακόμη και σε περιπτώσεις δημοσίων διαδικασιών. Ας αναλύσουμε τη σχέση του GDPR με τη μετάδοση δημόσιων συνεδριάσεων:

  1. Δημόσιος χαρακτήρας των συνεδριάσεων
    • Δημόσιες συνεδριάσεις, όπως αυτές των δημοτικών συμβουλίων ή της Βουλής, γίνονται στο πλαίσιο της διαφάνειας και της λογοδοσίας, που είναι θεμελιώδεις αρχές της δημοκρατίας.
    • Όταν μια συνεδρίαση έχει δημόσιο χαρακτήρα, η καταγραφή και η μετάδοση των συζητήσεων είναι συνήθως επιτρεπτή, καθώς εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον.
    • Οι συμμετέχοντες σε δημόσιες συνεδριάσεις, ειδικά δημόσια πρόσωπα ή αξιωματούχοι, αναμένεται να αποδεχθούν την καταγραφή και δημοσίευση των δηλώσεών τους.
  2. Προστασία προσωπικών δεδομένων
    Ο GDPR επιτρέπει τη δημοσιοποίηση πληροφοριών που αφορούν δημόσιες δραστηριότητες, αλλά υπό ορισμένες προϋποθέσεις:
    • Ελάχιστα απαραίτητα δεδομένα: Η καταγραφή πρέπει να περιορίζεται στις πληροφορίες που είναι απαραίτητες για την ενημέρωση του κοινού. Για παράδειγμα, οι τοποθετήσεις των συμμετεχόντων σχετικά με τα συζητούμενα θέματα είναι συνήθως επιτρεπτές.
    • Αποφυγή ευαίσθητων δεδομένων: Εάν στη συνεδρίαση αποκαλυφθούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα (π.χ., δεδομένα υγείας, οικονομικές πληροφορίες), αυτά δεν πρέπει να δημοσιοποιηθούν χωρίς τη συγκατάθεση των εμπλεκομένων.
    • Προειδοποίηση καταγραφής: Οι συμμετέχοντες πρέπει να ενημερώνονται εκ των προτέρων ότι η συνεδρίαση καταγράφεται ή μεταδίδεται ζωντανά από τα ΜΜΕ.
  3. ΜΜΕ και ελευθερία του Τύπου
    Ο GDPR σέβεται την ελευθερία του Τύπου και τη λειτουργία των ΜΜΕ. Συγκεκριμένα:
    • Το Άρθρο 85 του GDPR προβλέπει εξαιρέσεις για την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων όταν αυτή εξυπηρετεί δημοσιογραφικούς σκοπούς ή την ελευθερία της έκφρασης.
    • Στις περιπτώσεις μετάδοσης συνεδριάσεων, η δημοσιογραφική λειτουργία των ΜΜΕ προστατεύεται, εφόσον τηρούνται οι βασικές αρχές του GDPR, όπως η διαφάνεια και η αναλογικότητα.
  4. Διαχωρισμός δημόσιων και ιδιωτικών πληροφοριών
    • Οι συνεδριάσεις που είναι δημόσιες εξ ορισμού (π.χ., δημοτικά συμβούλια) δεν καλύπτονται πλήρως από τον GDPR για την επεξεργασία δεδομένων που είναι ούτως ή άλλως διαθέσιμα στο κοινό.
    • Εάν, όμως, κατά τη διάρκεια μιας δημόσιας συνεδρίασης συζητηθούν ιδιωτικά ή ευαίσθητα θέματα, οι πληροφορίες αυτές ενδέχεται να προστατεύονται από τον GDPR, εφόσον δεν είναι απαραίτητο να δημοσιοποιηθούν.
  5. Νομολογία και κανονιστικό πλαίσιο
    Στην Ελλάδα, το θεσμικό πλαίσιο για τις δημόσιες συνεδριάσεις περιλαμβάνει:
    • Το Σύνταγμα (άρθρο 14) που προστατεύει την ελευθερία του Τύπου.
    • Το άρθρο 3 του Πρότυπου Κανονισμού Λειτουργίας των Δημοτικών Συμβουλίων, το οποίο επισημαίνει την υποχρέωση διευκόλυνσης των ΜΜΕ.
    • Ν. 4624/2019, που ενσωματώνει τον GDPR στην ελληνική νομοθεσία, προβλέπει την ισορροπία μεταξύ διαφάνειας και προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Συμπέρασμα
Ο GDPR δεν απαγορεύει τη μετάδοση δημόσιων συνεδριάσεων από τα ΜΜΕ. Αντιθέτως, αναγνωρίζει τη σημασία της διαφάνειας και της δημοσιογραφικής λειτουργίας, ενώ θέτει περιορισμούς μόνο σε περιπτώσεις που αποκαλύπτονται ευαίσθητα δεδομένα ή προσωπικές πληροφορίες άσχετες με τη συζήτηση.
Η ελευθερία του Τύπου, η δημόσια λογοδοσία και η προστασία προσωπικών δεδομένων μπορούν να συνυπάρχουν, εφόσον τηρούνται οι αρχές της αναγκαιότητας, της διαφάνειας και της ενημέρωσης των συμμετεχόντων.
– Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) έχει εκδώσει γνωμοδοτήσεις που αφορούν τη μετάδοση δημόσιων συνεδριάσεων, όπως αυτές των δημοτικών συμβουλίων, σε σχέση με την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
– Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων πρέπει να γίνεται με σεβασμό στα δικαιώματα των υποκειμένων των δεδομένων και σύμφωνα με τις αρχές της νομιμότητας, αντικειμενικότητας και διαφάνειας. – Η ΑΠΔΠΧ, μέσω των γνωμοδοτήσεών της, παρέχει κατευθυντήριες γραμμές για τη συμμόρφωση με αυτές τις αρχές κατά τη μετάδοση δημόσιων συνεδριάσεων.
Για περισσότερες λεπτομέρειες, μπορείτε να ανατρέξετε στις επίσημες γνωμοδοτήσεις της ΑΠΔΠΧ, οι οποίες είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα της.

