
Δεξιότητες φωνολογικής επεξεργασίας επηρεάζουν την αναγνωστική ικανότητα των εφήβων
Μια νέα μελέτη από ψυχογλωσσολόγους του Κέντρου Γλώσσας και Εγκεφάλου έδειξε ότι οι φωνολογικές δεξιότητες συνεχίζουν να επηρεάζουν την αναγνωστική ικανότητα σε εφήβους ηλικίας 15 έως 18 ετών. Αυτή η ανακάλυψη αμφισβητεί την ευρέως αποδεκτή άποψη ότι οι φωνολογικές δεξιότητες δεν παίζουν ρόλο σε αυτή την ηλικιακή ομάδα. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό PLOS One.
Η σημασία των φωνολογικών δεξιοτήτων
Ο φωνήεν είναι η μικρότερη φωνητική μονάδα που βοηθά στη διάκριση μεταξύ λέξεων. Στο παρελθόν, είχε υποστηριχθεί ότι οι φωνολογικές δεξιότητες, δηλαδή η ικανότητα να χειρίζεται κανείς φωνήεντα, είναι απαραίτητες στα πρώτα στάδια της αναγνωστικής ανάπτυξης. Ωστόσο, οι ερευνητές του Κέντρου Γλώσσας και Εγκεφάλου (Μόσχα, Αγία Πετρούπολη) αμφισβήτησαν αυτή την υπόθεση και πραγματοποίησαν τη μελέτη με 161 εφήβους από την 8η έως την 11η τάξη.
Μέθοδος και ευρήματα της μελέτης
Οι συμμετέχοντες εκτέθηκαν σε διάφορες δοκιμασίες: αναγνωστική δοκιμασία κειμένου, ανάγνωση λέξεων και ψευδών λέξεων, καθώς και φωνολογική δοκιμασία. Στην φωνολογική δοκιμασία, οι έφηβοι κλήθηκαν να αλλάξουν ήχο σε μια ψευδής λέξη, όπως να αλλάξουν τον ήχο /n/ σε /n’/ στη λέξη “chichina”. Αυτές οι δοκιμασίες επιτρέπουν την αξιολόγηση της ικανότητας των εφήβων να επεξεργάζονται άγνωστες φωνητικές μονάδες και να εκτελούν νοητικές διεργασίες με ήχους σε ανύπαρκτες λέξεις.
Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι οι φωνολογικές δεξιότητες εξακολουθούν να επηρεάζουν την αναγνωστική ικανότητα. Όσο καλύτερα οι έφηβοι χειρίζονται τα φωνήεντα, τόσο πιο γρήγορα διαβάζουν συνεκτικά κείμενα. Αντίθετα, η ίδια συσχέτιση δεν παρατηρήθηκε στην αναγνωστική ικανότητα λέξεων και ψευδών λέξεων. Οι συγγραφείς της μελέτης προτείνουν ότι η ανάγνωση κειμένου είναι μια πιο γνωστικά απαιτητική διαδικασία που περιλαμβάνει πολλαπλές γνωστικές διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένων των φωνολογικών, ενώ η ανάγνωση σε επίπεδο λέξης είναι κυρίως αυτοματοποιημένη στους εφήβους.
Η επίδραση της στάσης απέναντι στην ανάγνωση
Επιπλέον, οι συγγραφείς της μελέτης εξέτασαν τη σημασία της στάσης των εφήβων απέναντι στην ανάγνωση. Διαπιστώθηκε ότι η στάση τους (δηλαδή αν τους αρέσει να διαβάζουν ή όχι) επηρεάζει σημαντικά την αναγνωστική ικανότητα. Αυτός ο παράγοντας εξήγησε μεγαλύτερο ποσοστό της παραλλαγής στα αποτελέσματα της αναγνωστικής δοκιμασίας σε σύγκριση με τη φωνολογική δοκιμασία. Η αξιολόγηση της στάσης απέναντι στην ανάγνωση πραγματοποιήθηκε μέσω συγκεκριμένου ερωτηματολογίου, και τα αποτελέσματα αποκάλυψαν ότι η συναισθηματική εμπλοκή παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη των αναγνωστικών δεξιοτήτων.
Η μελέτη αυτή παρέχει επίσης τα πρώτα κανονιστικά δεδομένα για τη φωνολογική δοκιμασία που αφορά εφήβους που φοιτούν στην 8η έως 11η τάξη. Τα αποτελέσματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από λογοθεραπευτές και νευροψυχολόγους για να εντοπίσουν τον κίνδυνο φωνολογικών ελλειμμάτων σε μεγαλύτερα παιδιά.
«Είμαστε οι πρώτοι που δημοσιεύουμε κανονιστικά δεδομένα για τη φωνολογική δοκιμασία “Αλλαγή ήχου σε ψευδή λέξη” για μαθητές 8-11 ετών», δήλωσε η Σβετλάνα Αλεξέεβα, υπεύθυνη του έργου και επικεφαλής του Κέντρου Γλώσσας και Εγκεφάλου στην Αγία Πετρούπολη. «Ελπίζουμε ότι αυτές οι κανονιστικές βαθμολογίες θα βοηθήσουν ερευνητές και επαγγελματίες στην εργασία τους με διαταραχές ομιλίας σε αυτήν την υπομελετημένη ηλικιακή ομάδα».
Οι συγγραφείς τόνισαν επίσης ότι τα ευρήματά τους είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την κατανόηση της φύσης της δυσλεξίας στους εφήβους. Παρόλο που αυτή η διάγνωση είναι πιο σαφής σε παιδιά δημοτικού, οι δυσκολίες ανάγνωσης μπορούν να είναι εμφανείς και σε μεταγενέστερες ηλικίες. «Οι έφηβοι με δυσλεξία σπάνια λαμβάνουν έγκαιρη και αποτελεσματική παρέμβαση λόγω της περιορισμένης προσοχής στις δυσκολίες τους και της έλλειψης κατάλληλων διαγνωστικών εργαλείων», δήλωσε η Τατιάνα Ερεμιτσέβα, νευρογλωσσολόγος και συν-συγγραφέας της μελέτης. «Στη μελέτη μας, δείξαμε ότι οι μηχανισμοί ανάγνωσης στους εφήβους είναι λιγότερο αυτοματοποιημένοι σε σύγκριση με τους ενήλικες. Επομένως, είναι σημαντικό να εξετάσουμε την ανάπτυξη των φωνολογικών δεξιοτήτων και να ενισχύσουμε το ενδιαφέρον για την ανάγνωση κατά την εργασία με εφήβους».
Οι ερευνητές προτείνουν να συμπεριληφθούν ασκήσεις για την ανάπτυξη των φωνολογικών δεξιοτήτων στα προγράμματα παρέμβασης.














