Ενστάσεις και παράπονα διατυπώνουν οι ηγεσίες πανεπιστημίων τα οποία βρέθηκαν σε χαμηλές θέσεις στην κατάταξη που προέκυψε μετά την αξιολόγηση των ΑΕΙ από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘAΑΕ) με βάση ποιοτικούς δείκτες για το 20% της τακτικής επιχορήγησης προς τα ιδρύματα. Η «Κ» παρουσίασε κατ’ αποκλειστικότητα το θέμα στο φύλλο της Τετάρτης. Στην πρώτη οκτάδα βρέθηκαν τα ΕΚΠΑ, ΕΜΠ, Παν. Κρήτης, ΑΠΘ, Μακεδονίας, Πατρών, ΟΠΑ και Αιγαίου. Το 20% της τακτικής χρηματοδότησης θα μοιραστεί ανάλογα με τη μοριοδότηση κάθε ΑΕΙ στα ποιοτικά κριτήρια. Λόγω των ενστάσεων των ΑΕΙ ως προς τη μοριοδότηση, ο προεδρεύων της Συνόδου Πρυτάνεων και πρύτανης του Παν. Ιωαννίνων Τριαντάφυλλος Αλμπάνης θα ζητήσει συνάντηση με τον πρόεδρο της ΕΘΑΑΕ Περικλή Μήτκα, ενώ το θέμα θα συζητηθεί στη συνεδρίαση της Συνόδου την προσεχή Τετάρτη.
Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Παιδείας, αυξημένη κατά περισσότερα από 13 εκατ. ευρώ είναι η φετινή ετήσια τακτική επιχορήγηση των ΑΕΙ, ύψους άνω των 105 εκατ. ευρώ για το οικονομικό έτος 2022. Για πρώτη φορά η υπουργική απόφαση κατανομής ελήφθη κατόπιν εισήγησης του Ανωτάτου Συμβουλίου της ΕΘAΑΕ βάσει: α) αντικειμενικών κριτηρίων ως προς το 80% της επιχορήγησης και β) αξιολόγησης και σε ποιοτικούς δείκτες για το υπόλοιπο 20% της επιχορήγησης. «Από την αυθαίρετη απόφαση του εκάστοτε υπουργού Παιδείας που ίσχυε μέχρι το 2019, εφαρμόζεται πλέον ένα αντικειμενικό και διαφανές σύστημα κατανομής χρηματοδότησης το οποίο λαμβάνει υπόψη του και ποιοτικούς δείκτες απόδοσης των ΑΕΙ. Ετσι, τα πανεπιστήμια της χώρας περνούν σε μια νέα εποχή, αφενός ως προς την κάλυψη των πραγματικών τους αναγκών, με μέριμνα για τις ιδιαιτερότητές τους και διαφάνεια, αφετέρου ως προς την έμπρακτη αναγνώριση της ποιοτικής λειτουργίας τους, τη στοχοθεσία, τον εντοπισμό και την ανάδειξη των συγκριτικών τους πλεονεκτημάτων», ανέφερε το υπ. Παιδείας.
Τα 23 ΑΕΙ της χώρας σύμφωνα με τον νόμο 4653/2020 έπρεπε να αξιολογηθούν σε τρεις από πέντε ενότητες ποιοτικών κριτηρίων: στην πρώτη υποχρεωτικά και σε άλλες δύο, από τις τέσσερις, που θα επέλεγαν τα ίδια. Συγκεκριμένα, η πρώτη υποχρεωτική ενότητα αφορά τη συνεχή βελτίωση των βασικών ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων του πανεπιστημίου, η δεύτερη τιτλοφορείται «αριστεία στην έρευνα και επιδόσεις του επιστημονικού προσωπικού», η τρίτη «διασύνδεση με την κοινωνία, την αγορά εργασίας και αξιοποίηση της παραγόμενης γνώσης», η τέταρτη ενότητα αφορά τη διεθνοποίηση και η πέμπτη την ποιότητα του πανεπιστημιακού περιβάλλοντος. Βέβαια, υπάρχουν διαμαρτυρίες από ΑΕΙ για τη μοριοδότηση και κατ’ επέκταση την κατάταξη των ΑΕΙ. Ενδεικτικά, όπως ανέφερε χθες στην «Κ» ο πρύτανης του Παν. Ιωαννίνων (βρέθηκε στη 17η θέση με 1.395 μόρια) κ. Αλμπάνης, δεν έχει ληφθεί υπόψη ότι σε ιδρύματα υπάρχουν τμήματα που λειτούργησαν τα τελευταία χρόνια και ακόμη δεν έχουν αποφοίτους και μεταπτυχιακούς φοιτητές. Επίσης, ο κ. Αλμπάνης υποστήριξε ότι προκαλεί εντύπωση πως το ίδρυμά του έλαβε χαμηλή βαθμολογία στον δείκτη των δημοσιεύσεων των καθηγητών του, ενώ στον ίδιο δείκτη σε άλλες, πρόσφατες, αξιολογικές κατατάξεις κατετάγη πολύ υψηλά.
«Ας υπήρχε ως σημείωση»
Ανάλογες ενστάσεις διατύπωσε, μιλώντας χθες στην «Κ», ο Ζήσης Μαμούρης, πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (βρέθηκε στη 15η θέση με 1.471 μόρια). Το ίδρυμα έχει αρκετά τμήματα που λειτούργησαν τα τελευταία χρόνια και δεν έχουν προλάβει να έχουν αποφοίτους και μεταπτυχιακά προγράμματα. Σύμφωνα με τον ίδιο, υπολογίζεται ότι από αυτό το κριτήριο το Παν. Θεσσαλίας έχασε περί τις 350 μονάδες, τις οποίες εάν είχε θα βρισκόταν στην πρώτη οκτάδα. «Τουλάχιστον η παράμετρος αυτή ας υπήρχε ως σημείωση στην κατάταξη των ΑΕΙ», τόνισε ο κ. Μαμούρης.
kathimerini.gr