Τα λάθη του Δήμου Ηρακλείου:
Το άρθρο αυτό γράφτηκε με αφορμή έγγραφα που έστειλαν η Αντιδήμαρχος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης –Ψηφιακής Πολιτικής του Δήμου Ηρακλείου κα Αιμιλία Τζίβα προς τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Σπυρόπουλο και εκείνος με την σειρά του στους δημοτικούς συμβούλους:

Η κα Τζίβα επικαλείται τον ρόλο του δήμου για την συλλογή προσωπικών δεδομένων σαν να είναι αποκλειστική του ευθύνη. Σύμφωνα με τον νόμο κάθε φορέας που συλλέγει προσωπικά δεδομένα είναι υπεύθυνος για την επεξεργασίας τους. Είναι σαν να απαγορεύει στην Στατιστική Υπηρεσία να συλλέγει δεδομένα γιατί τα συλλέγει και αυτός. Ο δήμος είναι υπεύθυνος για τα δεδομένα που συλλέγει εκείνος και όχι οι άλλοι φορείς.

Επίσης επικαλείται τον κανονισμό λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου αλλά αυτός δεν υπερισχύει έναντι των νόμων και του Συντάγματος.

Επικαλείται τέλος γνωμοδότηση του DPO σύμφωνα με την οποία η αναμετάδοση από τρίτα μέρη εν γένει απαγορεύεται καθώς αντίκειται στον ΕΚ 2016/679. Όπως εξηγούμε παραπάνω ούτε αυτό ισχύει. Το Άρθρο 85 του GDPR προβλέπει ρητώς εξαιρέσεις για την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων όταν αυτή εξυπηρετεί δημοσιογραφικούς σκοπούς ή την ελευθερία της έκφρασης.

