
Πολλαπλό βιβλίο στα σχολεία: Νέα καθυστέρηση έως το 2027
Η εφαρμογή του συστήματος του πολλαπλού βιβλίου στα ελληνικά σχολεία αναβάλλεται για άλλη μια φορά, με την προθεσμία να μετατίθεται πλέον για το 2027. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι καθυστερήσεις οφείλονται κυρίως στις διαδικασίες αξιολόγησης, παραγωγής και εκτύπωσης των νέων διδακτικών βιβλίων, οι οποίες αποδεικνύονται πιο χρονοβόρες από ό,τι είχε αρχικά υπολογιστεί. Αυτή η μεταρρύθμιση θεωρείται κομβικής σημασίας για την αλλαγή της φιλοσοφίας της διδασκαλίας στη χώρα, αλλά μέχρι στιγμής παραμένει σε στάδιο προετοιμασίας.
Τι αλλάζει με το νέο σύστημα
Το σύστημα του πολλαπλού βιβλίου έρχεται να ανατρέψει ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της ελληνικής εκπαίδευσης: την αποκλειστική χρήση ενός και μοναδικού σχολικού βιβλίου για κάθε μάθημα, το οποίο είναι κοινό για όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς. Με το νέο μοντέλο, θα υπάρχουν περισσότερα από ένα εγκεκριμένα βιβλία για κάθε μάθημα, τα οποία θα έχουν αξιολογηθεί και εγκριθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Έτσι, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν το βιβλίο που θεωρούν πιο κατάλληλο για την τάξη τους, ανάλογα με τις ανάγκες και το επίπεδο των μαθητών.
Ψηφιακή πρόσβαση και προθεσμίες
Όλα τα εγκεκριμένα βιβλία θα είναι διαθέσιμα και σε ψηφιακή μορφή μέσω μιας ηλεκτρονικής βιβλιοθήκης. Αυτό σημαίνει ότι, ακόμη κι αν στην τάξη χρησιμοποιείται ένα συγκεκριμένο βιβλίο, οι μαθητές θα μπορούν να έχουν πρόσβαση και στα υπόλοιπα για συμπληρωματική μελέτη ή επιπλέον εξάσκηση. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, το πολλαπλό βιβλίο δεν καταργεί τον δωρεάν χαρακτήρα των σχολικών εγχειριδίων, αλλά επιδιώκει να προσφέρει περισσότερες επιλογές και μεγαλύτερη ευελιξία στη διδασκαλία.
Η απόφαση για την εισαγωγή του συστήματος είχε ληφθεί κατά την προηγούμενη κυβερνητική θητεία και η διαδικασία ξεκίνησε την άνοιξη του 2023. Εκδότες και συγγραφικές ομάδες κλήθηκαν να καταθέσουν νέες διδακτικές προτάσεις, ώστε να αντικαταστήσουν το μοντέλο του ενός σχολικού βιβλίου. Ωστόσο, οι προθεσμίες παρατάθηκαν, καθώς η συγγραφή και προσαρμογή των βιβλίων στις νέες προδιαγραφές αποδείχθηκε πιο απαιτητική. Η νέα προθεσμία για την κατάθεση των προτάσεων έχει μετακινηθεί για τον Σεπτέμβριο του 2024, με στόχο τα βιβλία να είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή μορφή στους εκπαιδευτικούς από το σχολικό έτος 2025 – 2026.
Προβλήματα στην υλοποίηση
Ωστόσο, το πιο κρίσιμο βήμα είναι η εκτύπωση και διανομή των βιβλίων στους μαθητές. Ο οργανισμός «Διόφαντος», υπεύθυνος για αυτή τη διαδικασία, χρειάζεται να έχει τα τελικά βιβλία αρκετούς μήνες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Η προμήθεια χαρτιού, οι διαγωνισμοί και η εκτύπωση απαιτούν χρόνο, γεγονός που καθιστά δύσκολη την τήρηση των αρχικών προθεσμιών. Επιπλέον, για να λειτουργήσει το σύστημα του πολλαπλού βιβλίου, απαιτούνται τουλάχιστον δύο διαφορετικές εγκεκριμένες προτάσεις για κάθε μάθημα. Ωστόσο, υπάρχουν μαθήματα για τα οποία δεν έχει κατατεθεί καμία πρόταση, κάτι που περιορίζει την επιλογή για τους εκπαιδευτικούς.
Με αυτά τα δεδομένα, αν και οι εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση σε δεκάδες ψηφιακά διδακτικά βιβλία, η πραγματική επιλογή παραμένει αβέβαιη, γεγονός που εγείρει ανησυχίες για την εφαρμογή του συστήματος.














