Στο 3,2% έκλεισε ο πληθωρισμός για τον Μάρτιο με ανατιμήσεις σε τρόφιμα, υπηρεσίες και προϊόντα, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.
Ο ρυθμός αύξησης του πληθωρισμού επιταχύνθηκε τον Μάρτιο καθώς διαμορφώθηκε στο 3,2% από 2,9% τον Φεβρουάριο και έναντι 4,6% τον Μάρτιο πέρυσι. Η επιτάχυνση αυτή σημειώθηκε παρά τη νέα μεγάλη μείωση στην τιμή του φυσικού αερίου (39,1%), καθώς συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις στα είδη διατροφής (π.χ. ελαιόλαδο +67,2%, ή φρούτα +12,7%), αλλά και σε ευρύτατη γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών (π.χ. είδη ένδυσης και υπόδησης +5,8%, ή πακέτο διακοπών +8,6%).
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως η ανατίμηση στο ελαιόλαδο ανέρχεται στο 67,2% από τον Μάρτιο του 2023 μέχρι φέτος. Αναλυτικά, στη διάρκεια ενός έτους καταγράφηκαν οι εξής ανατιμήσεις: Ψωμί και δημητριακά (1%), Κρέατα- γενικά (3%), Ψάρια- γενικά (5,7%), Ελαιόλαδο (67,2%), Φρούτα- γενικά (12,7%), Λαχανικά- γενικά (4,1%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (4,7%), Λοιπά τρόφιμα (4,4%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (11,4%) και Αλκοολούχα ποτά μη σερβιριζόμενα (3,9%).
Επίσης, σε: Ένδυση και υπόδηση (5,8%), Ενοίκια κατοικιών (4%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (3,1%), Πετρέλαιο θέρμανσης (12,4%), Στερεά καύσιμα (6,9%), Οικιακές υπηρεσίες (2,3%), Φαρμακευτικά προϊόντα (5,5%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (5,7%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (3,6%), Αυτοκίνητα καινούργια (1,1%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (0,7%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (3,8%), Καύσιμα και λιπαντικά (0,6%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (2,8%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (7,6%), Εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών (5,1%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (6,1%), Δραστηριότητες αθλητικές και ελεύθερου χρόνου (4,6%), Κινηματογράφους- θέατρα (6,3%), Πακέτο διακοπών (8,6%), Προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση (4%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (3,6%), Τριτοβάθμια εκπαίδευση (2,8%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (6,5%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (4,7%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (4,2%), ‘Αλλα προσωπικά είδη (2,8%), Ασφάλιστρα υγείας (14%) και Ασφάλιστρα οχημάτων (2,1%).
Από την άλλη πλευρά, υπήρξε μείωση τιμών σε: Φυσικό αέριο (39,1%), Ηλεκτρισμό (4,6%), άλλα είδη ατομικής φροντίδας (2,5%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (2,1%), Τηλεφωνικές υπηρεσίες (2%) και Γαλακτοκομικά και αυγά (1,2%).
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Μάρτιο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
- Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
*5,3% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά.
*1,8% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
*5,8% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
*0,6% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
*4,4% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
*2% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
*3,3% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, δραστηριότητες αθλητικές και ελεύθερου χρόνου, κινηματογράφους- θέατρα, πακέτο διακοπών.
*3,5% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
*6,4% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
*1,3% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
- Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
*1,8% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης αυξήθηκε 1,5% και τον Μάρτιο σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2024, έναντι αύξησης 1,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 3,4% τον Μάρτιο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαρτίου 2023, έναντι αύξησης 5,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2023 με το 2022. Ενώ, μεταξύ Μαρτίου και Φεβρουαρίου παρουσίασε αύξηση 1,8%, έναντι αύξησης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