Διαβάστε και τις δύο επιστολές:

Ηράκλειο Αττικής 27/11/2024
Αγαπητέ Πρόεδρε του Δημοτικού Συμβουλίου

Σε ότι αφορά στην ερώτησή σου που αφορά στην εναρμόνιση του Δήμου μας με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών ΕΚ 2016/679 (GDPR), που αφορά κυρίως για

• την κάλυψη των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου από τρίτο πρόσωπο ή ανεξάρτητο Δημοσιογράφο ή άλλο φυσικό πρόσωπο

Σε ενημερώνω ότι :

Ο Δήμος Ηρακλείου Αττικής ως υπεύθυνος επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων οφείλει να λαμβάνει κατάλληλα οργανωτικά και τεχνικά µέτρα για την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων των παρευρισκόμενων κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου (αιρετών-πολιτών-εργαζομένων).

Επειδή κυρίαρχος στόχος μας είναι η πρόσβαση όλων των συμπολιτών μας στις συνεδριάσεις του Δημοτικού συμβουλίου, έχει θεσμοθετηθεί σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 6 του Πρότυπου Κανονισμού Λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου «η ευρεία ενημέρωση των δημοτών και φορέων της τοπικής κοινωνίας με ταυτόχρονη μετάδοση της συνεδρίασης από την ιστοσελίδα του Δήμου, με ανάρτηση σχετικού συνδέσμου στην ιστοσελίδα του Δήμου».

Στα πλαίσια αυτά σου κοινοποιώ την επιστολή του κ. Ιωάννη Γουμενόπουλου -Managing Director GAGDPR και υπεύθυνου DPO ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ που αφορά στην ερώτηση μας για κάλυψη των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου από τρίτο πρόσωπο/ανεξάρτητο Δημοσιογράφο ή άλλο φυσικό πρόσωπο.

Ως εκ τούτου σε παρακαλώ όπως
• Από κοινού σεβαστούμε τον κανονισμό της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
• Ειδοποιήσεις-ενημερώσεις τον τοπικό τύπο και κάθε άλλο ενδιαφερόμενο ότι η αναμετάδοση από τρίτα μέρη εν γένει απαγορεύεται καθώς αντίκειται στον ΕΚ 2016/679
• Ενημερώσεις κάθε ενδιαφερόμενο ότι το οπτικοακουστικό υλικό των συνεδριάσεων μπορεί να το βρει και να το αναμεταδώσει ελεύθερα όποιος επιθυμεί στην επίσημη ιστοσελίδα το δήμου Ηρακλείου Aττικής www.iraklio.gr

Συναδελφικά

ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
Αιμιλια Τζίβα
Αντιδήμαρχος__________________
Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης –Ψηφιακής Πολιτικής
& Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων
Τ. 6972084711 email : anti.psifiakis@irak

ΘΕΜΑ: «Κάλυψη συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου από τρίτο πρόσωπο/ανεξάρτητο Δημοσιογράφο».

Αναφορικά με την κάλυψη των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου από τρίτο πρόσωπο/ανεξάρτητο δημοσιογράφο, σας διαβιβάζουμε το από 27/11/2024 έγγραφο της Αντιδημάρχου Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Ψηφιακής Πολιτικής & Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων κ. Τζίβα Αιμιλίας, υπεύθυνης για το GDPR του Δήμου και το έγγραφο του DPO Δήμου Ηρακλείου Αττικής, για την ενημέρωσή σας.

                                   Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
                        ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΔΑΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ ΣΤΟ ONCAMERA

Εγκρίθηκε το αίτημα μας για χρηματοδότησης της κατασκευής του Πολιτιστικού Κέντρου – Δημαρχείου του Μαραθώνα από την Περιφέρεια Αττικής . Ένα έργο τεράστιας σημασίας & αναβάθμισης για την Δήμο μας.Ένα…

Ο Δήμος Χαλανδρίου ζητά την κατανόηση των πολιτών για την αναστάτωση αυτή που θα είναι προσωρινή, έως ότου ολοκληρωθεί η διαδικασία της νέας πιστοποίησης, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά. Κλειστές θα παραμείνουν…